Снимка: iStock
През 2016 г., преди Ultimate Fighting Championship да бъде продаден за 4 милиарда долара на това, което ще стане Endeavor Group, лигата за смесени бойни изкуства беше почти изкупена от Disney за малко повече.
Disney и UFC се споразумяха за общите условия на сделката, при която развлекателният гигант ще придобие компанията за бойни спортове за около 4.3 милиарда долара, предава CNBC според хора, запознати с въпроса.
Disney, която притежава по-голямата част от спортната излъчваща мрежа ESPN, от години е измислила идеята за закупуване на спортни лиги, според един от интервюираните. Тогавашният изпълнителен директор на Disney Боб Айгър беше примерен ръководител на брилянтни придобивания на интелектуална собственост, купувайки Pixar, Lucasfilm и Marvel.
В крайна сметка Айгър анулира сделката с UFC. Той смята, че кървавата и насилствена марка UFC не се свързва с подходящата за семейството Disney, казаха хората, които поискаха да не бъдат назовани, защото преговорите са били частни, предаде CNBC. Представител на Disney не даде веднага коментар.
Две години по-късно ESPN на Disney плати 1.5 милиарда долара за телевизионните права на UFC в петгодишна сделка. Сделката незабавно увеличи стойността на UFC до 7 милиарда долара, заяви изпълнителният директор на UFC Дана Уайт. ESPN+ на Disney също подписа договор за 150 милиона долара годишно за излъчване на UFC битки като част от споразумение, което изтича през 2025 г.
Ако ESPN поднови правата на UFC, Disney ще плати много повече лицензионни такси от 4.3 милиарда долара, които би платила през 2016 г. Таксите за правата за излъчване на популярни спортни предавания продължават да нарастват бързо, тъй като предоставят на рекламодателите уникални възможности за гледане на живо и привличат сравнително голяма аудитория.
Това изчисление направи професионалните спортни и развлекателни лиги като UFC, NASCAR, Formula One и WWE потенциално привлекателни цели за стрийминг компаниите като начин за контрол на непрекъснато нарастващите възнаграждения за правата върху ценни потоци на живо, които все още изискват рекламни долари.
„Би било много по-разумно Disney да купи UFC, отколкото да харчи толкова много за лицензиране“, казва анализаторът на Lightshed Рич Грийнфийлд. „Сега разходите нарастват значително. Притежаването на лига има огромен смисъл“.
Въпреки че рядко се предлага нещо за продажба, ерата на стрийминг вероятно е направила спортните лиги по-привлекателни цели за придобиване, тъй като конкурентите търсят ексклузивно съдържание, за да получат конкурентно предимство. Притежаването на лига, вместо да разчита на многогодишни подновявания на лицензи, които водят до повтарящи се войни за наддаване, може да засили брандирането и да намали отлива на абонати.
Докато Disney се въздържа от имиджа на UFC, лесно е да си представим влаковете в увеселителен парк и тематични паркове с WWE или Формула 1 за медийни компании, които ги притежават. За Amazon има ясни връзки към стоките. Netflix може да използва собствен IP адрес за своето зараждащо се подразделение за видеоигри.
Формула 1, WWE и UFC са независими от езика обекти с глобална привлекателност. По-специално Формула 1 се гордее с това, че е международен спорт, със състезания по целия свят. Миналата седмица лигата обяви, че е добавила трето гран при на САЩ в Лас Вегас, което ще започне през 2023 година.
Това може да наклони везните в полза на стрийминг услуги, които се нуждаят от глобален растеж на абонатите като Netflix и Disney, за да поддържат инвеститорите щастливи.
„Стрийминг компаниите са глобални“, казва Шон Братчес, бивш управляващ директор на търговските операции във Формула 1. Той създава и ръководи производството на „Drive to survive“, хитовата документална поредица на Netflix, която подробно описва пълните сезони на Формула 1. „Ако се занимавате със спорт като Формула 1, една от основните ви стратегически цели е да разширите медийните си права по целия свят“.
Няма известни преговори за придобиване на Формула 1, UFC или WWE.
Оскъден инвентар
Докато закупуването на спортни и развлекателни лиги може да бъде привлекателна цел за големите стриймъри, просто няма много от тях. Най-големите професионални спортни лиги – Националната футболна лига, бейзболът на „Мейджър лийг“, Националната баскетболна асоциация – не са изпълними цели за изкупуване. По този начин остава смесица от по-малки лиги, които могат или не могат да бъдат пуснати за продажба в даден момент.
WWE (Световна федерация по кеч), която има пазарна капитализация от 4.6 милиарда долара, се откроява като потенциален кандидат за поглъщане, тъй като е публично търгувана компания със застаряващ контролиращ акционер. Винс Макмеън притежава над 80% от гласовете и е на 76 години. В един момент той и семейството му ще трябва да решат дали да запазят контрола върху компанията или да я продадат на офериращия. Дъщерята на Макмеън, Стефани, също работи за компанията като директор на марката.
„Ние сме отворени за бизнес“, каза Ник Хан, президент на WWE, миналия месец в подкаста „The Town“ на The Ringer.
Купувачът може да стане остаряла медиакомпания, като Disney, Fox, Paramount Global или NBCUniversal на Comcast (компанията майка на CNBC), която миналата година сключи петгодишна сделка с WWE за повече от 1 милиард долара, за да бъде ексклузивният дом директно към потребителите за WWE.
„Ако погледнете от какво се нуждае NBCU/Comcast, мисля, че това е фактическо изявление, те нямат интелектуалната собственост, която притежават някои други компании“, каза Хан. „Мисля, че те гледат на нас като на организация, която има много интелектуална собственост. Голяма част от това никога не е било използвано. Сега зависи от нас да го монетизираме правилно и да покажем на общността какво точно имаме“.
NBCUniversal отказа коментар.
Ако потенциален купувач направи оферта на Макмеън, това може да се случи преди следващото подновяване на правата на компанията, което вероятно ще бъде обявено в средата на 2023 г. Вероятно тогава Макмеън може да се наложи да вземе решение за друга многогодишна сделка или продажба.
Докато Disney и NBCUniversal притежават тематични паркове, големи технологични компании като Apple и Amazon също се оказаха потенциално заинтересовани страни в придобиването на спортни и развлекателни IP-адреси. И двете сключиха многогодишни сделки за стрийминг на MLB игри в своите стрийминг услуги. Amazon също придоби изключителни права върху Thursday Night Football, започвайки този сезон. Дори Netflix, която засега стои далеч от спортове на живо, е отворена за закупуване на правата за Формула 1, след като документалният ѝ сериал „Drive to Survive“ избухна като световен хит, каза миналата година съизпълнителен директор Рийд Хейстингс.
Потенциални недостатъци
Докато Disney доказа, че може да използва и разширява съществуващата интелектуална собственост на Marvel и Lucasfilm, създаването на нови герои е различен набор от умения, каза Хан от WWE. Не е ясно дали услуга за стрийминг или голям развлекателен обект биха имали същия набор от умения като Макмеън.
Съдържанието на по-малките спортни компании също може да бъде погребано в голяма услуга за стрийминг, която не може да предостави всичко на своите потребители. Докато спинофите на Star Wars и Marvel често получават най-високите оценки на Disney+, друга интелектуална собственост може да се изгуби в бъркотията. Семейство Макмеън ще трябва да реши дали WWE може да разшири своята вселена като част от по-голяма компания или рискува да загуби кеш без вниманието на семейството.
Закупуването на малка спортна лига може да не заинтересува голям стриймър достатъчно, за да направи многомилиардно придобиване, заяви Братчес, бивш изпълнителен директор на Формула 1, който също работи за ESPN в продължение на 27 години.
Liberty Media, контролирана от милиардера Джон Малоу, придоби Формула 1 за 4.4 милиарда долара през 2016 година. Liberty прекара последните пет-плюс години, инвестирайки във Формула 1 и печелейки приходи, побеждавайки различни медийни компании една от друга, споделяйки права по целия свят и продавайки лицензионни права на търг.
Този бизнес модел ще изчезне, ако една медийна компания притежава лигата. Всеки продавач, който се интересува от бъдещето на това, което продава, би искал да се чувства уверен в цялостното състояние на услугата за стрийминг, каза Братчес. Ако потребителите се откажат от услуга за стрийминг и тази компания притежава изключително лига, зрителите може да пострадат независимо от качеството на лигата.
„Това е собственост, която е „хубаво да притежаваш“, но не означава, че купувате NFL“, каза Братчес. „Няма достатъчно съдържание, за да преместите иглата“.
Още по темата:
Питър Тийл определи Уорън Бъфет като „враг номер едно на криптовалутата“
Джак Дорси: Съжалявам, че до известна степен съм виновен за днешното състояние на интернет
Валута | Цена | Δ% |
---|---|---|
EURUSD | 1.05 | ▲0.67% |
USDJPY | 153.83 | ▼0.37% |
GBPUSD | 1.26 | ▲0.40% |
USDCHF | 0.89 | ▼0.34% |
USDCAD | 1.41 | ▼0.01% |
Референтен индекс | Цена | Δ% |
---|---|---|
Dow 30 | 44 809.60 | ▲0.20% |
S&P 500 | 6 004.88 | ▲0.20% |
Nasdaq 100 | 20 873.60 | ▲0.21% |
DAX 30 | 19 334.00 | ▼0.51% |
Криптовалута | Цена | Δ% |
---|---|---|
Bitcoin | 92 602.30 | ▼0.48% |
Ethereum | 3 340.93 | ▼2.05% |
Ripple | 1.36 | ▼4.01% |
Фючърс | Цена | Δ% |
---|---|---|
Петрол - лек суров | 69.60 | ▲1.40% |
Петрол - брент | 73.10 | ▲0.76% |
Злато | 2 631.88 | ▲0.83% |
Сребро | 25.68 | ▲1.17% |
Пшеница | 538.62 | ▲0.68% |
Срочност | Цена | Δ% |
---|---|---|
US 10 Year | 110.31 | ▼0.05% |
Germany Bund 10 Year | 135.08 | ▼0.08% |
UK Long Gilt Future | 94.80 | ▼0.18% |