Снимка: iStock
Бизнесът с електрически превозни средства създава странни приятели. Разнообразна група от заинтересовани страни, вариращи от петролни компании до политици, искат да се уверят, че Америка разполага с необходимите ресурси за изграждането на автомобили с батерии.
Това е добре за акциите на лидера на електромобилите Tesla (тикер: TSLA), както и за акциите на традиционните автомобилни компании, които искат да бъдат значими играчи в EV-сектора като Ford Motor (F) и General Motors (GM). Само тези три компании искат да произведат приблизително 7 милиона EV в световен мащаб до 2026 г. – повече от два пъти над броя електрически превозни средства, продадени по целия свят през 2021 г.
Въпросът към инвеститорите е дали веригата за доставки може да поддържа темпото. Има признаци, че това може да е трудно.
Цените на материалите за батерии растат, тъй като търсенето започна да изпреварва производството. Кошницата от метали, които влизат в литиево-йонните батерии, е нараснала с около 40% година досега, преди Русия да нахлуе в Украйна. Оттогава се е увеличила с още 13%, тъй като войната влошава инфлацията.
Откъде идват материалите е друг проблем. Китай е най-големият пазар в света за електрически превозни средства и доминира в производството на батерии. Според някои оценки делът на Китай е около 80% от общия глобален брой произведени батерии.
Тази географска реалност започна да тревожи сенатора от Западна Вирджиния Джо Манчин, който каза на енергийна конференция през март в Хюстън, че не е склонен да подкрепи пускането на електромобили, защото веригата за доставки е толкова зависима от Китай. Манчин, разбира се, отказа да подкрепи законодателството на президента Джо Байдън за Build Back Better, което включва финансови стимули за закупуване на електрически превозни средства.
Той изглежда е пречка на пътя на индустрията, въпреки че придружи министъра на енергетиката Дженифър Гранхолм на събитие на 18 март, предназначено да укрепи американската верига за доставки на батерии. Гранхолм разкри финансиране от 5 милиона долара за обучение на работници за индустрията на литиеви батерии на събитието, а Манчин спомена за съоръжение за батерии, което идва в неговия щат.
Заводът ще се управлява от SPARKZ, стартираща компания, която се опитва да комерсиализира твърдотелни батерии без кобалт. Кобалтът е скъп и се произвежда главно в Демократична република Конго, страна, където трудовите и минните практики предизвикват опасения, толкова много производители на електромобили, включително Tesla, се насочват към опции без кобалт.
Участието на Манчин във веригата за доставка на батерии може да изненада инвеститорите в EV. Те също могат да бъдат изненадани от друга фирма, която тихо изгражда позиции в плейърите на EV акумулатори с малка капитализация.
Енергийният и материален гигант Koch Industries притежава значителни дялове в няколко стартиращи компании. Според регулаторните документи, Spring Creek Capital, филиал на Koch, притежава почти 10% от стартиращата батерия FEYR Battery (FREY) и конвертируема облигация от 100 милиона долара, издадена от рециклиращата компания за батерии Li-Cycle (LICY).
Spring Creek също беше ранен инвеститор в стартиращата компания за съхранение на енергия ESS Tech (GWH) и все още държи около 14% от акциите в компанията за съхранение на батерии EOS Energy Enterprises (EOSE).
Акциите на четирите стартиращи компании поскъпнаха средно с около 7% във вторник, докато S&P 500 нарасна с 1%. Индустриалният индекс Dow Jones добави 0,7%. Акциите изглежда получиха подкрепа от статия на Wall Street Journal, която съобщава за някои от свързаните с батериите на Koch холдинги по-рано във вторник.
Парите, изразходвани от Министерството на енергетиката и Кох, обаче са сравнително малки. Дяловете на Koch във Feryr, Li-Cycle и EOS възлизат на приблизително 260 милиона долара, докато батериите са бизнес за милиарди долари. Очаква се продажбите на китайския CATL (300750.China), най-ценния производител на батерии в света, да достигнат 35 милиарда долара през 2022 г.
Междувременно както Ford, така и GM са инвестирали милиарди за изграждане на капацитет за производство на батерии и обработка на материали в САЩ. И двете компании работят с настоящите си партньори за батерии: LG Chem (05191.Korea) за GM и SK Innovation (096770.Korea ), за Ford.
Tesla не само инвестира в собствения си капацитет за батерии, но тя влага пари в нивото на копаене на веригата за доставки. Инвестирала е в производствен капацитет в САЩ както за литий, така и за графит, който отиват в аноди на батериите.
Цялата верига от заинтересовани страни в автомобилната индустрия изглежда признава необходимостта от разработване на верига за доставка на батерии в САЩ. Засега доларите изглеждат така, сякаш ще дойдат от автомобилната индустрия. Политиците просто трябва да предложат подкрепа.
Още по темата:
Валута | Цена | Δ% |
---|---|---|
EURUSD | 1.05 | ▲0.85% |
USDJPY | 153.21 | ▼0.77% |
GBPUSD | 1.26 | ▲0.60% |
USDCHF | 0.88 | ▼0.42% |
USDCAD | 1.41 | ▼0.08% |
Референтен индекс | Цена | Δ% |
---|---|---|
Dow 30 | 44 785.20 | ▲0.14% |
S&P 500 | 6 020.75 | ▲0.47% |
Nasdaq 100 | 20 941.90 | ▲0.54% |
DAX 30 | 19 412.00 | ▼0.11% |
Криптовалута | Цена | Δ% |
---|---|---|
Bitcoin | 92 118.10 | ▼1.00% |
Ethereum | 3 313.12 | ▼2.87% |
Ripple | 1.33 | ▼6.12% |
Фючърс | Цена | Δ% |
---|---|---|
Петрол - лек суров | 69.32 | ▲1.01% |
Петрол - брент | 72.85 | ▲0.41% |
Злато | 2 631.14 | ▲0.80% |
Сребро | 25.68 | ▲1.17% |
Пшеница | 541.50 | ▲1.24% |
Срочност | Цена | Δ% |
---|---|---|
US 10 Year | 110.46 | ▲0.10% |
Germany Bund 10 Year | 135.20 | ▲0.03% |
UK Long Gilt Future | 94.94 | ▼0.04% |