Снимка: iStock
Последните блокирания на Covid в Китай са по-голям риск за глобалната инфлация днес, отколкото през 2020 г., казаха анализатори от Bernstein.
Това е така, защото светът стана по-зависим от китайски стоки от началото на пандемията, казаха анализаторите в бележка от 8 април.
Делът на Китай от износа в световен мащаб нарасна до 15.4% през 2021 г., най-високото ниво поне от 2012 г.
Износът на Китай нарасна през последните две години, тъй като страната успя да контролира първоначалното огнище на Covid в рамките на седмици и да възобнови производството, докато останалата част от света се бореше да овладее вируса. Китай запази политиката си за нулев Covid, докато други страни смекчиха контрола през последната година.
През последните няколко седмици континентален Китай се справи с най-тежката си Covid вълна от две години с блокиране и ограничения за пътуване, които чуждестранните бизнес лидери описаха като по-строги, отколкото в началото на 2020 г. Заповедите за оставане вкъщи и изискванията за тестване на вируси засегнаха особено крайбрежните икономически центрове като Шанхай.
„Вярваме, че макровъздействието на блокирането в Китай може да бъде доста голямо и нещо, което пазарът все още не оценява“, казаха в доклад Джей Хуанг от Bernstein и екип.
В сравнение с нивата преди пандемията, разходите за експортни контейнери в Шанхай са пет пъти по-високи, а тарифите за въздушен превоз са два пъти по-високи, се казва в доклада, отбелязвайки подобни натоварвания върху времето за доставка на доставчиците.
„Следователно ще има по-висок износ на инфлация, особено към големите търговски партньори на Китай, но в същото време ще забави възстановяването на собственото търсене на Китай“.
Отразявайки прекъсванията на веригата за доставки, китайската компания за електрически автомобили Nio обяви спиране на производството през уикенда, като част от производството се възобновява в четвъртък. Германският автомобилен производител Volkswagen заяви, че заводите му в покрайнините на Шанхай и в северната провинция Джилин остават затворени поне до четвъртък.
Като се има предвид, че тези скорошни блокирания идват в момент, когато глобалните вериги за доставки вече са напрегнати... вярваме, че въздействието на това блокиране може да бъде много по-голямо върху глобалната инфлация и перспективите за растеж в сравнение с това, което видяхме през 2020 г., пишат от финансовата институция.
Анализът на Bernstein установи, че Китай произвежда по-голямата част от търсенето в чужбина за контейнери, кораби, редкоземни елементи и соларни модули – заедно с по-голямата част от мобилни телефони и компютри.
Китайските фабрики вече не само завършват окончателното сглобяване на тези електронни продукти, но и произвеждат компоненти като LCD панели и интегрални схеми, се казва в доклада, сочейки по-бърз растеж през 2021 г. на износа на тези части.
Данните за търговията на Китай за първото тримесечие показват стабилен растеж на износа. Индексът на цените на производител и индексът на потребителските цени в страната се повишиха по-бързо от очакваното през март, според данни, публикувани в понеделник.
Китай, нарастващ износител на автомобили
От началото на пандемията Китай се превърна в значителен производител в автомобилната индустрия, особено във веригата за доставки на електрически превозни средства, се казва в доклада на Bernstein.
Анализаторите отбелязаха как износът на автомобили и компоненти е нараснал средно със 119% през 2021 г. спрямо предходната година, надхвърляйки 30% ръст на общия износ на Китай. На страната се падат около 74% от световното производство на батерии, се казва в доклада.
Китай е най-големият автомобилен пазар в света и започна да насърчава развитието и покупките на електрически превозни средства през последните няколко години, главно чрез субсидии. Чуждестранните автомобилни производители, привлечени от пазара, съответно започнаха да пускат електрически превозни средства за Китай през последните няколко години.
Сега Tesla, BMW и други автомобилни производители все повече правят електрически превозни средства в Китай, за да изнасят в други страни, се казва в доклада на Bernstein. Включително автомобилите, задвижвани с гориво, китайските държавни производители на автомобили SAIC и Chery са най-големите износители от Китай на пътнически превозни средства по обем, се казва в доклада, отбелязвайки нарастващите продажби на произведени в Китай автомобили за Чили, Египет и Саудитска Арабия.
Въпреки че в доклада не се обсъжда конкретното въздействие на блокирането на Covid върху свързаните с автомобилите вериги за доставки, анализаторите посочиха, че редица корейски и японски автомобилни производители са се сблъскали с прекъсвания на производството през 2020 г., когато Covid принуди Ухан да блокира.
През март износът на леки автомобили нарасна с 14% спрямо година по-рано до 107 000 единици, като новите енергийни превозни средства представляват 10,7%, според Китайската асоциация за леки автомобили. Докладът отбелязва въздействието на външната несигурност и спада на износа за Европа.
Износът на превозни средства от Китай представлява около 3,7% от продажбите на превозни средства извън страната през 2021 г., макар и нагоре от по-малко от 2% през предходните две години, се казва в доклада на Bernstein.
Още по темата:
Валута | Цена | Δ% |
---|---|---|
EURUSD | 1.05 | ▲0.64% |
USDJPY | 153.87 | ▼0.34% |
GBPUSD | 1.26 | ▲0.38% |
USDCHF | 0.89 | ▼0.31% |
USDCAD | 1.41 | ▼0.04% |
Референтен индекс | Цена | Δ% |
---|---|---|
Dow 30 | 44 824.20 | ▲0.23% |
S&P 500 | 6 007.92 | ▲0.25% |
Nasdaq 100 | 20 892.60 | ▲0.30% |
DAX 30 | 19 347.00 | ▼0.44% |
Криптовалута | Цена | Δ% |
---|---|---|
Bitcoin | 92 945.80 | ▼0.11% |
Ethereum | 3 343.57 | ▼1.98% |
Ripple | 1.35 | ▼4.16% |
Фючърс | Цена | Δ% |
---|---|---|
Петрол - лек суров | 69.64 | ▲1.46% |
Петрол - брент | 73.16 | ▲0.83% |
Злато | 2 630.04 | ▲0.76% |
Сребро | 25.68 | ▲1.17% |
Пшеница | 538.62 | ▲0.68% |
Срочност | Цена | Δ% |
---|---|---|
US 10 Year | 110.32 | ▼0.04% |
Germany Bund 10 Year | 135.04 | ▼0.11% |
UK Long Gilt Future | 94.78 | ▼0.22% |