Снимка: iStock
Технологичният сектор на Китай се радваше на диви движения през последната година, изправен пред по-строги регулации и едновременно натиск от Пекин за по-голяма самодостатъчност. Пекин настоява за развитието на икономически стратегически технологии като полупроводници и електрически превозни средства, като същевременно овладява местните технологични фирми.
Ето един поглед към основните проблеми и фокуси на китайския технологичен сектор в момента.
Технологичните репресии на Китай
През ноември 2020 г. първоначалното публично предлагане на финтех гиганта Ant Group, което би било световен рекорд, беше спряно.
След това Пекин въведе множество нови правила в области от антитръстовите правила за интернет платформи и засилен закон за защита на данните. И гигантът за електронна търговия Alibaba, и фирмата за доставка на храни Meituan са изправени пред антитръстови глоби.
Това натежа силно върху интернет имената на Китай. Например акциите на Alibaba са намалели с 41% от началото на годината.
Няколко въпроса се въртят в главите на инвеститорите:
Ще въведе ли Китай повече нови регулации и в какви области?
Кои компании могат да бъдат регулирани допълнително от тукнататък?
Какво означава това за растежа на технологичния сектор в Китай?
CNBC се зае с това да даде част от отговорите на тези въпроси.
Полупроводници
Продължаващото технологично съперничество между САЩ и Китай добави спешност към натиска на Пекин за повишаване на самодостатъчността в различни сектори. Един от тях са полупроводниците, които са критични за всичко - от автомобили до мобилни телефони.
Но Китай се бори да настигне САЩ и други страни и това се дължи на сложността на веригата за доставки на полупроводници, която е доминирана от чуждестранни компании.
Добър пример е областта на производството на чипове. SMIC, който е най-големият производител на чипове по договор в Китай, изостава няколко години зад тайванската TSMC и южнокорейската Samsung. SMIC всъщност не е в състояние да произвежда най-новите авангардни чипове, необходими за водещите смартфони.
Чуждестранните компании доминират над най-модерните инструменти и оборудване, необходими за производството на чипове от висок клас. Санкциите на САЩ отказаха достъп на Китай до някои от тези инструменти. Китайските компании не могат да се конкурират.
Как Китай ще засили националната си индустрия за чипове в лицето на тези препятствия е основен, продължаващ дебат.
„По-гранична“ технология
Полупроводниковата индустрия е само една от многото индустрии, в които Китай се опитва да повиши авторитета си.
В своя петгодишен план за развитие, 14-ият по рода си, публикуван по-рано тази година, Пекин заяви, че ще направи „разчитането и самоусъвършенстването на науката и технологиите в стратегически стълб за националното развитие“.
Планът идентифицира области, които Пекин разглежда като „гранични технологии“ – изкуствен интелект (AI) и космически пътувания.
Китай постигна забележителен напредък в космоса, включително изстрелването на собствена космическа станция. Той има амбиции да изпрати първата си мисия с екипаж на Марс през 2033 г.
Когато става въпрос за изкуствен интелект, китайските технологични гиганти от Baidu до Tencent инвестират сериозно.
Електрически превозни средства
Друга област, на която Китай набляга - и която инвеститорите познават добре - са електрическите превозни средства. Индустрията е част от нейния стремеж за намаляване на емисиите и обещанието да стане въглеродно неутрална до 2060 г.
В продължение на няколко години китайското правителство подкрепя разработването на така наречените нови енергийни превозни средства чрез субсидии и други благоприятни политики. Това доведе до навлизането на десетки хиляди компании в индустрията, въпреки че много от тях никога не са произвеждали нито един автомобил.
Около 1,1 милиона електрически превозни средства са продадени през първата половина на тази година, почти толкова, колкото са били продадени през цялата 2020 г., според фирмата за пазарни проучвания Canalys. Китай е най-големият пазар на електрически превозни средства в света.
Този растеж привлече много нови играчи с технологичен опит. Xiaomi, която е известна със смартфоните, очаква да произвежда масово свои собствени електрически превозни средства през първата половина на 2024 г., докато гигантът за търсене Baidu създаде собствен бизнес с електрически автомобили с китайския автомобилен производител Geely. Китайският конкурент на Tesla Xpeng иска да продаде половината от колите си в чужбина.
Икономическото забавяне на Китай
Сега китайските технологични гиганти трябва да се справят със забавящата се китайска икономика.
Редица фактори, включително недостиг на електроенергия и усилия за овладяване на подхранваната от дългове експанзия в сектора на недвижимите имоти добавиха към други икономически предизвикателства, като бавните потребителски разходи.
Започва да се филтрира в корпоративните финансови резултати. Alibaba намали своите насоки за приходите за текущата фискална година.
Главният стратегически директор на Tencent Джеймс Мичъл каза по време на обаждането за печалбите на компанията, че очаква рекламата „да остане мека за няколко тримесечия поради макро предизвикателства и регулации, засягащи определени ключови рекламни сектори“.
Още по темата:
Валута | Цена | Δ% |
---|---|---|
EURUSD | 1.06 | ▲0.43% |
USDJPY | 155.35 | ▼0.73% |
GBPUSD | 1.27 | ▲0.10% |
USDCHF | 0.89 | ▼0.28% |
USDCAD | 1.40 | ▼0.15% |
Референтен индекс | Цена | Δ% |
---|---|---|
Dow 30 | 43 725.60 | ▼0.31% |
S&P 500 | 5 945.62 | ▼0.37% |
Nasdaq 100 | 20 854.80 | ▼0.46% |
DAX 30 | 19 317.10 | ▲0.20% |
Криптовалута | Цена | Δ% |
---|---|---|
Bitcoin | 89 318.30 | ▲2.33% |
Ethereum | 3 089.12 | ▲0.97% |
Ripple | 0.82 | ▲6.06% |
Фючърс | Цена | Δ% |
---|---|---|
Петрол - лек суров | 67.78 | ▼0.94% |
Петрол - брент | 71.76 | ▼0.88% |
Злато | 2 568.41 | ▲0.08% |
Сребро | 25.68 | ▲1.17% |
Пшеница | 533.12 | ▲0.41% |
Срочност | Цена | Δ% |
---|---|---|
US 10 Year | 109.46 | ▲0.17% |
Germany Bund 10 Year | 132.26 | ▲0.13% |
UK Long Gilt Future | 93.78 | 0.00% |