Снимка: BGNES
Отменени полети. Дълги опашки. Стачкуване на персонала. Липсващ багаж.
Звучи ли ви познато? Хаосът, обхванал много големи летища в Северна Америка и Европа от лятото, не е намалял много, а новинарските медии и потребителите на социалните медии продължават да съобщават за орди от нетърпеливи пътници и планини от разхвърлени куфари.
Само тази седмица германският авиопревозвач Lufthansa отмени почти всички полети във Франкфурт и Мюнхен, изоставяйки около 130 000 пътници поради еднодневна стачка на наземния ѝ персонал, който стачкува за по-добро заплащане, съобщава CNBC.
Лондонското летище Хийтроу и амстердамското летище Шипхол – два от най-големите пътнически центрове в Европа – намалиха пътническия си капацитет и поискаха авиокомпаниите да намалят полетите до и от летищата си, което разгневи както пътниците, така и мениджърите на авиокомпаниите.
Авиокомпаниите в САЩ също отмениха и забавиха десетки хиляди полети поради недостиг на персонал и проблеми с времето.
Авиокомпаниите на глас хвърлят вината върху летищата и правителствата. В понеделник главният финансов директор на нискотарифния европейски превозвач Ryanair Нийл Сорахан се оплака, че летищата „имат една работа за вършене“.
Но много от работещите в индустрията казват, че авиокомпаниите са отчасти отговорни и за недостига на персонал, а ситуацията става достатъчно тежка, че може да застраши безопасността.
CNBC говори с няколко пилоти, които работят за големи авиокомпании, всички от които описват умора поради дълги часове и това, което казват, е опортюнизъм и желание да се намалят разходите като част от токсичната култура на „надпреварата към дъното“, проникваща в индустрията и влошаваща обърканата ситуация, пред която са изправени пътниците днес.
Всички служители на авиокомпанията са говорили анонимно, защото не са били упълномощени да говорят с пресата.
„Абсолютна касапница“
„От гледна точка на пътниците това е абсолютен кошмар“, каза пилот на европейския нискотарифен превозвач easyJet пред CNBC.
„В началото на лятото беше пълна касапница, защото авиокомпаниите не знаеха какво правят. Не са имали подходящ план. Всичко, което знаеха, беше, че искат да се опитат да летят толкова, колкото е възможно по-човешки – почти сякаш пандемията никога не се е случвала“, каза пилотът.
„Но те забравиха, че ще съкратят всичките си ресурси“.
Последвалият дисбаланс „превърна живота ни в абсолютна бъркотия, както на кабинния екипаж, така и на пилотите“, добави пилотът, обяснявайки как недостигът на наземен персонал след съкращенията от коронавирусната пандемия – тези, които са отговорни за багажа, чекирането, сигурността и други – е създал ефект на доминото, който обърква графиците на полетите.
„Здравето и благосъстоянието на служителите са нашият най-висок приоритет“, заяви компанията, „ние приемаме много сериозно отговорностите си като работодател и наемаме нашите служители на местни договори при конкурентни условия и в съответствие с местното законодателство“.
Индустрията сега е затруднена от комбинация от фактори: липса на достатъчно ресурси за преквалификация, бивши служители, които не искат да се върнат, и лошо заплащане, което до голяма степен остава потиснато след съкращенията в ерата на пандемията, въпреки значително подобрените приходи за авиокомпаниите.
„Казаха на нас, пилотите, че сме в намаление на заплатите поне до 2030 г. – освен че всички мениджъри са отново на пълно заплащане плюс увеличение на заплатите заради инфлацията“, каза пилот на British Airways.
„Различни правителства с техните ограничения и никаква подкрепа за авиационния сектор“, както и летищните компании са до голяма степен виновни за настоящия хаос, каза пилотът, добавяйки, че „някои авиокомпании се възползваха от ситуацията, за да намалят заплатите, да сключат нови договори и да съкратят хора и сега, когато нещата се нормализират, те не могат да се справят“.
Докато много летища и авиокомпании сега набират и предлагат по-добро заплащане, необходимите програми за обучение и процесорите за проверка на сигурността също са силно орязани и претоварени, което допълнително затруднява сектора.
Те са шокирани, което е невероятно.
Наземният персонал на British Airways трябваше да стачкува през август заради факта, че пълното им заплащане все още не е възстановено – нещо, което е особено болезнено в момент, когато главният изпълнителен директор на компанията майка на BA, IAG, получи 250 000 паунда (303 000 долара) брутна надбавка за живот за годината.
Но тази седмица авиокомпанията и Синдикатът на работниците се споразумяха за увеличение на заплатите, за да отменят планираната стачка, въпреки че някои служители казват, че това все още не е пълно връщане на заплатите им отпреди пандемията.
В изявление на авиокомпанията се казва: „Последните две години бяха опустошителни за цялата авиационна индустрия. Предприехме действия за преструктуриране на нашия бизнес, за да оцелеем и да спасим работни места“.
Компанията също така заяви: „По-голямата част от уволненията през този период бяха доброволни“.
„Ние сме напълно фокусирани върху изграждането на устойчивост в нашата дейност, за да дадем на клиентите сигурността, която заслужават“, каза авиокомпанията.
Главният изпълнителен директор на IAG Луис Галего, чиято компания притежава BA, се лиши от своя бонус от 900 000 паунда през 2021 г. и предприе доброволни намаления на заплатите през 2020 г. и 2021 г. и не получи своя бонус за 2020 г.
Един пилот, работещ за водещата дубайска авиокомпания Emirates Airline, каза, че краткосрочното мислене, което приема служителите за даденост, от години е полагало основата за днешната ситуация.
Авиокомпаниите „бяха щастливи да се опитат да намалят заплатите на много хора в индустрията в продължение на години, като предположиха, че няма къде другаде да отидат“, каза пилотът. „Сега, когато хората упражняват правото си да отидат някъде другаде, те са шокирани, което е невероятно. Шокиран съм, че те са шокирани“.
Риск за сигурността?
Целият този стрес за персонала на авиокомпанията идва на върха на често пренебрегвания въпрос за умората на пилотите, казаха всички пилоти, интервюирани от CNBC.
Законовата граница за летателно време на пилота е 900 часа годишно. Но за много авиокомпании „това не се разглеждаше като абсолютен максимум, а като цел да се опитат да направят работното натоварване на всички възможно най-ефективно“, каза пилотът.
„Това е голямото притеснение за нас, че имаме доста токсична култура, прекомерно количество работа“, каза пилотът на Emirates. „Всичко това води до потенциално намаляване на маржа на безопасност. И това е голямо безпокойство“.
Всичко това е съчетано с ниско заплащане и по-малко привлекателни договори, казват пилотите, много от които са пренаписани, когато пандемията обърна въздушния транспорт с главата надолу.
„Малко токсична супа от всички тези, летищата и авиокомпаниите споделят еднакво ниво на вина. Това е състезание към дъното от години“, каза пилотът на Emirates. „Те винаги ще се опитват да плащат толкова малко, с колкото може да им се размине“.
Говорител на Emirates Airline каза: „Никога не бихме направили компромис с безопасността в Emirates и има строги регулаторни изисквания за почивка и летателни часове, които спазваме за нашия оперативен екипаж. Нашият рекорд за безопасност, във въздуха и на земята, е един от най-добрите в индустрията“.
„Продължаваме да наемаме и задържаме летателния си екипаж с конкурентни пакети, кариерно развитие и други щедри придобивки, добавиха от компанията.
„Надпревара към дъното“
„Приятели капиталисти. Миши надбягвания до дъното. Няма уважение към квалифицираната работна сила сега“, каза пилотът на BA за корпоративното лидерство в индустрията. „Те просто искат най-евтината работна ръка, за да произвеждат собствените си големи бонуси и да държат акционерите щастливи“.
Международната асоциация за въздушен транспорт заяви в отговор на тези критики, че „авиационната индустрия увеличава ресурсите възможно най-бързо, за да отговори безопасно и ефективно на нуждите на пътниците“. „Няма съмнение, че това са трудни времена за работниците в индустрията, особено когато те са в недостиг“.
Търговската група издаде препоръки „за привличане и задържане на таланти в сектора на наземното обслужване“ и заяви в изявление, че „осигуряването на допълнителни ресурси там, където съществуват недостатъци, е сред основните приоритети на екипите за управление на индустрията по света“.
„И междувременно“, добавиха от асоциацията, „търпението на пътниците“.
Още по темата:
От Ню Йорк до Лондон за 3 часа: това ли е бъдещето на въздушния транспорт?
След най-строгите ковид мерки, Нова Зеандия отново е отворена за света
Валута | Цена | Δ% |
---|---|---|
EURUSD | 1.04 | ▼0.01% |
USDJPY | 153.99 | ▼0.26% |
GBPUSD | 1.25 | ▼0.08% |
USDCHF | 0.89 | ▼0.08% |
USDCAD | 1.41 | ▲0.29% |
Референтен индекс | Цена | Δ% |
---|---|---|
Dow 30 | 44 710.40 | ▼0.03% |
S&P 500 | 5 987.88 | ▼0.09% |
Nasdaq 100 | 20 812.70 | ▼0.09% |
DAX 30 | 19 433.00 | ▲0.17% |
Криптовалута | Цена | Δ% |
---|---|---|
Bitcoin | 94 242.50 | ▲1.29% |
Ethereum | 3 445.22 | ▲1.01% |
Ripple | 1.44 | ▲1.66% |
Фючърс | Цена | Δ% |
---|---|---|
Петрол - лек суров | 68.70 | ▲0.09% |
Петрол - брент | 72.56 | ▼2.70% |
Злато | 2 622.04 | ▲0.45% |
Сребро | 25.68 | ▲1.17% |
Пшеница | 535.14 | ▼1.69% |
Срочност | Цена | Δ% |
---|---|---|
US 10 Year | 110.42 | ▲0.07% |
Germany Bund 10 Year | 135.19 | ▲0.47% |
UK Long Gilt Future | 94.98 | ▲0.49% |