Снимка: iStock
Социалните медии са пълни с видеоклипове, които доминират в заглавията на новините, съобщава CNBC Travel.
От словесни конфронтации до тотални сбивания, сцените на пътници в самолет, които се държат лошо, стават все по-познати по време на пътуванията от ерата на Covid.
Въпреки че „въздушната ярост“ може да изглежда като друга неизбежност от преживяването на пандемия, някои части на света ставят свидетели на по-малко разочарования, случили се в небето.
Където „въздушната ярост“ е висока
Преди пандемията американските авиокомпании са имали между 100 и 150 съобщения за агресивни пътници в типична година.
Според Федералната авиационна администрация през 2021 г. е имало около 6000 случая, като около 72% от тях са свързани със спорове за маски.
„Проблемът засяга главно САЩ“, казва Шем Малмкуист, гостуващ преподавател в Колежа по аеронавтика във Флоридския технологичен институт. „Част от това е абсолютно свързано с политизирането на пандемията в политиката на САЩ. Освен това повечето стюардеси смятат, че американските пътници като цяло са проблематични“.
Европа също се бори със своя дял от потенциални нарушители на реда. Съобщава се за инциденти с висок профил при полети, заминаващи от Испания, Шотландия, Амстердам и Глазгоу.
Най-големите авиокомпании в Австралия стартираха съвместна кампания през 2021 г. след увеличаване на случаите на малтретиране сред пътниците. На летищата бяха пускани видеоклипове и установени табели, които да напомнят на пътниците да носят маски и да проявяват уважително отношение на борда.
Миналата година канадските власти съобщиха, че близо 1600 души са отказали да спазват правилата за маски по време на полет. На други е отказано качване на борда или са били свалени преди излитане, според Transport Canada, Министерството на транспорта на страната.
Различни културни норми?
В Азия новините за агресивни пътници все още са оскъдни.
„Не съм чувал за инциденти – абсолютно нито един“, каза Джефри Лоу, главен изпълнителен директор на базираната в Хонконг компания за авиационни услуги Asian Sky Group.
„Графикът на авиокомпаниите все още е значително намален“, каза той за пътуванията в Азия. Освен това има „силно развита култура на носене на маски в Азия преди пандемията… и, не на последно място, различно възприятие тук, в Азия, за това какво нарушава личните ни свободи“.
Носенето на маски е често срещана практика в много азиатски страни, за да се предотврати разпространението или заразяването на болестта. В история на CNBC Travel за японското кръстовище Шибуя, 360-градусово изображение показва поне осем души, носещи маски близо до известното кръстовище в Токио – много преди да започне пандемията.
Малмкуист се съгласява, че проблемът „със сигурност е свързан до голяма степен с културата“. Но, според него, „не можем да изключим, че полетите в Азия все още са толкова ограничени, че тези, които летят, са под строг надзор, тъй като съотношението на кабинния екипаж и пътниците е доста високо“.
Освен това в Азия има по-малко туристи, каза той, отбелязвайки, че пътниците там са „почти изключително бизнес“ пътници.
Авиокомпаниите „нямат големи проблеми“
Корейските авиолинии посочиха, че приемането на режима с маски помага за потушаване на сривовете по време на полет.
Говорител на авиокомпанията първоначално каза пред CNBC: „Не сме наблюдавали значителни увеличения или промени на агресивните пътници по време на полет след Covid-19, отчасти поради социалния произход, при който хората носят маска за лице доброволно“.
По-късно източникът публикува второ изявление, в което се посочва, че авиокомпанията е имала проблеми, свързани с маските, „но тези случаи не са увеличили значително общия брой агресивните инциденти“.
По същия начин базираната в Доха Qatar Airways заяви пред CNBC: „Нямаме големи проблеми [...] повечето от нашите пътници спазват правилата и има малък брой от тях, с които може да има затруднения. [...] Екипът учтиво ги моли да си сложат маска и е много безпроблемно се подчиняват“.
Други авиокомпании мълчат.
Thai Airways, EVA Air, Philippines Airlines и Cathay Pacific не отговориха на въпросите на CNBC относно агресивните пътници на техните полети. Без да предоставя допълнителни подробности, Singapore Airlines заяви, че „пътниците до голяма степен подкрепят“ политиката им за маски.
Говорител на Japan Airlines каза: „За съжаление не споделяме информация за събитията на борда с медиите“. Според съобщения в онлайн медиите няколко японски авиокомпании са имали проблеми с маските по време на полет.
През 2020 г. японският нискотарифен превозвач Peach Aviation направи непланирана вътрешна спирка, за да свали пътник от самолет, според уебсайта с нестопанска цел Nippon.com Според местните доклади мъжът, наречен „японски пътник без маска“, е бил арестуван няколко пъти за отказ да носи маска по време на полети и на обществени места.
Какво казват данните от социалните медии
Докато много авиокомпании може да не са склонни да говорят, някои пътници често не го правят. Много инциденти по време на полет се публикуват от свидетели в социалните медии, където милиони могат да ги видят и да бъдат отразени от медиите.
По целия свят потребителите на Twitter споменаха „въздушна ярост“ и инциденти с неуправляеми пътници повече от 117 000 пъти по време на пандемията, според компанията за управление на социални медии Hootsuite.
Според данните обаче само 1860 – по-малко от 2% – идват от потребители от Азия.
Освен това много доклади в Азия се отнасят до инциденти с пътници, случили се извън региона, каза Триш Рисуик, специалист по социално взаимодействие в Hootsuite.
Що се отнася до потребителите в Азия, тя каза: „Изглежда, много се говори за американски или европейски авиолинии или участници, които се държат агресивно или отказват да носят маски“.
Рисуик каза, че нейното проучване е разкрило няколко разговора за нарушения на правилата при полети, заминаващи от Япония и Индия.
Според Hootsuite обаче повечето разговори за проблемни пътници по време на пандемията идват от Съединените щати (над 56 000 споменавания), следвани от Канада и Обединеното кралство. Данните показват, че най-много споменавания в Азия идват от потребители от Индия, Япония и Индонезия.
При провеждането на изследването думата „спор“ е проблематична, каза Рисуик, тъй като начинът, по който се използва терминът, варира от континент до континент.
„Хората в САЩ спориха по повод това, че не желаят да носят маски в самолета, а хората в Индия спореха по повод маските, защото искаха да се защитят“, каза тя.
Едно ограничение на данните на Hootsuite е езикът; това проучване документира разговори само на английски, каза тя.
Въпреки това, дискусиите в Twitter в Азия за проблемни пътници са намалели с 55% по време на пандемията, докато в световен мащаб тези разговори са се увеличили повече от три пъти, според данните.
След като завърши проучването, Рисуик каза, че това, което я изненадва най-много, е колко скандални са някои инциденти, особено тези, в които участват екипажите на даден полет.
„Сърцето ми съчувства на онези, които просто се опитват да си вършат работата“, каза тя.
Още по темата:
Изпълнителният директор на Airbus: Водородният самолет е „окончателното решение“
Сингапур се стреми да позволи пътувания без карантина за всички ваксинирани посетители
Валута | Цена | Δ% |
---|---|---|
EURUSD | 1.04 | ▼0.45% |
USDJPY | 154.77 | ▲0.43% |
GBPUSD | 1.25 | ▼0.40% |
USDCHF | 0.89 | ▲0.86% |
USDCAD | 1.40 | ▼0.02% |
Референтен индекс | Цена | Δ% |
---|---|---|
Dow 30 | 44 407.80 | ▲1.01% |
S&P 500 | 5 989.70 | ▲0.43% |
Nasdaq 100 | 20 854.60 | ▲0.38% |
DAX 30 | 19 402.50 | ▲0.89% |
Криптовалута | Цена | Δ% |
---|---|---|
Bitcoin | 98 554.10 | ▼0.45% |
Ethereum | 3 359.62 | ▲0.86% |
Ripple | 1.55 | ▲5.18% |
Фючърс | Цена | Δ% |
---|---|---|
Петрол - лек суров | 71.16 | ▲1.50% |
Петрол - брент | 74.56 | ▲0.95% |
Злато | 2 716.15 | ▲1.78% |
Сребро | 25.68 | ▲1.17% |
Пшеница | 544.50 | ▼0.70% |
Срочност | Цена | Δ% |
---|---|---|
US 10 Year | 109.66 | ▲0.11% |
Germany Bund 10 Year | 134.56 | ▲0.59% |
UK Long Gilt Future | 94.52 | ▲0.45% |