Снимка: Getty Images
Главният изпълнителен директор на Stellantis заяви пред CNBC в понеделник, че компанията ще използва собствените си обекти, за да генерира половината от енергията, от която се нуждае за производство до средата на това десетилетие.
„Ние решихме подходящите инвестиции за Stellantis, за да можем, от гледна точка на производството, през 2025 г. да произвеждаме 50% от нашите енергийни нужди в нашите собствени обекти“, каза Карлос Таварес, който говори пред Шарлот Рийд от CNBC на автомобилното изложение в Париж.
Коментарите на Таварес дойдоха, докато Stellantis се готвеше да дебютира „първия изцяло електрически джип“, след като подробности за автомобила бяха публикувани миналия месец.
Според Stellantis „целевият електрически обхват“ на джипа е 400 километра, или малко под 249 мили.
Фирмата, чиито марки включват Fiat, Chrysler и Citroen, ще отвори резервации за Avenger в понеделник и се очаква да пристигне в шоурумите през следващата година.
Stellantis иска всички продажби на пътнически автомобили в Европа да бъдат на батерии до 2030 г. В САЩ компанията иска „50% микс от продажби на пътнически автомобили и лекотоварни камиони BEV“ в рамките на същия срок.
Горните цели идват на фона на плановете на големите икономики да се отдалечат от двигателя с вътрешно горене в полза на електрическите превозни средства с батерии.
Европейският съюз например планира да спре продажбата на нови дизелови и бензинови автомобили и микробуси от 2035 г. Обединеното кралство, което излезе от ЕС на 31 януари 2020 г., преследва подобни цели.
Плановете на Stellantis да се съсредоточи върху собствените си енергийни доставки не са уникални в автомобилната индустрия. В отделно интервю за CNBC изпълнителният директор на Mercedes-Benz Ола Калениус предложи информация за целите на фирмата си на този фронт, включително плановете за разработване на вятърна ферма в Северна Германия.
„Съвсем наскоро компанията взе решение с европейски доставчик на енергия да изгради мащабен проект в Балтийско море“.
Преминаване към електрически превозни средства
По време на интервюто си за CNBC Таварес беше попитан дали разговорите за рецесия, кризата с разходите за живот, инфлацията и цените на енергията ще имат забавящ ефект върху преминаването към електрически превозни средства.
„Разбира се, енергията е предпоставка номер едно за успеха на електрификацията, това не е изненада“, отговори той.
„Въпросът, който ми задавате, е въпросът, който трябва да зададете на политическите лидери, защото, както знаете, електрификацията е предизвикана от регулации“, каза той.
„Така че, да, разбира се, това е пречка по пътя“, добави той по-късно. „Надявам се, че това е краткосрочно препятствие, което всички ние ще можем да преодолеем, а Stellantis вече е с пълна скорост напред с всички електрически превозни средства, започвайки с новия джип Avenger, първият чист електрически SUV“.
Запитан за плановете на ЕС да прекрати постепенно продажбата на нови автомобили и микробуси с двигател с вътрешно горене до 2035 г., Таварес каза, че е „ясно, че решението за забрана на превозни средства изцяло с ДВГ е чисто догматично решение“.
Шефът на Stellantis заяви, че би препоръчал европейските политически лидери „да бъдат по-прагматични и по-малко догматични“.
„Мисля, че има възможност и необходимост от по-прагматичен подход за управление на прехода“.
Плановете на Stellantis я поставят в конкуренция с фирми като Tesla на Илон Мъск, както и с компании като Volkswagen, Ford и GM. Според Международната агенция по енергетика продажбите на електрически превозни средства са на път да достигнат най-високото си ниво тази година.
През последните години редица фактори създадоха точки на натиск, когато става въпрос за доставката на материали, които са от решаващо значение за електромобилите, въпрос, който МАЕ подчерта по-рано тази година в „Глобалната си перспектива за електромобилите“.
„Бързото нарастване на продажбите на електрически автомобили по време на пандемията тества устойчивостта на веригите за доставка на батерии, а войната на Русия в Украйна допълнително изостри предизвикателството“, се отбелязва организацията в доклада си, добавяйки, че цените на материали като литий, кобалт и никел „са се увеличили“.
„През май 2022 г. цените на лития бяха над седем пъти по-високи, отколкото в началото на 2021 г.“, казва още МАЕ. „Безпрецедентното търсене на батерии и липсата на структурни инвестиции в нов капацитет за доставка са ключови фактори“.
Относно суровините, необходими за електромобилите и техните батерии, изпълнителният директор на Mercedes-Benz Калениус очерта текущото състояние на нещата, както го видя.
„Цените на суровините са доста волатилни през последните 12 до 18 месеца – някои са скочили, а всъщност някои са се върнали отново надолу“, каза той.
„Но е вярно, тъй като ние ставаме електрически, изцяло електрически и все повече и повече производители на автомобили отиват в електрическото пространство, има нужда да се увеличат добивните капацитети и капацитета за рафиниране на литий, никел и някои от онези суровини, които са необходими за производството на електрически автомобили“.
„Имаме всичко, от което се нуждаем сега, но трябва да погледнем в средносрочен и дългосрочен план и да работим с минната индустрия тук, за да увеличим капацитета“.
Още по темата:
United Airlines има за цел да електрефицира самолетите си до 2030 г.
Citroen: EV концепция, която ще използва рециклиран картон и има максимална скорост от 110 км/ч
Валута | Цена | Δ% |
---|---|---|
EURUSD | 1.04 | ▼0.06% |
USDJPY | 157.12 | ▼0.01% |
GBPUSD | 1.25 | ▲0.15% |
USDCHF | 0.90 | ▲0.21% |
USDCAD | 1.44 | ▼0.06% |
Референтен индекс | Цена | Δ% |
---|---|---|
Dow 30 | 43 630.70 | ▲0.80% |
S&P 500 | 6 098.88 | ▲1.05% |
Nasdaq 100 | 22 045.30 | ▲1.43% |
DAX 30 | 20 077.30 | ▲0.14% |
Криптовалута | Цена | Δ% |
---|---|---|
Bitcoin | 98 849.50 | ▲0.22% |
Ethereum | 3 470.70 | ▼0.58% |
Ripple | 2.29 | ▼1.28% |
Фючърс | Цена | Δ% |
---|---|---|
Петрол - лек суров | 70.18 | ▲1.14% |
Петрол - брент | 73.22 | ▲0.84% |
Злато | 2 617.22 | ▲0.09% |
Сребро | 25.68 | ▲1.17% |
Пшеница | 535.25 | ▼1.04% |
Срочност | Цена | Δ% |
---|---|---|
US 10 Year | 108.52 | ▼0.03% |
Germany Bund 10 Year | 133.68 | ▼0.27% |
UK Long Gilt Future | 92.12 | ▼0.40% |