Снимка: Pixabay
Все повече винарни във Франция се отварят за посетители, според френския експерт по винен туризъм, съобщава CNBC Travel.
От 87 000 винарни във Франция само 13% са били отворени за обществеността преди пет години, заяви Мартин Луийе, ръководител на винения туризъм в Atout France, агенцията за развитие на туризма в страната.
Сега, каза той, много други са отворили вратите на своите изби за обиколки и дегустации.
„В сравнение с последната ни оценка, броят на винарните, отворени за обществеността, се е увеличил с повече от 10%“, каза той.
Това е нарастваща тенденция в индустрия, която някога се противопоставяше на приятелските политики на отворени врати, обичайни във винарните в Калифорния, Южна Африка и други винарски региони на „Новия свят“. Идеята беше, че френските винарни – или шато – се занимават с производството на сериозно вино, а не с ухажване на семейства с детски площадки в помещенията – практика, често срещана в части от Австралия.
Но това започна да се променя преди години, когато винарните започнаха да инсталират удобни за посетители дегустационни стаи, да обновяват своите изби и да организират обиколки на лозя, превръщайки работническите имоти в малки атракции за пътуване.
Скоро последваха събития и посетителите успяха да резервират пикници, семинари за събиране на грозде и лов на съкровища за деца в известни райони като Бордо.
Тази тенденция се изкачи в ешелона на френските винопроизводители, от малки независими имения до водещи производители в страната. Сега „огромното мнозинство“ от най-престижните шато във Франция също е отворено за посетители, каза Луийе.
Френски винен туризъм – в цифри
Четири основни вида винени туристи идват във Франция, добави Луийе. Най-голямата група (40%) са „епикурейците“, според него, които търсят удоволствие и „удовлетворяване на чувствата си“.
Те са следвани от „класиците“ (24%), които разглеждат виното като едно от преживяванията, наред с други неща, по време на почивката си. „Изследователите“ (20%) оценяват по-задълбочените познания, каза той, те искат да се срещнат с винопроизводители и да научат по-малко известни аспекти на виното. Останалите посетители (16%) са „експерти“, които искат да овладеят науката за виното, каза той.
Виненият туризъм във Франция генерира приблизително 5.2 милиарда евро годишно, каза Луийе.
Преди пандемията страната приемаше около 10 милиона винени туристи всяка година, които харчеха средно 1430 долара на престой. По-голямата част от тези посетители идват от Франция (58%), но ръстът на чуждестранните посетители изпреварва този на местните.
„Средният темп на растеж на винения туризъм във Франция през последните шест години е около 4% годишно, като чуждестранните туристи имат по-висок ръст“, каза той.
Двата лагера
Луийе каза, че разделя лозаро-винарските региони на Франция на два лагера:
Посетителите искат основно да опитат и да си купят вино, въпреки че желанието да се насладят на „пейзажите, културата, наследството и гастрономията“ на даден регион не изостава, каза Луийе.
Други идват да участват в събития, свързани с виното, от семинари за винопроизводство и уелнес процедури на базата на грозде до винени фестивали и семейни събития в лозята, каза Луийе. Той нарича всичко това „нарастващи тенденции“ във Франция.
Френски срещу чуждестранни туристи
Според Луийе няма много разлики между френските и чуждестранните винени туристи.
Французите обаче са склонни да търсят повече „автентичност“ в обиколките си, каза той. Те обикновено искат директен контакт с винопроизводителя, добави той, докато чуждестранните посетители изпитват по-малко угризения за това, че са водени из винарната от служител на имението.
„Друга разлика… е, че френските винени туристи са по-малко склонни да плащат за посещение и дегустация, отколкото чуждестранните им колеги“, каза Луийе. „Някои френски винени туристи все още мислят, че... ако купуват вино, тогава не трябва да се очаква от тях да плащат за посещението“.
Но това се променя сега, каза той, особено като се има предвид, че „броят и качеството на посещенията са се увеличили значително“.
„Добре скрити тайни“
„Като цяло, колкото по-голяма е марката, толкова повече чуждестранни винени туристи са по-склонни да я посетят“, отбеляза Луийе.
Въпреки това, „американски любител на виното, който е ходил на няколко винени пътувания из Франция, е много по-вероятно да опита юра, ... отколкото парижанин, който е имал само един уикенд с дегустация на вино в Шампан“.
Юра е една от шестте „добре скрити тайни“, които Луийе препоръчва. Това е един от най-малките лозаро-винарски региони във Франция и е дом на някои от най-красивите села, каза той.
„Сърцето и душата“ на района е неговото vin jaune (жълто вино), което се отбелязва в първия уикенд на февруари по време на мащабен фестивал, наречен La Percee du Vin Jaune, допълни той. Тази година събитието е отложено за април.
Корсика е добре позната туристическа точка, но нейните „впечатляващи островни лозя не са толкова известни“, каза той. Същото важи и за Ардеш, подрегион на долината на Рона, в който „има повече вино, отколкото в живота, и ... невероятни преживявания с винен туризъм, като подземни дегустации на вино“.
Между Бургундия и Долината на Рона се намира Божоле, което е известно със своето вино Божоле Нуво, произведено от гроздето гаме.
Районът е „известен на местно ниво като френската Тоскана със своите пейзажи и изкуство на живот“, каза Луийе. „Това е на час път с кола от Лион, който просто така се случва, е столицата на френската гастрономия“.
И накрая, югозападна Франция, наричана на френски „Sud-Ouest“, е огромен лозарски регион с големи имена и скъпоценни камъни „извън утъпканите пътеки“, каза Луийе. Той препоръчва две области недалеч от испанската граница: Хурансон, където „индийското лято в региона и топлият вятър предлагат изключително сладко вино“ и Ирулеги, „най-малкият от планинския винарски регион на Франция, дълбоко вкоренен в Страната на баските“.
Той също така препоръчва лозя около Бержерак и Дюр, южно от Бордо. Луийе нарече района непокътнат „естествен скъпоценен камък“ и „нарастваща дестинация за винени туристи, търсещи устойчивост“.
Още по темата:
Европа е дом на някои от най-великите имения в света, които можете да посетите - или дори да купите
Валута | Цена | Δ% |
---|---|---|
EURUSD | 1.04 | ▼0.51% |
USDJPY | 154.67 | ▲0.34% |
GBPUSD | 1.25 | ▼0.54% |
USDCHF | 0.89 | ▲0.91% |
USDCAD | 1.40 | ▼0.09% |
Референтен индекс | Цена | Δ% |
---|---|---|
Dow 30 | 44 013.00 | ▲0.11% |
S&P 500 | 5 965.38 | ▲0.02% |
Nasdaq 100 | 20 781.00 | ▲0.02% |
DAX 30 | 19 294.00 | ▲0.33% |
Криптовалута | Цена | Δ% |
---|---|---|
Bitcoin | 97 921.20 | ▼0.58% |
Ethereum | 3 297.69 | ▼1.87% |
Ripple | 1.42 | ▲13.97% |
Фючърс | Цена | Δ% |
---|---|---|
Петрол - лек суров | 70.16 | ▲0.06% |
Петрол - брент | 73.68 | ▼0.24% |
Злато | 2 689.21 | ▲0.76% |
Сребро | 25.68 | ▲1.17% |
Пшеница | 548.75 | ▲0.08% |
Срочност | Цена | Δ% |
---|---|---|
US 10 Year | 109.64 | ▲0.08% |
Germany Bund 10 Year | 134.40 | ▲0.47% |
UK Long Gilt Future | 94.34 | ▲0.26% |