Снимка: iStock
Omicron е „още един тест за устойчивост“ за вече натоварени вериги за доставки, каза Пер Хонг, старши партньор в консултантската фирма Kearney.
„Очаква се Китай да удвои своята политика за „нулев COVID“, която в миналото включваше масови блокирания на цели градове, наложени карантини, както и строги проверки в пристанищата, включително наблюдение на кораби и товари, за да се предотврати навлизането на случаи“, каза той в бележка.
Ако Omicron попречи на работата по възстановяването на веригата за доставки, това може да представлява заплаха за възстановяването на регионалния износ, каза TS Lombard в бележка в понеделник.
Пристанищата и компаниите се борят с глобалната криза на веригата за доставки от началото на годината. Точно когато изглеждаше, че кризата започва да се стабилизира, сега индустрията може да бъде изправена пред още един удар: новият вариант на Covid Omicron.
„Веригите за доставки остават уязвими към смущения, свързани с пандемията, като вариантът на Omicron подчертава, че кризата все още не е приключила“, каза Сиан Фенер, водещ азиатски икономист в Oxford Economics, в бележка в сряда.
Има много неизвестни, но Omicron със сигурност се настройва да бъде още един тест за устойчивост на глобалните вериги за доставки, които вече бяха под стрес и в разгара на дълъг лечебен процес.
Светът за първи път разбра за новия вариант Omicron в края на миналата седмица, след като южноафрикански учен отбеляза появата на щама. Световната здравна организация бързо го определи като „вариант на безпокойство“, като добави, че е вероятно да се разпространи и потенциално да се превърне в „много висок“ глобален риск.
Оттогава щамът е открит сред случаите в Обединеното кралство, Франция, Израел, Белгия, Холандия, Германия, Италия, Австралия, Канада и Хонконг.
„Въздействащи ефекти“ от блокирането
Въпреки че няма съобщени случаи на омикрон в континентален Китай, Хонг каза, че следи внимателно реакцията на китайското правителство поради случаи, които се появяват в Хонконг.
Други анализатори също предупредиха, че Китай може да засили мерките си за нулев Covid с появата на Omicron.
Както показаха смущенията, причинени от пандемията Covid в началото, мерките за блокиране в една страна имат „значителни въздействащи ефекти както нагоре, така и надолу по веригата в други области“, посочи Хонг.
„Ако това се случи, не само доставката ще бъде ограничена, но със сигурност ще видим още по-голям недостиг на ключови производствени компоненти и удължено забавяне на поръчките за основни електронни, автомобилни и потребителски продукти в зависимост от засегнатите региони“, каза той.
Някои от най-натоварените пристанища в света са в Китай. От 10-те най-натоварени пристанища седем са в Китай, според данни на Световния съвет за корабоплаване. Шанхай е на първо място, Ningbo-Zhoushan се нарежда на трето място, а Шенжен на четвърто място, докато Хонконг е осмото най-натоварено пристанище миналата година.
Разбира се, СЗО каза, че остава неясно дали вариантът на омикрон причинява по-тежко заболяване от други щамове, като делта.
Omicron може да забави възстановяването на регионалния износ
Веригите за доставки навсякъде бяха засегнати от масивни смущения тази година, от недостиг на контейнери до наводнения и инфекции с Covid, което доведе до затваряне на пристанища. Енергийните кризи в континентален Китай и Европа бяха последните, които разтърсиха корабната индустрия.
Но ситуацията изглеждаше да се стабилизира напоследък – макар и все още далеч от времената преди Covid, според анализатори.
Повечето правителства в региона вероятно ще се противопоставят на повторното налагане на тежки ограничения, но изводът е, че веригите за доставки ще останат под натиск, докато заплахата от Covid продължава.
Тъй като ограниченията в Азия отслабнаха, работниците успяха да се върнат и фабриките отново се върнаха онлайн през септември – въпреки че все още имаше някои неуредици по пътя като възстановяване на някои ограничения за стабилизиране на последните вълни на Covid, според Фенер от Oxford Economics.
„Дори когато повече производство идва онлайн, остават логистични предизвикателства, особено по отношение на корабоплаването, но също и при въздушния транспорт“, каза тя. Това включва ограничения върху доставките на кораби в краткосрочен план, поради „многогодишното изоставане“ между новите поръчки за кораби и доставките.
В световен мащаб по-малко от половината кораби са пристигнали навреме през 2021 г., а закъсненията за закъснели кораби постоянно добавят повече от седмица към сроковете за доставка – в сравнение с около четири дни през 2018 и 2019 г., според Oxford Economics.
Виетнам, ключов износител в Азия, е готов да си възвърне дела на износа след „особено тежка“ трета вълна на Covid, каза изследователската фирма TS Lombard. Пандемията накара страната от Югоизточна Азия да затвори своите фабрики, причинявайки проблеми за много американски фирми с производствени мощности, по-специално там.
Но ако Omicron хвърли нови предизвикателства към работата по възстановяването на веригата за доставки, това може да представлява заплаха за възстановяването на регионалния износ, казаха анализатори от TS Lombard в бележка в понеделник.
„Повечето правителства в региона вероятно ще се противопоставят на повторното налагане на тежки ограничения, но изводът е, че веригите за доставки ще останат под натиск, докато заплахата от Covid продължава“, казаха те.
Ако Omicron удари веригите за доставки, въздействието върху брутния вътрешен продукт на Азия вероятно ще бъде спад от 1.6 процентни пункта за следващата година, каза Oxford Economics.
Още по темата:
Проблемите по веригите на доставките - следващото предизвикателство за биковете?
Валута | Цена | Δ% |
---|---|---|
EURUSD | 1.05 | ▲0.26% |
USDJPY | 153.10 | ▼0.84% |
GBPUSD | 1.25 | ▲0.11% |
USDCHF | 0.89 | ▼0.16% |
USDCAD | 1.41 | ▼0.20% |
Референтен индекс | Цена | Δ% |
---|---|---|
Dow 30 | 44 954.00 | ▲0.52% |
S&P 500 | 6 034.78 | ▲0.70% |
Nasdaq 100 | 20 951.20 | ▲0.58% |
DAX 30 | 19 359.50 | ▼0.38% |
Криптовалута | Цена | Δ% |
---|---|---|
Bitcoin | 91 260.90 | ▼1.92% |
Ethereum | 3 308.64 | ▼3.00% |
Ripple | 1.38 | ▼2.29% |
Фючърс | Цена | Δ% |
---|---|---|
Петрол - лек суров | 68.56 | ▼0.12% |
Петрол - брент | 72.10 | ▼0.63% |
Злато | 2 628.88 | ▲0.71% |
Сребро | 25.68 | ▲1.17% |
Пшеница | 538.64 | ▲0.69% |
Срочност | Цена | Δ% |
---|---|---|
US 10 Year | 110.30 | ▼0.05% |
Germany Bund 10 Year | 135.39 | ▲0.16% |
UK Long Gilt Future | 95.10 | ▲0.14% |