Снимка: Pixabay
Ако 2021 г. беше посветена на вътрешните пътувания, 2022 г. може да бъде годината на пътуванията „от списъка с желания“.
Това е една от най-големите тенденции, които пътниците очакват тази година, въпреки бурното начало на 2022 г., когато вариантът омикрон Covid-19 разтърси индустрията, съобщава CNBC Travel.
„Ново усещане за спешност“, за да се отправите в пътешествие
Според Стефани Папайоану, вицепрезидент на луксозната туристическа компания Abercrombie & Kent, пътуването има „ново усещане за спешност“.
„Гостите смятат, че са загубили две години, а по-възрастните клиенти се притесняват, че остават по-малко „здрави“ години за пътуване“, каза тя.
Лий Томпсън, съосновател на приключенската туристическа компания Flash Pack, се съгласи.
„Хората отчаяно искат да избягат“, каза той. „Те чакаха да се завърнат и не се плашат от тези международни дестинации и големи приключения, които се случват веднъж в живота“.
Годината на „GOAT“
Expedia нарича 2022 годината на GOAT, или „най-великото от всички пътувания“ (greatest of all trips).
В проучване сред 12 000 пътници в 12 държави компанията установи, че 65% от респондентите планират да „не пестят“ на следващото си пътуване, според говорител на компанията. В резултат на това той нарече преследването на вълнуващи и екстравагантни пътувания „най-голямата тенденция при пътуването“ на годината.
Според доклад на компанията, публикуван през ноември, Amadeus наблюдава скок в търсенето на „екзотични дестинации“. Според доклада търсенията до Танзания (+36%), полетите до Петра в Йордания (+22%) и резервациите до градовете близо до Мачу Пикчу (почти +50%) са се увеличили от 2020 до 2021 г.
Тези тенденции се очаква да се увеличат тази година, заедно с интереса към островите в Индийския океан, както и към Антарктида, се казва в доклада.
Пандемията промени „настроението на пътуващите“, каза Дециус Валморбида, президент по пътуванията на Amadeus.
„Имаме хора, които просто казват: „Вижте, ами, ако се случи друга пандемия? Ами, ако ни затворят отново?“, споделя той. Има „психологически ефект, че сега е най-подходящият момент“.
Според доклад на HomeToGo за тенденциите в пътуванията, публикуван в края на ноември, търсенето на места за почивка в ваканционни домове в чужбина понастоящем е в крак с нивото от 2019 г.
Според доклада, международни дестинации, в които тази година се наблюдава най-голям ръст на заявките за търсене в сравнение с 2019 година, са Тоскана, Италия (+141%), Бахамските острови (+129%), Бора Бора във Френска Полинезия (+98%), Малдивите (+97%) и южна Франция (+88%).
Изследванията показват, че хората на възраст между 18 и 34 години са движещата сила зад тази тенденция, но и семействата също участват в действието, каза Папайоан от Abercrombie & Kent.
„Семействата избират дестинации, за които винаги са мечтали, особено тези, които са съсредоточени около преживявания на открито като круизи по река Нил, Мачу Пикчу, сафарита и круизи в Европа“, каза тя.
Разхлабване на бюджета
Докато за някои пандемията е разрушителна от финансова гледна точка, тя позволява на други, а именно професионалисти, които могат да работят у дома, да увеличат своите спестявания.
Около 70% от туристите в големи страни като САЩ, Великобритания, Канада, Япония и Испания, планират да прекарат в пътуване през 2022 година повече време, отколкото през последните пет години, според съвместен доклад от ноември на Световния съвет за пътуване и туризъм и уебсайта за пътуване Trip.com.
В световен мащаб средните разходи за резервации на HomeToGo са се увеличили с 54% през миналата година в сравнение с 2019 г., според компанията. Но средните цени на резервации тази година не са се увеличили толкова много – с около 10% – в сравнение с това, което беше преди пандемията, каза съоснователят и главният изпълнителен директор на компанията Патрик Андре.
„Натрупаното търсене на пътувания доведе до това, че пътниците си взеха по-дълги ваканции, като много от тях избират да го направят в просторно ваканционно място под наем вместо отсядане в хотел“, каза той.
Туристите от САЩ също търсят по-тихи, по-луксозни дестинации това лято – Мауи пред Хонолулу, Нантакет пред Кейп Код – въпреки по-високите разходи, според данните на HomeToGo.
Пътниците може да са склонни да плащат повече, за да посетят определени места, вместо да направят самото пътуване по-луксозно. Според Expedia, два пъти по-голяма от анкетираните в САЩ са посочили, че са готови да похарчат повече, за да посетят дестинации „от списъка с желания“ (32%), а не да резервирате луксозни преживявания (15%) или повишаване на класа на обслужване в стаите или на полетите (16%).
Готовността и способността да харчите повече вероятно е добро нещо, тъй като разходите за пътуване са се увеличили на някои места. Индексът на цените на пътуванията през декември на Американската туристическа асоциация, който измерва пътните разходи в Съединените щати, показва, че цените са се увеличили за храна (+10%), хотели (+13.3%) и гориво (+26.6%) в сравнение с 2019 г.
Цената на самолетните билети обаче е под нивото от 2019 г. (-17%), според индекса, но това може скоро да се промени, отчасти поради повишаването на цените на авиационните горива.
Семейни срещи и съвместни ваканции
Хората използват възможността да празнуват пропуснати важни събития, често с почти всички членове на семейството, каза Папайоану. Според нея данните на Abercrombie & Kent показват 26% увеличение на бъдещите резервации за пет или повече гости в сравнение с 2019 г.
Ваканционният стил на семейно събиране ще бъде популярен тази година, се съгласи Марк Хениг, съосновател на дигиталната туристическа компания VIP Traveler.
„Хората все още наваксват изгубеното време със семейството“, каза той. „Дестинации, които са предназначени за големи семейства от няколко поколения, например с голям брой големи вили, включително Карибите, Мексико и Малдивите, показват нарастващ брой резервации“.
Според Amadeus в Обединеното кралство е имало бум на резервации от големи групи, след като ограниченията са отслабени. Резервирането на места за партита като Лас Вегас, Канкун, Мексико и испанския остров Ибиса накара компанията да нарече съвместните приятелски ваканции основната тенденция за пътуване през 2022 г.
Възобновено търсене на туристически агенти
Големите пътувания често изискват големи планове, което води до възобновяване на търсенето на туристически агенти, каза Елизабет Гордън, съосновател на оператора за екскурзии и сафари Extraordinary Journeys.
Професионалните консултанти могат да помогнат на пътуващите да се ориентират в „тестове за Covid-19, ограничения, промени в изискванията за влизане, визи, полети, настаняване, дейности и резервни планове“, каза тя.
Дори „самостоятелните пътници“, които обикновено планират свои собствени пътувания, понастоящем търсят професионална помощ, за да се уверят, че предстоящите им пътувания ще бъдат гладки, каза Хениг от VIP Traveler.
Още по темата:
Австралия не допусна Новак Джокович, но туристите без багаж се приемат с отворени обятия
Валута | Цена | Δ% |
---|---|---|
EURUSD | 1.04 | ▼0.20% |
USDJPY | 157.11 | ▲0.37% |
GBPUSD | 1.25 | ▼0.28% |
USDCHF | 0.90 | ▲0.61% |
USDCAD | 1.44 | ▲0.06% |
Референтен индекс | Цена | Δ% |
---|---|---|
Dow 30 | 43 245.60 | ▼0.41% |
S&P 500 | 6 024.16 | ▲0.06% |
Nasdaq 100 | 21 729.80 | ▲0.34% |
DAX 30 | 20 053.10 | ▲0.01% |
Криптовалута | Цена | Δ% |
---|---|---|
Bitcoin | 93 220.20 | ▼2.00% |
Ethereum | 3 335.46 | ▲1.75% |
Ripple | 2.18 | ▼1.04% |
Фючърс | Цена | Δ% |
---|---|---|
Петрол - лек суров | 69.02 | ▼0.80% |
Петрол - брент | 72.06 | ▼0.78% |
Злато | 2 612.06 | ▼0.45% |
Сребро | 25.68 | ▲1.17% |
Пшеница | 541.12 | ▲1.53% |
Срочност | Цена | Δ% |
---|---|---|
US 10 Year | 108.64 | ▼0.32% |
Germany Bund 10 Year | 133.65 | ▼0.30% |
UK Long Gilt Future | 92.50 | ▼0.49% |