Снимка: Arc Boats
Електрическите автомобили, камиони и автобуси революционизират пазарите си през последните години. Следват: електрическите лодки.
С пазар, който анализаторите прогнозират, че ще се увеличи повече от два пъти до 7.8 милиарда долара до 2028 г., електрическите лодки обещават вече познати ползи: намаляване на въздействието на моторните лодки върху околната среда, като същевременно предлагат по-тихо пътуване без никаква миризма на изпарения, предава CNBC Make It. Някои от компромисите може да звучат познато – критиците твърдят, че количеството енергия, необходимо за захранване на плавателен съд, затруднява достигането на високи скорости или изминаването на дълги разстояния.
Това не попречи на автомобилния гигант General Motors да насочи вниманието към електрическите лодки през ноември 2021 г., с придобиването на 150 милиона долара на 25-процентов дял в базираната в Сиатъл стартъп компания за електрически извънбордови мотори Pure Watercraft. През януари компанията представи първия продукт, произтичащ от тяхното партньорство: електрическа понтонна лодка.
Ето един поглед към това предложение, както и към други достойни за хайп електрически лодки – включително една от екип от бивши инженери на SpaceX – които вече правят фурор:
Електрическата понтонна лодка на Pure Watercraft
Снимка: Pure Watercraft и General Motors представиха тази електрическа понтонна лодка през януари | Източник: Pure Watercraft
Електрическата понтонна лодка на Pure Watercraft и GM в момента е достъпна за предварителна поръчка онлайн, само с депозит от 100 долара – въпреки че в крайна сметка ще трябва да платите поне 45 000 долара за лодка с един извънбордов двигател и 60 000 долара за двойни извънбордови мотори.
Дългата 25.9 фута (близо осем метра) лодка се очаква да побере до 10 пътници. Версията с един двигател се таксува като способна да достигне максимална скорост от 14 мили в час (22.5 км/ч), в сравнение с 23 мили в час (37 км/ч) за версията с двойни двигатели. Всеки двигател е с мощност 25 киловата, всички захранвани от 66-киловатчасов акумулатор на GM от автомобилен клас.
Лодките, които също се предлагат с дросел с активиран Bluetooth, вероятно ще имат обхват на пътуване до 120 мили (193 км) по вода, при средна скорост от 5 мили в час (8 км/ч). Този обхват ще намалее значително за лодки, пътуващи с максимална скорост.
Първите доставки за клиентите се очакват в края на 2022 г.
Arc One
Снимка: Arc One може да побере до 12 души и има начална цена от 300 000 долара | Източник: Arc One
Базираната в Лос Анджелис Arc Boats се ръководи от екип от бивши инженери на SpaceX, включително съоснователя на компанията и главния технологичен директор Райън Кук, който преди това беше водещ инженер на ракетите Falcon 9 от първа и втора степен на SpaceX.
Arc стартира миналата година и вече е събрала повече от 30 милиона долара финансиране от фирми като Eclipse Ventures и Andreessen Horowitz, плюс известни инвеститори като Уил Смит, Кевин Дюрант и Шон „Диди“ Комбс.
През март компанията представи изцяло електрически 24-футов (7-метров) крайцер, наречен Arc One, който разполага с масивна електрическа батерия от 220 киловатчаса – три пъти по-голяма от батерията в Tesla Model Y. Тази батерия захранва мотор с мощност 500 конски сили, което позволява на електрическата моторна лодка да достигне максимална скорост от 40 мили в час (64км/ч), според Arc.
Arc One разполага с лек алуминиев корпус и може да побере до 12 души, плюс 60 кубични фута (18 куб. м.) място за съхранение. Компанията казва, че ще получите приблизително три до пет часа време за пътуване с едно зареждане.
Лодката идва с тежка начална цена: 300 000 долара. Можете да резервирате с депозит от 1000 долара на уебсайта на компанията. Доставките се очаква да започнат това лято.
Candela C-8
Снимка: „Летящият електрически кораб“ на Candela C-8 използва подводни криле за намаляване на съпротивлението във водата, изисквайки по-малко енергия за достигане на максимална скорост | Източник: Candela
Шведската технологична компания Candela наскоро представи своя „летящ електрически кораб“, наречен C-8. Електрическата лодка всъщност използва подводни криле – крила или перки, които повдигат по-голямата част от лодката от водата – за значително намаляване на съпротивлението, което позволява на С-8 да използва приблизително 80% по-малко енергия от конвенционалната лодка, казва компанията.
Очаква се С-8 да достигне максимална скорост от 30 възела, или приблизително 35 мили в час (56 км/ч), и да измине почти 58 мили (93 км) с едно зареждане. Почти 28-футовият (близо девет метра) плавателен съд е проектиран да побере осем пътници и дори има предна кабина, в която могат да спят четирима.
Може би не е изненадващо, че също не е евтин. С-8 идва с начална цена от 290 000 евро, която в момента се равнява на малко над 305 000 долара. Candela очаква да започне да доставя лодките на клиенти това лято, след като вече е продала повече от 100 бройки в САЩ, Европа и Канада, съобщи компанията в четвъртък.
Още по темата:
Някои от най-големите технологични имена искат бъдеще без пароли
И.Мъск: Хората в крайна сметка ще могат да „заредят“ мозъка си в роботи
Валута | Цена | Δ% |
---|---|---|
EURUSD | 1.04 | ▼0.45% |
USDJPY | 154.77 | ▲0.43% |
GBPUSD | 1.25 | ▼0.40% |
USDCHF | 0.89 | ▲0.86% |
USDCAD | 1.40 | ▼0.02% |
Референтен индекс | Цена | Δ% |
---|---|---|
Dow 30 | 44 407.80 | ▲1.01% |
S&P 500 | 5 989.70 | ▲0.43% |
Nasdaq 100 | 20 854.60 | ▲0.38% |
DAX 30 | 19 402.50 | ▲0.89% |
Криптовалута | Цена | Δ% |
---|---|---|
Bitcoin | 96 273.70 | ▼1.54% |
Ethereum | 3 321.87 | ▼2.23% |
Ripple | 1.38 | ▼5.65% |
Фючърс | Цена | Δ% |
---|---|---|
Петрол - лек суров | 71.16 | ▲1.50% |
Петрол - брент | 74.56 | ▲0.95% |
Злато | 2 716.15 | ▲1.78% |
Сребро | 25.68 | ▲1.17% |
Пшеница | 544.50 | ▼0.70% |
Срочност | Цена | Δ% |
---|---|---|
US 10 Year | 109.66 | ▲0.11% |
Germany Bund 10 Year | 134.56 | ▲0.59% |
UK Long Gilt Future | 94.52 | ▲0.45% |