Снимка: BGNES
Това е често срещан рефрен: милиардер шумно рекламиращ потенциални решения за изменението на климата, докато обикаля света, оставяйки значителен въглероден отпечатък.
И това се случи два пъти в рамките на една седмица, съобщава CNBC Make It. Първо, съоснователят на Microsoft Бил Гейтс – открит защитник в борбата с изменението на климата – според съобщенията отпразнува 66-ия си рожден ден, като е бил домакин на десетки гости, включително колегата милиардер Джеф Безос, на мега-яхта в Средиземно море близо до турския бряг.
Според турския вестник Daily Sabah, някои от гостите са били транспортирани до яхтата с хеликоптери. Само няколко дни по-късно Безос се сблъска с подобна реакция за полет с частния си самолет до срещата на върха по изменението на климата COP26 в Шотландия – особен вид ирония.
Супер богатите хора често твърдят, че техният висок статус и натоварен график изискват от тях да пътуват с частни самолети, хеликоптери или яхти. В книгата си от 2021 г. „Как да избегнем климатично бедствие“ Гейтс пише, че противодейства на своите неавиационни емисии, като „купува компенсации чрез компания, която управлява съоръжение, което премахва въглеродния диоксид от въздуха“.
Преди дни говорител от Bezos Earth Fund на Безос заяви пред The Independent, че основателят на Amazon също „компенсира всички въглеродни емисии от полетите си“.
Въглеродният офсет не е просто инструмент за милиардери – всеки може да ги закупи. Ето какво е това и дали наистина могат да помогне в борбата с изменението на климата:
Какво представлява въглеродният офсет?
На теория компенсирането на въглерода помага да се балансира въглеродният ви отпечатък чрез финансиране на екологични проекти, насочени към намаляване на емисиите на парникови газове в атмосферата. Един офсет за компенсиране на въглеродните емисии се предполага, че е равен на един метричен тон въглероден диоксид или сравнимо количество други парникови газове, отстранени от въздуха.
Шофирането на кола от Сан Франциско до Атланта, почти 2500 мили (4023 километра), произвежда приблизително един метричен тон въглероден диоксид, според оценката на Агенцията за опазване на околната среда. Средният лек автомобил произвежда около пет метрични тона въглероден диоксид годишно, казват от агенцията.
Корпорациите или правителствата могат да купуват офсет, за да оправдаят производството на продукти в завода. Хората често го използват, за да компенсират въглеродния диоксид, изгарян при шофиране или полет. Можете да закупите кредити от компании и програми, които засаждат дървета или финансират проекти за възобновяема енергия, или дори от фермери, които намаляват или улавят емисиите на метан от добитъка.
Средно статистичният шофьор теоретично може да покрие въглеродния отпечатък на автомобила си за под 100 долара годишно: компенсациите на въглеродните емисии обикновено струват между 2 и 20 долара за метричен тон отстранени емисии, според изследователска бележка на Bank of America, публикувана през септември.
Гейтс харчи приблизително 5 милиона долара годишно, за да компенсира въглеродния отпечатък на семейството си, написа той в своя блог Gates Notes през февруари.
Въпреки че Гейтс не уточни точно къде отиват тези пари, той инвестира в много компании, които предлагат компенсация. Едната, канадска стартираща компания, наречена Carbon Engineering, използва процес, наречен „директно улавяне на въздух“, за да изсмуче въглероден диоксид от въздуха и да го съхранява безопасно. Друга исландска компания, наречена Carbfix, улавя въглероден диоксид от електроцентрали и го съхранява във вулканични скали.
Работи ли въглеродният офсет?
Не може да се даде прост отговор с „да“ или „не“, но някои експерти изразиха дълбок скептицизъм относно компенсациите на въглеродните емисии през последните години – по-специално по отношение на тяхната ефективност и надеждност.
През 2019 г. доклад на ProPublica откри много примери за програми, които продават офсет за компенсиране на въглеродните емисии за работа по намаляване на въглерода, които никога не са се и случвали.
Калифорния се опитва да компенсира въглеродните си емисии, като инвестира силно в горите си, като част от усилията си да постигне въглеродна неутралност до 2045 г. Но проучване от април, проведено от неправителствената организация CarbonPlan в Сан Франциско, установи, че щатът значително надценява климатичната стойност на усилията си и че неговите компенсации „не отразяват реалните ползи за климата“.
Миналия месец екологичната група Greenpeace призова за прекратяване на въглеродните компенсации, отразявайки скептиците, които се притесняват, че въглеродните компенсации отклоняват финансирането от дългосрочните решения за климата. Други критици твърдят, че компенсациите за въглеродните емисии са най-вече удобен начин за корпорациите и милиардерите да оправдаят замърсяването си, вместо да намалят емисиите си.
Независимо от това, компенсациите изглежда стават все по-популярни, особено когато организациите и правителствата се ангажират да намалят значително емисиите си. Глобалните разходи за компенсиране на въглеродните емисии могат да се увеличат от приблизително 300 милиона долара през 2018 г. до цели 100 милиарда долара до 2030 г., според работната група на Института за международни финанси за мащабиране на доброволните въглеродни пазари.
Една популярна обосновка: купуването на въглеродни компенсации е по-добре, отколкото да не правите нищо. Докато много хора и компании със сигурност могат – и трябва – да предприемат стъпки за намаляване на въглеродния си отпечатък, аргументът гласи, че може да не успеете напълно да намалите въглеродните емисии до нула.
Изглежда, че това е стратегията на Гейтс – намалете емисиите си, когато можете, и купете въглероден офсет, за да се оправдаете, когато не можете. Може, пише той в публикация в блога през февруари, да купите малко повече, само за да сте сигурни.
„Тъй като начинът, по който изчисляваме въглеродните отпечатъци, все още е в ранна детска възраст, вземам въглеродния отпечатък на нашето семейство и го удвоявам, за да се уверя, че напълно покриваме нашия отпечатък и още малко отгоре“, пише Гейтс.
Още по темата:
Шестима бизнес лидери за най-добрите уроци, които са научили от Стив Джобс
Валута | Цена | Δ% |
---|---|---|
EURUSD | 1.08 | ▼0.03% |
USDJPY | 152.27 | ▼0.58% |
GBPUSD | 1.30 | ▼0.10% |
USDCHF | 0.87 | ▼0.27% |
USDCAD | 1.39 | ▲0.13% |
Референтен индекс | Цена | Δ% |
---|---|---|
Dow 30 | 43 902.80 | ▼0.10% |
S&P 500 | 5 995.08 | ▼0.21% |
Nasdaq 100 | 21 150.70 | ▼0.36% |
DAX 30 | 19 277.40 | ▼1.20% |
Криптовалута | Цена | Δ% |
---|---|---|
Bitcoin | 76 251.80 | ▲0.45% |
Ethereum | 2 924.71 | ▲0.98% |
Ripple | 0.55 | ▼0.65% |
Фючърс | Цена | Δ% |
---|---|---|
Петрол - лек суров | 71.07 | ▼1.04% |
Петрол - брент | 74.84 | ▼0.98% |
Злато | 2 688.78 | ▼0.67% |
Сребро | 25.68 | ▲1.17% |
Пшеница | 569.38 | ▼0.29% |
Срочност | Цена | Δ% |
---|---|---|
US 10 Year | 110.42 | ▲0.21% |
Germany Bund 10 Year | 131.69 | ▲0.15% |
UK Long Gilt Future | 93.76 | ▲0.05% |