Снимка: iStock
Ориент Експрес е наричан „кралят на влаковете“ и „влакът на царете“.
Кралски особи, писатели, актьори и шпиони са пътували по оригиналния маршрут между Париж и Истанбул, който е започнал в края на 19 век.
Агата Кристи описва Ориент Експрес като „влакът на моите мечти“. Тя разположи бестселър с мистериозен роман за убийство в неговите вагони, а измисленият шпионин Джеймс Бонд се вози там във филма „От Русия с любов“.
Пътниците могат да мислят за Ориент Експрес като за един луксозен влак, но всъщност през годините са били доста, с много маршрути и собственици.
Скоро хората ще могат да изберат да се возят на няколко влака, използващи псевдонима Ориент Експрес, от две конкурентни компании, притежаваната от LVMH компания за луксозни пътувания Belmond и френската многонационална компания за хотелиерство Accor, съобщава CNBC.
И двете имат оригинални вагони, които датират от края на 1800-те години. Но те се различават по начина, по който са проектирани, къде пътуват и колко дълго са в експлоатация – едната от десетилетия, а другата ще стартира през 2024 г.
Историята зад „Ориент Експрес“
Оригиналният влак е замислен от млад белгийски инженер на име Жорж Нагелмакерс, който е вдъхновен от спалните влакове „Пулман“, с които се предвижва по време на пътуване до САЩ през 1868 г.
Нагелмакерс искал да построи нещо подобно – но по-луксозно – за богати пътници в Европа. През 1883 г. „влакът Експрес д'Ориент“ прави първото си пътуване от ЖП гара Страсбург в Париж (сега ЖП гара Дьо Лест) до Виена.
Няколко години по-късно влакът е преименуван на Ориент Експрес и започва да пътува до Истанбул, тогава известен като Константинопол. Пътниците се стичали към модерните технологии на влака и луксозните сребърни прибори и копринени чаршафи.
Скоро фирмата на Нагелмакерс започва да строи по-луксозни влакове за други европейски маршрути, включително този, който минава през тогавашния нов тунел Симплон, който свързва Швейцария с Италия, както и „Арлберг-Ориент-Експрес“, опериращ между Кале, Франция, и Будапеща, Унгария.
До 1970 г. оригиналните влакове на Ориент Експрес правят последните си пътувания и вагоните са в неизправност.
Но през 1980-те двама бизнесмени предприемат отделни усилия да ги съживят.
Джеймс Шерууд, американец, е похарчил 31 милиона долара за придобиване и възстановяване на достатъчно вагони, за да се образува „Венеция Симплон-Ориент-Експрес“, сега собственост на Belmond. (За да добави към объркването, Шерууд добавя и хотели към своята туристическа група, наричайки ги Orient-Express Hotels. Той преименува компанията на Belmond през 2014 г.)
Швейцарският туроператор Albert Glatt започва услуга между Цюрих и Истанбул, известна като „Носталджи-Истанбул-Ориент-Експрес“, която сега е собственост на Accor.
„Венеция Симплон-Ориент-Експрес“
„Венеция Симплон-Ориент-Експрес“ работи от 1982 г. Влакът е направен от оригинални възстановени вагони, които Гари Франклин, вицепрезидент на влаковете и круизите на Belmond, нарича „произведения на изкуството“.
„Този влак идва пропит с толкова много история“, каза той. „Вагоните са красиви“.
Що се отнася до плановете на Accor да пусне влак, наричан също Ориент Експрес, Франклин каза: „Ние сме тези, които го правят от 40 години и мисля, че го приемаме като огромен комплимент, че хората... виждат колко добре се справяме с това“.
Belmond има еднократна лицензионна сделка да използва името Ориент Експрес на своя влак Венеция Симплон, потвърди Франклин, докато Accor има правата върху марката като цяло.
„Венеция Симплон-Ориент-Експрес“ ще извърши зимни пътувания за първи път през декември, като ще мине през Париж, Венеция, Виена и Флоренция, насърчавайки гостите да посетят коледните пазари в тези градове.
И следващия юни, нови купета апартаменти се отварят във влака, които идват със самостоятелни бани, стюард, кимона и чехли.
Едно пътуване за една нощ ще струва от 5500 паунда (6135 долара) на човек в новите апартаменти, които са една стъпка под най-луксозната категория на влака – гранд суитите – които идват със собствена трапезария, отопляеми подове и шампанско, „течащо в изобилие“ според уебсайта.
Билетите за около половината от новите апартаменти вече са закупени, а гранд суитите (около 9600 долара на вечер) са почти разпродадени, каза Франклин.
„Носталджи-Истанбул-Ориент-Експрес“
Няколко години след като Glatt върна влака си на релсите, той отново беше изоставен.
Бързо напред към 2015 г. и френската железопътна компания SNCF, която тогава притежаваше правата върху името на Ориент Експрес, възложи на изследователя Артър Мететал да намери влака.
„Имахме красива марка, но не и вагони“, каза пред CNBC Гийом де Сен Лагер, сега вицепрезидент на Ориент Експрес в Accor. „Знаехме, че има пълен влак, но не знаехме къде е“.
Използвайки Google Maps и Google 3D, Мететал открива 17 от оригиналните вагони на границата между Полша и Беларус.
„Когато открихме този влак, това беше изключително“, каза той. „Спалните вагони са най-редките... много е сложно да се намерят“.
По това време Accor споделя правата върху името със SNCF.
Голяма част от интериора – включително оригиналната гравюра или декорирано дърво – е непокътнат, каза Де Сен Лагер.
Сега е в ход детайлна реставрация, като архитектът Максим д’Анжак е нает да проектира интериора. Неговата задача беше „да има някаква фантазия за това, което би могло да бъде Арт Деко“, каза Д’Анжак по телефона. Той каза, че има значителна колекция от оригиналните рисунки и модели на влака.
Оригинални стъклени лампи Lalique във формата на цветя ще осветяват коридорите на влака, докато други оригинални елементи от преоткрития влак също ще бъдат включени, като рафтове за куфари и дръжки на вратите.
Вагон-барът ще разполага с бутони за повикване за шампанско и обслужване, докато вагон-ресторантът ще има огледален таван, както и стъклена стена към кухнята, така че гостите да могат да виждат готвача.
Спалните апартаменти ще разполагат с кожени стени, бродирани табла и самостоятелни мраморни бани. Де Сен Лагер го описва като „круизен влак“, където гостите могат да слизат на по-малко известни места (маршрутите и цените все още не са обявени).
Пътниците скоро ще могат да отсядат и в хотели „Ориент Експрес“, първият от които ще стартира в Рим през 2024 г., според уебсайта на Accor.
Ориент Експрес „Ла Долче Вита“
Accor има и други планове да използва името Ориент Експрес. Също така се разработват шест влака „Ла Долче Вита“, които ще преминават през 14 региона в Италия, както и съседни страни, като целта е да има 10 хотела Orient Express до 2030 г.
Тези влакове ще отдадат почит на една епоха, различна от Венеция Симплон или Носталджи-Истанбул влаковете.
„Ла Долче Вита“ – което се превежда като „сладък живот“ – се отнася до филма на Федерико Фелини от 1960 г., както и до чувството за италиански блясък и удоволствие. Влаковете са проектирани да въплъщават „италианското изкуство на живота и всичките му красиви традиции“, според онлайн публикация на интериорна компания Dimorestudio, която работи по проекта.
Влаковете ще имат 18 апартамента, 12 луксозни кабини и „почетен апартамент“. Повечето ще тръгнат от гара Термини в Рим, където пътниците ще имат достъп до лаундж зона преди заминаването, и ще пътуват около 16 000 километра железопътни линии, със спирки на по-малко известни италиански дестинации.
Заедно с хотел Orient Express La Minerva в Рим, Accor ще отвори и хотел Orient Express Venice през 2024 г. в реставриран дворец. Компанията планира да отвори хотел Orient Express в Рияд, Саудитска Арабия.
Тези влакове също ще бъдат пуснати в експлоатация през 2024 г., според представител на компанията.
Още по темата:
Пътуване без летене: парти влакът на Турция е за преживяването, а не за дестинацията
Искате да бъдете следващата Агата Кристи? Вдъхновете се от тези литературни пътувания
Валута | Цена | Δ% |
---|---|---|
EURUSD | 1.05 | ▼0.02% |
USDJPY | 154.33 | ▼1.39% |
GBPUSD | 1.26 | ▼0.48% |
USDCHF | 0.89 | ▼0.24% |
USDCAD | 1.41 | ▲0.19% |
Референтен индекс | Цена | Δ% |
---|---|---|
Dow 30 | 43 574.80 | ▼0.65% |
S&P 500 | 5 897.88 | ▼1.17% |
Nasdaq 100 | 20 507.10 | ▼2.12% |
DAX 30 | 19 304.00 | ▲0.13% |
Криптовалута | Цена | Δ% |
---|---|---|
Bitcoin | 91 342.50 | ▲4.65% |
Ethereum | 3 092.61 | ▲1.08% |
Ripple | 0.87 | ▲13.04% |
Фючърс | Цена | Δ% |
---|---|---|
Петрол - лек суров | 66.96 | ▼2.12% |
Петрол - брент | 71.12 | ▼1.77% |
Злато | 2 562.38 | ▼0.17% |
Сребро | 25.68 | ▲1.17% |
Пшеница | 536.62 | ▲1.07% |
Срочност | Цена | Δ% |
---|---|---|
US 10 Year | 109.42 | ▲0.13% |
Germany Bund 10 Year | 132.28 | ▲0.13% |
UK Long Gilt Future | 93.92 | ▲0.15% |