Снимка: Pixabay
В скорошна анкета в Instagram Euronews Travel попита читателите си за най-лошите им преживявания като пътници. Не е изненадващо, че повечето от отговорите включват пияни съпътници.
Така че тук идва въпросът, трябва ли алкохолът да бъде забранен по време на полети?
През 2017 г. Международната асоциация за въздушен транспорт (ИАТА) заяви, че са подадени над 8000 доклада за непокорни инциденти, средно по един инцидент на всеки 1000 полета.
Това може да не изглежда много, но не всяка авиокомпания е член на ИАТА и – излишно е да се казва – не всеки пиян инцидент се документира.
Обикновено докладите за непокорни инциденти се подават, когато пътник физически или сексуално е обидил член на екипажа или друг пътник, е причинил щети на самолета или е бил хванат да пуши или пие собствен алкохол.
Много инциденти се управляват на борда или се докладват на местния управителен орган на авиокомпанията. За съжаление, много от тези ситуации също са норма за стюардесите и се пренебрегват като типично поведение на полета.
Гледната точка на стюардеса за алкохола
Стюардесата на Emirates Ема* (която поиска името ѝ да бъде сменено) е виждала всякакви пътници през годините.
За злоупотребата с алкохол тя казва: „Това е трудно, защото не искаме да спираме никого да се забавлява, но пияните и неконтролируемите пътници могат да бъдат риск за здравето и безопасността – за които пътниците очевидно не мислят“.
Тя си спомня един полет от Лондон до Дубай, точно преди Гран При на Абу Даби. Бизнес класата на самолета е била пълна с притежатели на билети за услуги за безплатни освежителни напитки и нещата се объркаха, казва тя.
„Салонът на борда беше пренаселен, те отказаха да седнат и броят на хората, които се разболяха към края, беше просто нереален. Това ми напомни за Fresher’s Week и на моменти беше наистина забавно“.
„Но докато всички те живееха в момента, ние на практика загубихме контрол над кабината, защото бяха шумни и отказваха да следват нашите инструкции. Ако имаше извънредна ситуация, нямаше да чуем никой медик, нямаше да имаме лесен достъп до аварийното оборудване и определено нямаше да можем да се движим бързо“.
Ема смята, че идеалната ситуация би била да се ограничи само до услугите за хранене и да се предложи само една напитка за полети на къси разстояния. „Не всеки е кошмар, когато пътува и разбираме, че хората се вълнуват, когато летят“, казва тя. „Но има много хора, които не са добри пияници, което винаги е страшна ситуация на 40 000 фута над земята“.
На друг полет за Австралия Ема трябваше да спре да сервира на човек, който е прекалил с пиенето. „Приятелите му не приеха новината толкова добре и продължиха да ни тормозят да му дадем още едно питие“, спомня си тя.
„Така че изброих всички начини, по които пиянството застрашава всички в самолета и как отнема само 90 секунди на самолета да се запали и да изгори до основи.
Всички взеха по чаша вода и се върнаха по местата си. Беше много удовлетворяващо“.
Начинът, по който авиокомпаниите рекламират алкохола, има значение, добавя тя. Emirates е известна със своя салон на борда и с това, че сервира най-висококачествен алкохол без заплащане, което според Ема насърчава пиенето. „Поради това си затваряме очите на много инциденти и неприемливо поведение“.
Всички сме виждали пиянско поведение през нощта и повечето от нас имат приятел или член на семейството, който не трябва да пие. Тези характеристики не се променят на височина.
Разликата е, че няма охрана, която да се справи със ситуацията и няма отворени врати, които да изгонят хората. Стюардесите и другите пътници също нямат къде да избягат.
Но справедливо ли е да се наложи пълна забрана на алкохола само защото малцинството не може да се справи с алкохола?
Какво казват пътниците за забраната на алкохола
24-годишният Джордж Блекбърн смята, че алкохолът трябва да се сервира: „Разбирам и двете страни на спора, но в крайна сметка мисля, че трябва да бъде позволено, като хората поемат отговорност за собствените си действия“.
„Това е чудесен начин за авиокомпаниите да направят малко допълнителни пари и това помага да мине времето по-бързо. В зависимост от авиокомпанията, с която летите, седенето в самолета може да бъде дълго и скучно. Особено когато няма телевизионни екрани. Изпиването на няколко питиета помага да се разведри времето, това прави полета малко по-социален и в крайна сметка добре ви приспива“.
„Също така мисля, че това е чудесен начин да започнете почивката си – седнете на ред с приятелите си, поръчайте няколко питиета и планирайте следващата седмица. Това е част от почивката“.
От другата страна на пътеката, 33-годишната Джесика Хортън смята, че алкохолът не трябва да се сервира. „Честно казано не виждам смисъл да пия по време на полет“, казва тя. „Разбира се, може да изпия няколко няколко на терминала, но летенето вече ме кара да се чувствам зле, наистина не искам нещата да се влошат“.
Би било различно, ако всички пиеха отговорно, каза тя, признавайки, че гледната ѝ точка е маркирана от лоши преживявания.
„Никога няма да забравя пътуването си до Индия. Седях до този човек, който пиеше непрекъснато и той не спираше да ми говори. Не говореше неподходящи неща или нещо подобно. Той просто не искаше да приеме намеците ми, а всичко, което исках да направя, беше да гледам филм и да заспя.
Вместо това научих всичко за семейството му и мисля, че бях поканена на няколко сватби“.
Каква е присъдата за полети без алкохол?
За съжаление, няма отговор „да или не“ за това дали алкохолът трябва да бъде забранен на борда.
По-голямата част от пътниците могат да се справят с алкохола и да успеят да се държат в ръце. Но когато ситуацията излезе извън контрол, това може да доведе до неприятни и понякога опасни последствия.
Авиокомпаниите също имат правила за управление на пиенето, но те не са лесни за прилагане. Особено, когато няма голям едър „портиер“, който да ги приложи.
Също така трябва да се вземат предвид и времето за полет и видовете авиокомпании. Защо да забранявате алкохола на полет, който е дълъг 90 минути, когато прави толкова много пари от продажбата на алкохол?
Може би ограниченията трябва да се налагат и сервират само когато има храна. Или може да има система, при която кабината е разделена на секции за пиещи и за непиещи?
Но засега алкохолът е стандартна част от полетите, докато се връщаме към глобалните пътувания.
Още по темата:
Четири възможности за „работа мечта“ за хора, които обичат да пътуват
Това са най-добрите велосипедни маршрути в Европа, за начинаещи и експерти
Валута | Цена | Δ% |
---|---|---|
EURUSD | 1.05 | ▼0.20% |
USDJPY | 155.92 | ▲0.33% |
GBPUSD | 1.27 | ▼0.17% |
USDCHF | 0.89 | ▲0.16% |
USDCAD | 1.40 | ▲0.12% |
Референтен индекс | Цена | Δ% |
---|---|---|
Dow 30 | 44 053.20 | ▼0.21% |
S&P 500 | 6 006.28 | ▼0.23% |
Nasdaq 100 | 21 102.30 | ▼0.30% |
DAX 30 | 19 040.00 | ▼0.11% |
Криптовалута | Цена | Δ% |
---|---|---|
Bitcoin | 89 649.10 | ▼1.02% |
Ethereum | 3 186.52 | ▼0.20% |
Ripple | 0.69 | ▼0.67% |
Фючърс | Цена | Δ% |
---|---|---|
Петрол - лек суров | 67.84 | ▼0.06% |
Петрол - брент | 71.88 | ▼0.17% |
Злато | 2 553.68 | ▼0.69% |
Сребро | 25.68 | ▲1.17% |
Пшеница | 542.12 | ▲0.12% |
Срочност | Цена | Δ% |
---|---|---|
US 10 Year | 109.26 | ▼0.11% |
Germany Bund 10 Year | 131.39 | ▼0.13% |
UK Long Gilt Future | 93.22 | ▼0.12% |