Снимка: Pixabay
Производството на безалкохолни напитки се е увеличило драстично през изминалата година, тъй като потребителите преминават от пияни нощи към приоритизиране на здравето и уелнес.
Докато някои хора изцяло се отказват, други преминават към напитки, които имат вкус като любимите им, но без алкохол. Веднъж смятана за преходна – дори подигравателна – тенденция, безалкохолните вина, бирата и по-скоро спиртните напитки вече могат да бъдат намерени в барове, ресторанти и хранителни магазини по целия свят, съобщава CNBC.
Повечето потребители на тези напитки обаче не се отказват от алкохола завинаги. Фирмата за анализ на алкохола IWSR съобщи, че 58% от потребителите на безалкохолни напитки с ниско ниво или без алкохол все още пият, но с умереност.
„Преминавайки през пандемията, има още по-голяма нужда... да общувате и да се свързвате с приятели и семейство, а пиенето е... основен елемент от това“, каза Джеф Менаше, основател и главен изпълнителен директор на компанията за напитки Demeter & Co.
Разликата е, че сега хората искат да „пият по-здравословно“ каза той.
Потребителите са готови да плащат
Независимо дали става дума за джин, текила, водка или ром, стартиращата компания за безалкохолни напитки Cleanco твърди, че линията на напитките има истински вкус.
Техните цени също не са твърде различни.
Бутилка от 700 мл джин Hendrick струва около 40 долара, докато безалкохолната версия на CleanCo се продава за около 25 долара.
Но това не пречи на потребителите да плащат сметки. Според анализаторската фирма NielsenIQ продажбите на безалкохолни напитки са се увеличили с 33.2% през миналата година, възлизайки на 331 милиона долара в общите продажби.
Продажбите на безалкохолна бира и сайдер са се увеличили с 31.7%, но по-забележимо продажбите на безалкохолни напитки са се увеличили със 113.4% през същия период.
Цената оправдава времето и усилията, необходими за създаване на безалкохолни напитки, които имат същия вкус, аромат и усещане, също като традиционните спиртни напитки, каза председателят на Cleanco Джъстин Хиклин.
„Използваме осем или девет различни... методи за дестилация, за да може да извлечем аромати“, каза той. „Това е изключително трудна задача – и доста скъпа“.
Хиклин каза, че хвойната, използвана в безалкохолния джин на компанията, е от единствен доставчик в България – „най-добрата хвойна, която можете да купите“.
Cleanco навлезе на пазара в Обединеното кралство през 2018 г., след като основателят Спенсър Матюс отбеляза значителен ръст в някога силно слабо представената индустрия. Марката си партнира с Demeter & Co, която през октомври донесе безалкохолни напитки на компанията на американския пазар.
Менаше изчислява, че има между 7 и 10 милиона потенциални потребители в Обединеното кралство и още 12 до 15 милиона в Съединените щати.
„Ние се фокусираме върху тези два пазара през следващите две години“, каза той.
Бутилките от безалкохолни напитки, произведени от Lyre, са още по-скъпи. Основана през 2019 г., компанията е в завършен етап на финансиране в размер на 20 милиона паунда (26 милиона долара) през ноември, като тази дейност в момента се оценява на 270 милиона паунда (357 милиона долара).
„Продуктите имат съставки, които се доставят от 39 различни страни на произход, за да осигурят точния вкусов профил“, каза изпълнителният директор на Lyre Марк Ливингс. „Някои от тях са толкова сложни, че имат повече от 36 различни вкусови бележки“.
Ливингс каза, че марката е в режим на „хипер растеж“, когато по бутилка се продава на всеки 30 секунди.
„В момента ценообразуването не изглежда да е проблем за потребителите“, каза той.
Повишен интерес към Азия и Близкия изток
Нарастването на търсенето на безалкохолни и нискоалкохолни напитки бързо набира скорост и в Азия и Близкия изток.
Предлага се в 60 страни, трите най-големи пазара на Lyre в Азия са Сингапур, Хонг Конг и континентален Китай. Компанията разшири дейността си в Малайзия и осем страни от Близкия изток, където има строги правила за алкохолните напитки.
„Ние приемаме съвсем различен подход (там) към начина, по който се отнасяме към останалата част от света“, каза Ливингс. „Ние го правим с уважение... като се уверим, че спазваме всички местни закони и всички... деликатни въпроси“.
Ливингс каза, че това е вълнуващо време за световната индустрия за алкохол, която може да добави към нея „няколко допълнителни милиарда души“.
„Ще видите, че хората с най-висок доход или много богатите дават приоритет на здравето си, но сега това започва да се стича във всички групи потребители“, каза той.
Възрастта е друг фактор. Младите хора, които са навършили пълнолетие по време на уелнес движения, рекламиращи растителни и органични храни, пият по-малко алкохол, отколкото поколенията преди тях, според проучване, публикувано от Journal of Drug Policy.
Въпреки това, не всички са свикнали с безалкохолни спиртни напитки. Хонконгският Darkside, обявен за 49-ия най-добър бар в света през 2021 г., използва съставки като кокосова вода, пипер от Съчуан и чаена гъба, а не заместители на алкохола.
„Ние работим с комбуча, защото не само създава вкуса, но също така забелязахме, че голяма част от причината, поради която хората не пият алкохол по време на социални събирания, е защото са на детоксикация, диета без алкохол или са бременни“, каза Аркадиус Рибак, директор на барове в Rosewood Hong Kong, където се намира Darkside.
„Тези категории гости обикновено никога не се отказват от комбучата, която е полезна“, каза той.
Не е за всички
Въпреки че безалкохолните напитки стават „по-скоро норма, отколкото аномалия“, не всички са склонни да ги опитат, каза сингапурката Юнис Тан.
Тан каза, че не харесва вкуса на алкохола, така че продуктите, които имитират вкуса на джин или бърбън, няма да ѝ харесат.
„Тъй като никога не съм се напивала, не знам какъв е „оригиналният“ вкус или „тръпката“, която дава“, каза тя. „Така че не, не бих избрал безалкохолна алтернатива... освен ако не съм организирал домашно парти и не искам сама да обслужа гостите си“.
Някои безалкохолни напитки също не са напълно безалкохолни. Безалкохолните напитки се определят като съдържащи по-малко от 0.5% алкохол по обем, според IWSR. Това е една от причините, поради която съветниците по пристрастяване препоръчват на хората с история на злоупотреба с алкохол да избягват тези напитки, въпреки че мненията по въпроса са смесени, според уебсайта на Анонимните алкохолици.
Повече опции
Доскоро трезвениците можеха да избират от коктейли, безалкохолни напитки, сокове или вода в барове и ресторанти, което за някои не беше достатъчно.
„Моктейлите винаги са били прекалено сладки и детски... Аз сама мога да си смеся портокалов сок и 7-Ъп“, каза Тан. „Когато вечерям навън или в бар, бих оценяла креативността и внимателността от заведението за обслужване на вкусове на възрастни“.
Дан Даркин, директор на храни и напитки в The American Club Singapore, каза, че реакцията е положителна, след като социален клуб представи безалкохолни напитки от британската марка Seedlip.
„Ако имате джин с тоник, направен с джин Seedlip, ще се почувствате така, сякаш пиете истинската напитка“, каза той.
В допълнение към здравословни и религиозни причини, той каза, че хората поръчват тези напитки, защото не искат да „изглеждат неподходящи, докато са сред приятели или колеги“. Други искат варианти, различни от „обикновена стара безалкохолна напитка, нещо по-интересно и замислено“, каза той.
Някои ресторанти, като Cloudstreet в Сингапур, дори комбинират безалкохолни напитки с храна.
„Не искахме да изключваме нашите непиещи гости“, каза Винодан Велу, мениджър на групата за напитки Cloudstreet. „Ние дори сервираме... заедно в същите чаши за консистенция“.
Цена? Допълнителни 128 сингапурски долара (94 щатски долара) на човек.
Клиентите плащат най-високо, защото напитките съдържат съставки като португалски мед, лапсанг сушонг (вид черен чай), розов пипер на зърна и сироп от гъби, каза Велу.
Според IWSR тенденцията в областта на безалкохолните напитки не показва признаци на забавяне. Аналитичната фирма за напитки прогнозира, че индустрията ще нарасне с 31% до 2024 г., тъй като повече барове и ресторанти ще доставят безалкохолни напитки.
„Спомням си, че преди 20 години влязох в ресторант, който не предлагаше вегетариански ястия“, каза Хиклин от Cleanco. По същия начин „баровете днес нямаше да оцелеят, ако продаваха само алкохолни напитки“.
Още по темата:
Patek Philippe връща „Светия Граал“ на часовниците за 170 щастливи купувачи
Мечтаете за бяла Коледа? Това са 5-те най-снежни градове в Европа
Валута | Цена | Δ% |
---|---|---|
EURUSD | 1.04 | ▼0.45% |
USDJPY | 154.77 | ▲0.43% |
GBPUSD | 1.25 | ▼0.40% |
USDCHF | 0.89 | ▲0.86% |
USDCAD | 1.40 | ▼0.02% |
Референтен индекс | Цена | Δ% |
---|---|---|
Dow 30 | 44 407.80 | ▲1.01% |
S&P 500 | 5 989.70 | ▲0.43% |
Nasdaq 100 | 20 854.60 | ▲0.38% |
DAX 30 | 19 402.50 | ▲0.89% |
Криптовалута | Цена | Δ% |
---|---|---|
Bitcoin | 98 712.10 | ▼0.29% |
Ethereum | 3 355.29 | ▲0.73% |
Ripple | 1.59 | ▲8.22% |
Фючърс | Цена | Δ% |
---|---|---|
Петрол - лек суров | 71.16 | ▲1.50% |
Петрол - брент | 74.56 | ▲0.95% |
Злато | 2 716.15 | ▲1.78% |
Сребро | 25.68 | ▲1.17% |
Пшеница | 544.50 | ▼0.70% |
Срочност | Цена | Δ% |
---|---|---|
US 10 Year | 109.66 | ▲0.11% |
Germany Bund 10 Year | 134.56 | ▲0.59% |
UK Long Gilt Future | 94.52 | ▲0.45% |