Снимка: Ready Player One | Източник: Warner Bros.
Когато компания за видеоигри, за която само децата ви са чували, навлиза на пазара с оценка от 38 милиарда долара, вие обръщате внимание на това, пише CNBC.
Когато главният изпълнителен директор на Microsoft произнася фразата „икономика на метавселената“ в тримесечния отчет за приходите, вие обръщате внимание.
Когато Марк Зукърбърг казва, че ще похарчи 10 милиарда долара за създаване на нов вид интернет за виртуална реалност, обръщате внимание. (О, и компанията му също има ново име: Meta.)
Тази година вниманието е насочено към на метавселената, която за няколко месеца се превърна от странен научно-фантастичен термин, измислен преди десетилетия, до основна концепция, която кара технологични инвеститори да харчат пари и футуристи, които изпадат в екстаз от перспективата фантастиката да стане реалност.
Някои от най-умните хора в света излязоха тази година, за да кажат, че следващото голямо нещо е тук и това е метавселената. Той също така създаде пазар за куп подражатели, имитатори и ръководители, които очевидно пропуснаха тенденцията и сега се опитват да се възползват от всички неща, свързани с метавселената.
Сред целия този шум в метавселената има няколко компании с легитимни перспективи, и днес те не са доминиращи големи технологични имена.
Компаниите за онлайн игри Roblox и Epic Games оглавяват списъка. И двете вече са създали виртуални светове, където милиони хора комуникират, играят и участват в цифровата икономика. Някои участници дори изкарват прехраната си в тези метавселени, като продават своите цифрови стоки.
Всичко това предполага, че метавселената вече съществува по много начини. Просто не е узряла и не се е разпространила отвъд основната група деца и тийнейджъри, които играят Fortnite, Roblox и Minecraft със същата енергичност, с която много от по-възрастните им скролват Twitter и прелистват Netflix.
В момента предизвикателството на метавселената не е само създаването на нови технологии, които да превърнат визията на Зукърбърг в реалност. Става въпрос и за по-възрастните поколения да видят ползите от метавселената чрез добрия стар Интернет.
„Мисля, че този преход към метавселена е много важен за поколенията“, каза главният бизнес директор на Roblox Крейг Донато в интервю по Zoom. „Децата, израснали в интерактивни игри, интуитивно разбират това“.
Докато голяма част от играчите на Roblox са млади, компанията е разработила повече функции, които да се харесат на по-възрастните потребители, като например части с възрастово ограничение от метавселената, които могат да хостват съдържание за възрастни, каза Донато. По време на пандемията служителите на Roblox, работещи от дома, създадоха виртуална версия на седалището си в приложението, за да провеждат срещи помежду си, включително подробности по целия път до дъските в конферентните зали. Те дори проведоха своето празнично парти през 2020 г. в метавселената.
От офиса до концертната площадка
Причината, поради която метавселената привлича толкова много внимание сега е, че достатъчно хора вярват, че има реален шанс тя да доминира върху голяма част от това как прекарваме времето си онлайн и виждат, че в крайна сметка тя замества изживяванията в реалния свят като спортни събития и концерти на живо.
Компаниите, които създават метавселена днес, правят това с надеждата да контролират голяма част от онлайн икономиката на бъдещето. Някои от тези идеи вече са вкоренени в днешната метавселена, като изпълнителят Lil Nas X виртуално изнася концерти в Roblox, а Травис Скот прави същото във Fortnite на Epic.
Meta имаше същите инстинкти като Roblox по време на пандемията и започна да мисли за бъдещето на работата в метавселена. Първият официален „метавселенски“ продукт, обявен по-рано тази година, беше програма за виртуална реалност, която ви позволява да провеждате срещи на живо с анимационни аватари на вашите приятели или колеги. Microsoft имаше свой собствен подход към срещите в метавселената с подобен продукт, наречен Mesh, който се интегрира с приложението за чат на Teams.
И все пак, въпреки общата пазарна капитализация от над 3 трилиона долара, Meta и Microsoft изостават от по-малките играчи, когато става въпрос за изграждане на пълноправен виртуален свят. Това е съвсем различна история с хардуера, особено за Meta и нейните слушалки за виртуална реалност Oculus. Физическото капсулиране е от решаващо значение за Зукърбърг и неговия ангажимент да създаде метавселена на стойност 10 милиарда долара.
Донато обаче не вижда новия футуристичен хардуер като централна част от успешния опит на метавселената. Той каза, че телефонните и компютърните екрани вече създават достатъчно усещане за присъствие. Вместо това, Донато се фокусира върху социалния аспект на метавселената на Roblox, за да насърчи повече хора да я опитат.
„Нещата със сигурност ще се подобрят с течение на времето“, каза Донато, обсъждайки хардуера за виртуална реалност. „Но не мисля, че това ще доведе до приемане на метавселената“.
Той посочи новите технологии, които позволяват по-добри социални взаимодействия в метавселената, като пространствено аудио (където слушалките ви правят да звучи така, сякаш нечий глас идва от тяхната посока във виртуален свят) и софтуер, който може да чете и имитира израженията на лицето.
Метавселената днес е подобна на социалните медии в началото на 2000-те години, или около десетилетие преди бумърите да започнат да се регистрират във Facebook. Дори топ мениджърите на Meta заявиха, че може да отнеме до 15 години, за да развият окончателната си визия.
В момента няколко компании работят върху това и никой няма ясно предимство.
Донато също направи сравнение с първите дни на интернет, когато уебсайтовете до голяма степен копираха реални услуги като „жълти страници“. В крайна сметка интернет направи възможно въвеждането на нови иновации – от разговорите в Zoom до вашия iPhone. Днес метавселената се опитва да пресъздаде много от това, което вече правим в обикновения интернет.
„Мисля, че ще влезем в тази фаза, която е следната: какво мога да направя – социалните взаимодействия, които бих могъл да имам – които просто не са възможни в реалния свят“, каза Донато.
Още по темата:
Какво казва Бил Гейтс по повод метавселената и ка тя ще изглежда?
Валута | Цена | Δ% |
---|---|---|
EURUSD | 1.05 | ▲0.22% |
USDJPY | 153.41 | ▼0.64% |
GBPUSD | 1.25 | ▲0.03% |
USDCHF | 0.89 | ▼0.04% |
USDCAD | 1.41 | ▼0.13% |
Референтен индекс | Цена | Δ% |
---|---|---|
Dow 30 | 44 817.00 | ▲0.21% |
S&P 500 | 6 030.62 | ▲0.63% |
Nasdaq 100 | 20 965.20 | ▲0.65% |
DAX 30 | 19 367.90 | ▼0.34% |
Криптовалута | Цена | Δ% |
---|---|---|
Bitcoin | 92 952.90 | ▼0.11% |
Ethereum | 3 304.36 | ▼3.13% |
Ripple | 1.36 | ▼3.65% |
Фючърс | Цена | Δ% |
---|---|---|
Петрол - лек суров | 68.20 | ▼0.66% |
Петрол - брент | 71.76 | ▼1.12% |
Злато | 2 621.54 | ▲0.43% |
Сребро | 25.68 | ▲1.17% |
Пшеница | 535.25 | ▲0.07% |
Срочност | Цена | Δ% |
---|---|---|
US 10 Year | 110.22 | ▼0.12% |
Germany Bund 10 Year | 135.40 | ▲0.17% |
UK Long Gilt Future | 95.10 | ▲0.14% |