Снимка: iStock
Плановете на ЕС за постепенно прекратяване на продажбата на нови дизелови и бензинови автомобили и микробуси направиха голяма крачка напред миналата седмица, след като Европейският съвет и Европейският парламент постигнаха предварително споразумение по въпроса, съобщава CNBC.
В изявление в четвъртък вечерта Европейският парламент заяви, че преговарящите от ЕС са се договорили за сделка, свързана с предложението на Европейската комисия за „пътна мобилност с нулеви емисии до 2035 г“.
Планът има за цел да намали емисиите на СО2 от нови микробуси и леки автомобили със 100% от нивата от 2021 г. и би представлявал ефективна забрана за нови дизелови и бензинови превозни средства от този тип.
По-малките производители на автомобили, произвеждащи до 10 000 нови автомобила или 22 000 нови микробуса, могат да получат дерогация, или изключение, до края на 2035 г.
„Лицата, отговорни за по-малко от 1000 регистрации на нови превозни средства годишно, продължават да бъдат освободени“.
Необходимо е официално одобрение на сделката от Европейския съвет и Европейския парламент, преди тя да влезе в сила.
Реакцията на индустрията
Новините от четвъртък бяха приветствани от група за кампании в областта на транспорта и околната среда, базирана в Брюксел. „Дните на изхвърлянето на въглерод и на замърсяването на двигателя с вътрешно горене най-накрая са преброени“, каза Юлия Полисканова, старши директор по превозните средства и електрическата мобилност в T&E.
Други коментатори на плановете включват Европейската асоциация на автомобилните производители. В изявление асоциацията заяви, че сега призовава „европейските политици да преминат на по-висока предавка, за да разгърнат благоприятстващите условия за мобилност с нулеви емисии“.
„Това изключително важно решение е безпрецедентно“, заяви председателят на компанията Оливер Зипсе, който е главен изпълнителен директор на BMW. „Това означава, че Европейският съюз сега ще бъде първият и единствен регион в света, който ще стане изцяло електрически“.
„Не се заблуждавайте, европейската автомобилна индустрия е изправена пред предизвикателството да предостави тези автомобили и микробуси с нулеви емисии“, добави той.
„Сега обаче искаме рамковите условия, които са от съществено значение за постигането на тази цел, да бъдат отразени в политиките на ЕС“.
„Те включват изобилие от възобновяема енергия, безпроблемна частна и обществена инфраструктурна мрежа за зареждане и достъп до суровини“.
По време на интервю за CNBC по-рано този месец Карлос Таварес, главен изпълнителен директор на Stellantis, беше попитан за плановете на ЕС да прекрати постепенно продажбата на нови автомобили и микробуси с ДВГ до 2035 г.
„Ясно, че решението за забрана на превозни средства изцяло с ДВГ е чисто догматично решение“, каза Таварес, който говори пред представителката на CNBC Шарлот Рийд на автомобилното изложение в Париж.
Той добави, че европейските политически лидери трябва да бъдат „по-прагматични и по-малко догматични“.
„Мисля, че има възможност и необходимост от по-прагматичен подход за управление на прехода“.
Още по темата:
Stellantis пусна изцяло електрически джип с нова цел за енергийна самодостатъчност
Microsoft: Компаниите правят обещания за климата, които нямат капацитета да спазят
Валута | Цена | Δ% |
---|---|---|
EURUSD | 1.04 | ▼0.06% |
USDJPY | 157.12 | ▼0.01% |
GBPUSD | 1.25 | ▲0.15% |
USDCHF | 0.90 | ▲0.21% |
USDCAD | 1.44 | ▼0.06% |
Референтен индекс | Цена | Δ% |
---|---|---|
Dow 30 | 43 630.70 | ▲0.80% |
S&P 500 | 6 098.88 | ▲1.05% |
Nasdaq 100 | 22 045.30 | ▲1.43% |
DAX 30 | 20 077.30 | ▲0.14% |
Криптовалута | Цена | Δ% |
---|---|---|
Bitcoin | 97 903.30 | ▼0.75% |
Ethereum | 3 480.60 | ▼0.30% |
Ripple | 2.30 | ▼1.18% |
Фючърс | Цена | Δ% |
---|---|---|
Петрол - лек суров | 70.18 | ▲1.14% |
Петрол - брент | 73.22 | ▲0.84% |
Злато | 2 617.22 | ▲0.09% |
Сребро | 25.68 | ▲1.17% |
Пшеница | 535.25 | ▼1.04% |
Срочност | Цена | Δ% |
---|---|---|
US 10 Year | 108.52 | ▼0.03% |
Germany Bund 10 Year | 133.68 | ▼0.27% |
UK Long Gilt Future | 92.12 | ▼0.40% |