Снимка: iStock
След повече от две години на блокади и граничен контрол, Югоизточна Азия най-накрая преживява някакво подобие на старите дни на пътуване.
Полетите постепенно се връщат до нивата от 2019 г. в големите икономики в региона, като Сингапур, Тайланд и Малайзия са най-популярните дестинации тази година, според компанията за анализ на полетни данни Cirium, цитирана от CNBC Travel.
В Сингапур, която имаше най-много входящи самолетни резервации в региона тази година, те нараснаха от около 30% от нивата през 2019 г. през януари до 48% до средата на юни. Във Филипините също се наблюдава рязко увеличение на резервациите, от около 20% в началото на януари до почти 40% до средата на юни, според Cirium.
Туризмът е ключов източник на приходи за Югоизточна Азия, регион, в който международните посетители са се увеличили повече от два пъти от 63 милиона през 2009 г. до 139 милиона през 2019 г., според Световната организация по туризъм към ООН.
Индустрията представлява около 10% от брутния вътрешен продукт във Виетнам, Сингапур и Малайзия и между 20% и 25% от БВП в Тайланд, Камбоджа и Филипините, според доклад от май 2022 г., публикуван от Азиатската банка за развитие.
Пандемията „вероятно е била по-опустошителна в Югоизточна Азия, отколкото в останалата част на света, защото правителствата са държали границите затворени в продължение на почти две години“, казва Гари Боуерман, директор на фирмата за проучвания Check-in Asia. „Имаше дори ограничения за вътрешни пътувания“.
„Ако сравните това със Северна Америка или Европа, например, и през 2020, и през 2021 г. [...] те имаха известно количество туризъм и туристически потоци“, каза той.
Промяна на навиците за пътуване
Повечето страни в Югоизточна Азия – включително Сингапур, Тайланд, Индонезия, Малайзия, Виетнам и Филипините – са спрели да изискват напълно ваксинирани пътници да правят тестове за Ковид-19, преди да пътуват.
След като Сингапур премахна изискването си за тестване преди пътуване през април, бизнесът „набира бързи и яростни“ обороти, каза Стенли Фу, основател на сингапурския туроператор Oriental Travel & Tours. Той каза, че пътниците резервират по-дълги пътувания и харчат повече от преди.
Преди пандемията компанията е получавала около 20 резервации на седмица, най-вече за обиколки с продължителност от три до четири дни. Сега тя обработва 25 резервации седмично, някои за пътувания до 10 дни. Средните разходи за персонализирани обиколки са нараснали от около 2000 долара на човек преди пандемията до между 4000 и 6000 долара днес, каза Фу.
„Това е заради пътуването за наваксване“, каза Фу. „Хората са спестили достатъчно средства за последните две години“.
Тъй като туристите прекарват повече време в Сингапур, Фу и неговият екип от екскурзоводи водят клиентите на места извън обичайния туристически маршрут – в предградията, за да наблюдават, как жителите правят тай чи и да си поръчат кафе в хоукърските центрове „по сингапурския начин“, каза той.
Джоана Лу от Ascend от Cirium, консултантското подразделение на компанията, каза, че хората също прекарват повече време в планиране на пътуванията си. Те „се уверяват, че са подготвени за неочаквани промени“, поясни тя.
Необичайни туристи
Туристите, които се свързват с Фу, са от цял свят, особено от страните от Югоизточна Азия, каза той.
Това е в рязък контраст с бизнеса му отпреди пандемията, когато китайски граждани са били сред най-големите групи клиенти на компанията му, каза Фу. Китай продължава „строго да ограничава“ несъществените пътувания извън страната.
През 2019 г. посетителите от Китай съставляват повече от 30% от туристите в някои страни от Югоизточна Азия според Азиатската банка за развитие – факт, който прави продължителното затваряне на границите на Китай още по-болезнено за региона.
„Спадът на трафика в Китай се задълбочи през април, тъй като строгите ограничения за пътуване ограничават въздушния транспорт в, от и до страната“, каза Лу и добави, че не очаква ситуацията да се промени скоро.
Джон Грант, главен анализатор в компанията за данни за пътувания OAG, каза, че възстановяването на пътуванията в Азия изостава от другите континенти поради зависимостта ѝ от международни посетители, особено от Китай, както и различните стратегии за повторно отваряне в региона.
Югоизточна Азия има около 66% от капацитета на полетите – измерен чрез редовни самолетни места – в сравнение с нивата преди пандемията според OAG. Европа и Северна Америка са се върнали съответно на около 88% и 90% от предпандемичния капацитет, показват данните на OAG.
Очакват се бурни времена
Възстановяването на пътуванията в Югоизточна Азия е изправено и пред други глобални проблеми: нарастващи разходи и лихвени проценти, инфлация и потенциална рецесия.
Цените на самолетните горива в началото на юни са се повишили със 128% спрямо година по-рано, според Международната асоциация за въздушен транспорт. В резултат на това авиокомпаниите увеличават тарифите, но „поне към днешна дата това не изглежда да е повлияло на търсенето, тъй като хората имат две години натрупано търсене“, каза Грант.
Но това може бързо да се промени, ако допълнителните такси за гориво съвпадат с инфлацията, която изяжда дискреционните разходи на пътниците, каза той.
Повишаването на лихвените проценти вероятно ще девалвира валутите на развиващите се икономики спрямо щатския долар, което ще направи вноса по-скъп и ще намали броя на пътуващите, които могат да харчат за несъществени неща като почивки, каза Бауерман.
Въпреки тези сили, инсайдъри в туризма казват, че повечето хора все още не отменят плановете си.
Ръководителят на връзки с обществеността в Expedia за Азия Лавиния Раджарам каза, че пътуващите в Сингапур вече планират почивки в края на годината, докато други резервират пътувания за по-спокойните месеци септември и октомври.
Освен това, ако авиокомпаниите върнат капацитета на полетите си до нивата преди ковид, цените на самолетните билети могат да се нормализират, добави Раджарам.
Фу каза, че очаква да види повече конгреси и изложения в Сингапур през втората половина на годината, където компании могат да ангажират агенции като неговата да провеждат странични обиколки за бизнес посетители.
Къде са работниците?
Дори ако Югоизточна Азия продължи да привлича потоци от туристи, въздушните превозвачи може да се наложи да ги върнат, ако не могат да намерят достатъчно работници, за да обслужват полетите си.
Много работници в авиационната индустрия напуснаха или бяха уволнени през първите две години на пандемията. Авиационната индустрия е имала 50% по-малко работни места в края на 2021 г. в сравнение с предпандемичните времена – от 87.7 милиона до около 43.8 милиона – според Глобалната асоциация за въздушен транспорт.
Отмяна на полети, закъснения и претъпкани летища са разочароващи за летния сезон за пътуване в Европа и Северна Америка. Ниските заплати направиха работата на летищата и авиокомпаниите непривлекателна, а работниците в Европа стачкуват срещу ниското заплащане и лошите условия на труд.
Хаосът в пътуванията в други части на света, който все още не е засегнал Югоизточна Азия, е ситуация, която властите в региона се надяват да предотвратят.
Сингапурската компания Changi Airport Group иска да запълни 250 свободни работни места до края на годината, според агенцията. Singapore Airlines е избрала повече от 800 кабинни екипажа от няколко хиляди заявления, което е „три до четири пъти повече“, отколкото са получили в предпандемични дни, съобщи авиокомпанията в имейл до CNBC.
Малайзийската авиационна комисия заяви, че местните авиокомпании „активно се стремят да наемат“, но „търсенето на въздушен транспорт остава несигурно, тъй като Малайзия напредва в ендемичната фаза на Ковид-19“.
Но има следи от пукнатини. През април Changi Airport Group трябваше да възстанови някои полети през четиридневен уикенд поради недостиг на персонал, според съобщения в местните медии.
Малайзийските медии съобщават, че около 1 на 10 вътрешни полета, които са летели по време на празничния период Рамазан байрам в края на април и началото на май, са били забавени, отчасти поради липса на работници.
Маюр Пател, регионален директор по продажбите на OAG за Япония и Азиатско-тихоокеанския регион, каза, че на авиокомпаниите са били отказани допълнителни слотове за кацане или излитане, тъй като летищата нямат достатъчно работна сила, за да поемат допълнителните полети.
„Мисля, че планът е да се върнем на нивата отпреди ковид, но с несигурността в Китай това ще се случи... трудно“, каза Пател.
Още по темата:
Защо трябва да посетите най-подценяваната страна в Европа?
Сардиния въвежда билети за плаж и такси за ограничаване на свръхтуризма
Валута | Цена | Δ% |
---|---|---|
EURUSD | 1.05 | ▲0.18% |
USDJPY | 154.15 | ▼1.50% |
GBPUSD | 1.26 | ▼0.33% |
USDCHF | 0.89 | ▼0.43% |
USDCAD | 1.41 | ▲0.13% |
Референтен индекс | Цена | Δ% |
---|---|---|
Dow 30 | 43 573.20 | ▼0.66% |
S&P 500 | 5 891.62 | ▼1.28% |
Nasdaq 100 | 20 468.70 | ▼2.31% |
DAX 30 | 19 244.00 | ▼0.19% |
Криптовалута | Цена | Δ% |
---|---|---|
Bitcoin | 89 572.30 | ▲2.62% |
Ethereum | 3 029.25 | ▼1.00% |
Ripple | 0.87 | ▲13.05% |
Фючърс | Цена | Δ% |
---|---|---|
Петрол - лек суров | 66.92 | ▼2.21% |
Петрол - брент | 71.06 | ▼1.86% |
Злато | 2 562.68 | ▼0.16% |
Сребро | 25.68 | ▲1.17% |
Пшеница | 540.88 | ▲1.87% |
Срочност | Цена | Δ% |
---|---|---|
US 10 Year | 109.56 | ▲0.27% |
Germany Bund 10 Year | 132.36 | ▲0.19% |
UK Long Gilt Future | 93.92 | ▲0.15% |