Снимка: iStock
Германското пристанище Бремерхафен, четвъртото по големина в Европа и автомобилен хъб, вижда толкова много задръствания поради недостига на шофьори и общия обем на търговията, че колите се натрупват на сушата и в морето.
Засегнати са Tesla, Chrysler и компанията майка Stellantis, Renault, BMW и Volvo.
Водещият автомобилен превозвач Wallenius Wilhelmsen отказа износ на автомобили за октомври и ноември, а вероятно и през декември.
Комбинацията от липсата на шофьори, които да преместват контейнери и автомобили извън пристанището, и високите обеми на редовна търговия създава натрупването на превозните средства.
Мениджърите по логистика, консултирани от CNBC, описват закъсненията при износ на автомобили като значителни.
„Тези закъснения са огромни“, каза Андреас Браун, регионален директор на океанските продукти, EMEA, за Crane Worldwide Logistics. Той каза, че вносът на автомобили в Бремерхафен от САЩ и Мексико се извършва в рамките на месеци. „Има тримесечно забавяне за BMW, където колите стоят на дворове и чакат да бъдат оборудвани с екстри, особено със сензорния контролер iDrive.“
Бремерхафен е четвъртото по големина пристанище за контейнерни превози в Европа с годишен капацитет над 5 милиона TEU [еквивалентна единица на двадесет фута]. Той премества над 1,7 милиона автомобила годишно. Общото му ниво на задръстване, бивши автомобили, в момента е „умерено“, според топлинната карта на веригата за доставки на CNBC за Европа.
Фирмата за търговско разузнаване VesselsValue каза на CNBC, че на операторите е казано от пристанището на Бремерхафен, че има сериозен недостиг на шофьори на H&H (високи и тежки товари) и шофьори на ролери, които да придвижват пристигащите автомобили. Военните учения са погълнали доста терминално пространство, обикновено запазено за оператори.
В момента също няма достатъчно океански превозвачи на превозни средства, ситуация, която накара корабната компания Wallenius Wilhelmsen да откаже експортни резервации за САЩ за месеците октомври и ноември и вероятно декември, ако часовете за чакане се увеличат отново, каза Дан Неш, ръководител на носачи за превозни средства и носачи за качване/спускане) при VesselsValue.
Неговите данни показват, че отказът от износ на автомобили е помогнал за намаляване на времето за обработка в пристанището, което се е увеличило през последните месеци и сега отново се увеличава.
Неш каза пред CNBC, че основните предизвикателства за автомобилните производители са вносът на Tesla от Шанхайската гигафабрика и лекотоварни превозни средства, доставени предимно от Япония, Южна Корея и Китай.
В допълнение към трудовите ограничения в ключовото пристанище, разтегнатият капацитет на плавателния съд допринася за закъсненията.
Глобалният флот не достига приблизително 13 кораба в сравнение с декември 2019 г., според данни на VesselsValue. „Това е резултат от прекомерното бракуване на кораби през първата година от Covid-19. Очаква се това време на изчакване да продължи до 2024 г., когато новопостроените кораби започнат да се доставят“, каза Наш.
Въпреки че цените паднаха в глобалната верига на доставки от върховете на Covid, „това вероятно ще поддържа високи нива, тъй като корабите пътуват с пълен капацитет“, каза той. Нарастващото търсене на електрически превозни средства от Китай ще постави по-голямо напрежение върху търсенето и предлагането в бъдеще, добави той.
В пристанището на Ливърпул в Обединеното кралство е насрочена четвърта стачка за 14-21 ноември, ако не бъде постигнато споразумение с управлението на пристанището. Браун каза пред CNBC, че тъй като тези стачки са добре организирани, има време предварително да се планира и заобикаля пристанището, отклонявайки търговията другаде. Камионерите и другите работници, които зависят от нормалното функциониране на пристанището, ще бъдат засегнати по-силно, каза той.
„Ако няма контейнери, които влизат и излизат, няма работа за тях и те трябва да изтеглят от превоза на контейнери и да транспортират нещо друго“, каза Браун. „В крайна сметка по-малкият обем също означава, че Peel Ports може да има добри аргументи да съкрати работници.“
Peel Ports е собственик на пристанището в Ливърпул, наред с други в Обединеното кралство.
Браун казва, че Crane Worldwide Logistics също така подготвя клиенти за допълнителни стачки, които се обсъждат във Felixstowe, най-голямото контейнерно пристанище в Обединеното кралство, което имаше поредица от стачки, и възможна стачка в Лондон Хийтроу.
Още по темата:
Валута | Цена | Δ% |
---|---|---|
EURUSD | 1.05 | ▼0.11% |
USDJPY | 154.37 | ▲0.15% |
GBPUSD | 1.25 | ▼0.40% |
USDCHF | 0.89 | ▼0.27% |
USDCAD | 1.40 | ▲0.52% |
Референтен индекс | Цена | Δ% |
---|---|---|
Dow 30 | 44 673.20 | ▲0.17% |
S&P 500 | 5 994.20 | ▼0.25% |
Nasdaq 100 | 20 833.20 | ▼0.50% |
DAX 30 | 19 420.50 | ▲0.10% |
Криптовалута | Цена | Δ% |
---|---|---|
Bitcoin | 95 103.10 | ▼3.01% |
Ethereum | 3 437.84 | ▲2.14% |
Ripple | 1.43 | ▼0.10% |
Фючърс | Цена | Δ% |
---|---|---|
Петрол - лек суров | 69.18 | ▼2.97% |
Петрол - брент | 72.66 | ▼2.54% |
Злато | 2 624.69 | ▼3.51% |
Сребро | 25.68 | ▲1.17% |
Пшеница | 533.12 | ▼2.07% |
Срочност | Цена | Δ% |
---|---|---|
US 10 Year | 110.34 | ▲0.26% |
Germany Bund 10 Year | 135.08 | ▲0.40% |
UK Long Gilt Future | 95.04 | ▲0.56% |