Снимка: iStock
Минералният гигант Imerys със седалище в Париж планира да разработи проект за извличане на литий, който се надява да помогне да се отговори на търсенето и да се осигурят доставките за нововъзникващия пазар на електрически превозни средства в Европа.
В изявление в понеделник Imerys заяви, че проектът Emili ще бъде разположен на място в центъра на Франция, като компанията цели 34 000 метрични тона производство на литиев хидроксид всяка година от 2028 г., съобщава CNBC.
Според бизнеса това ниво на производство ще бъде достатъчно ,за да „оборудва приблизително 700 000 електрически превозни средства годишно“.
Наред с използването му в мобилни телефони, компютри, таблети и множество други джаджи, синоними на съвременния живот, литият – който някои наричат „бяло злато“ – е от решаващо значение за батериите, които захранват електрическите превозни средства.
Проектът, планиран от Imerys, се развива в момент, когато големи икономики като ЕС се стремят да увеличат броя на електрическите превозни средства по пътищата си.
Участието на Imerys от началото на годината досега
ЕС планира да спре продажбата на нови дизелови и бензинови автомобили и микробуси от 2035 г. Обединеното кралство, което излезе от ЕС на 31 януари 2020 г., преследва подобни цели.
С увеличаването на търсенето на литий, Европейският съюз се опитва да укрепи собствените си доставки и да намали зависимостта от други части на света.
В превод на речта си за състоянието на Съюза миналия месец председателят на Европейската комисия Урсула фон дер Лайен заяви: „Литият и редкоземните елементи скоро ще бъдат по-важни от петрола и газа“.
Освен че се занимава със сигурността на доставките, Фон дер Лайен, която превключи между няколко езика по време на речта си, също подчерта значението на обработката.
„Днес Китай контролира глобалната преработвателна индустрия“, каза тя. „Почти 90% от редкоземните елементи и 60% от лития се обработват в Китай“.
„Така че ние ще идентифицираме стратегически проекти по цялата верига на доставки, от добива до рафинирането, от преработката до рециклирането“, добави тя. „И ще изградим стратегически резерви там, където доставките са изложени на риск“.
Във Франция Imerys заяви, че финализира това, което описва като „техническо проучване на обхвата“, за да „проучи различни оперативни възможности и да прецизира геоложките и индустриалните аспекти, свързани с метода за извличане и обработка на литий“.
Мястото, избрано за проекта, е използвано от края на 19-ти век за производство на вид глина, наречена каолин, за използване в керамичната промишленост.
Строителните капиталови разходи за предложения литиев проект се оценяват на около 1 милиард евро, добави Imerys.
„При успешно завършване проектът ще допринесе за амбициите на Франция и Европейския съюз за енергиен преход“, се казва в изявлението. „Това също така ще увеличи индустриалния суверенитет на Европа във време, когато производителите на автомобили и батерии са силно зависими от вноса на литий, който е ключов елемент в енергийния преход“.
През последните години редица фактори създадоха точки на натиск, когато става въпрос за доставката на материали от решаващо значение за електромобилите, въпрос, който Международната агенция по енергетика подчерта по-рано тази година в „Глобалната си перспектива за електромобилите“.
„Бързото нарастване на продажбите на електрически автомобили по време на пандемията тества устойчивостта на веригите за доставка на батерии, а войната на Русия в Украйна допълнително изостри предизвикателството", се отбелязва в доклада на МАЕ, като се добавя, че цените на материали като литий, кобалт и никел са скочили.
„През май 2022 г. цените на лития бяха над седем пъти по-високи, отколкото в началото на 2021 г.“, се казва още в доклада. „Безпрецедентното търсене на батерии и липсата на структурни инвестиции в нов капацитет за доставка са ключови фактори“.
В неотдавнашно интервю за CNBC изпълнителният директор на Mercedes-Benz обобщи текущото състояние, както го вижда, когато става въпрос за суровините, необходими за електромобилите и техните батерии.
„Цените на суровините са доста волатилни през последните 12 до 18 месеца – някои са скочили, а други всъщност са се върнали отново надолу“, каза Ола Калениус.
„Но е вярно, тъй като ние ставаме електрически, изцяло електрически и все повече и повече производители на автомобили отиват в електрическото пространство, има нужда да се увеличат добивните капацитети и капацитета за рафиниране на литий, никел и някои от онези суровини, които са необходими за производството на електрически автомобили“.
„Имаме всичко, от което се нуждаем сега, но трябва да погледнем в средносрочен и дългосрочен план и да работим с минната индустрия тук, за да увеличим капацитета“.
Още по темата:
Stellantis пусна изцяло електрически джип с нова цел за енергийна самодостатъчност
Акции на метали за батерии, които да купите при нарастващо търсене
Валута | Цена | Δ% |
---|---|---|
EURUSD | 1.04 | ▼0.45% |
USDJPY | 154.77 | ▲0.43% |
GBPUSD | 1.25 | ▼0.40% |
USDCHF | 0.89 | ▲0.86% |
USDCAD | 1.40 | ▼0.02% |
Референтен индекс | Цена | Δ% |
---|---|---|
Dow 30 | 44 407.80 | ▲1.01% |
S&P 500 | 5 989.70 | ▲0.43% |
Nasdaq 100 | 20 854.60 | ▲0.38% |
DAX 30 | 19 402.50 | ▲0.89% |
Криптовалута | Цена | Δ% |
---|---|---|
Bitcoin | 98 225.20 | ▲0.47% |
Ethereum | 3 426.90 | ▲0.87% |
Ripple | 1.47 | ▲0.56% |
Фючърс | Цена | Δ% |
---|---|---|
Петрол - лек суров | 71.16 | ▲1.50% |
Петрол - брент | 74.56 | ▲0.95% |
Злато | 2 716.15 | ▲1.78% |
Сребро | 25.68 | ▲1.17% |
Пшеница | 544.50 | ▼0.70% |
Срочност | Цена | Δ% |
---|---|---|
US 10 Year | 109.66 | ▲0.11% |
Germany Bund 10 Year | 134.56 | ▲0.59% |
UK Long Gilt Future | 94.52 | ▲0.45% |