Снимка: iStock
Забелязали ли сте, че един хотел може да бъде оценен с три, четири и дори пет звезди?
Такъв е случаят с емблематичния Marina Bay Sands в Сингапур, който е оценен с пет звезди на Booking.com, четири звезди на Forbes Travel Guide и три звезди на Frommer’s.
Това е така, защото рейтингът на звездите „не е регулиран по последователен начин в цялата индустрия“, казва Ингвар Стрей, генерален мениджър на Capella Singapore, цитирсан от CNBC.
Звездите на сайта Booking.com са обозначени от самите хотели. Forbes Travel Guide обаче използва професионални, анонимни инспектори, които имат достъп до „900 обективни щанда“, според уебсайта. И за да добавите към объркването, уебсайтът на Frommer’s заявява, че рейтингите му със звезди варират само от една („препоръчителен“) до три звезди („изключителен“).
Самият брой компании, които присъждат звезди, не помага.
Преди десетилетия малко компании раздаваха звезди или диаманти, както Американската автомобилна асоциация нарича рейтингите си. Но сега безброй списания, пътеводители и уебсайтове ги издават.
А на места като Австралия, Индия и Дубай хотелите са оценени от правителствата и туристическите бордове.
Могат ли звездите да се подредят?
Някои организации се опитват.
Съюзът на хотелиерите използва общи критерии за унифициране на звездните рейтинги в цяла Европа. Досега 20 държави са подписали, а повече от 22 000 хотела са класифицирани.
Но най-популярните страни в Европа – Франция, Испания и Италия – не са сред страните членки. Всяка от тях има свои собствени рейтингови системи, които се управляват от национални или регионални правителства.
В Обединеното кралство автомобилната асоциация AA и бордът по туризъм Visit England присъждат звезди, използвайки същите критерии. Те също така показват рейтингите си на един уебсайт (RatedTrips.com).
Проект, наречен „Световен рейтинг на хотелите“, имаше за цел да стандартизира рейтингите на хотелите по целия свят. Но това беше преди повече от десетилетие и все още нищо не се е материализирало.
World Hotel Rating не е отговорил на исканията на CNBC за коментар.
Имат ли значение хотелските звезди?
Имат, според Тим Хентшел, главен изпълнителен директор на компанията за туристически технологии HotelPlanner.
„Ние всъщност откриваме, че рейтингите със звезди са доста ценни за нашите клиенти“, каза той. „Когато влезете, за да изберете дати [за някой хотел]... обикновено първият набор от филтри е звездният рейтинг“.
Оценките със звезди също са полезни за определяне на очакванията на пътниците по отношение на качеството и цената на хотела, каза Хентшел.
„Някой трябва да определи какви са тези очаквания“, каза той. „Тогава ролята на клиентите във всичко това е да използват гласа и отзивите си, за да кажат дали [хотелите] отговарят на тези очаквания“.
В глобално проучване на повече от 23 000 потребители, 86% казват, че онлайн отзивите ги карат да се чувстват по-уверени да резервират. Потребителите четат средно девет рецензии, преди да вземат решение, като казват, че последните рецензии имат най-голямо значение за тях.
Въпреки че се твърди, че онлайн рецензиите са заменили рейтингите със звезди в ерата на интернет, Хентшел казва, че те се допълват взаимно.
„Отзивите са гърнето със злато зад този тип рейтинг и всяка онлайн туристическа агенция публикува и двете“, каза той.
Стрей добави, че разумните пътници също се обръщат към наградите за избор на читателите, като тези, публикувани от Conde Nast Traveler или Travel + Leisure.
„Днес има други начини, по които хората определят какво прави един хотел прекрасен“, каза той.
Какво означават рейтингите със звезди?
CNBC Travel прегледа множество оценки със звезди и установи, че много от тях имат критерии, подобни на тези:
А какво ще кажете за Burj Al Arab в Дубай – и други хотели, които са наречени „шестзвездни“ или дори „седемзвездни“?
Това е абсурдно, каза Хентшел.
„За да се качи рейтингът с цяла звезда“, каза той, „ще трябва да построите обект на луната, един под водата и като цяло нещо, което никога не е било правено преди“.
Как да намерите „истински“ петзвезден хотел?
Хентшел каза, че петзвездните хотели са „редки“ и „уникални във всяко едно отношение“, с удобства като луксозни легла, големи мраморни бани, изработени от гранит и мрамор, и оригинални произведения на изкуството.
Повечето имат „обслужване от иконом, шофьор, паркиращ автомобилите на гостите, гурме ресторанти, пищни спа центрове, здравни клубове с пълно обслужване и лични треньори“, каза той. „Отопляемите басейни, плюс голф игрища или тенис центрове могат да бъдат предоставени от обекта“.
Стрей от Capella Singapore каза, че петзвездният хотел се определя по три различни характеристики.
„Ако искате да бъдете истински, луксозен петзвезден хотел от висок клас, вашият физически продукт трябва да бъде безупречен“, категоричен е той. „Това не може да сте хотел наужким“.
Но това не е всичко. „Вие не печелите от това“, каза Стрей. „Ако го нямате, не сте в играта“.
На второ място, един истински петзвезден хотел трябва да наема хора, които разбират, че „всичко се върти около гостите“, каза той.
„Не е лесно да се работи в луксозен хотел. Много по-лесно е да се работи в по-прост хотел, защото ние изискваме много повече“, каза Стрей. „Става въпрос за стария тип портиери, който е „Отговорът е да“… стига да е законен и морално коректен“.
И накрая, петзвездният хотел трябва да достига до гостите на емоционално ниво, каза той.
„Има множество аспекти, към които се стремим, за да позволим на гостите да имат това допълнително усещане, което казва „Уау, това беше специално“, каза Стрей. „Емоционалната връзка е това, което хората ще запомнят“.
Скоро може да има и четвърто изискване.
Петзвездните хотели в Дубай трябва да имат писмена политика за устойчивост, която се отнася до енергийната ефективност, опазването на водите и предпочитанието за местни, справедливи и екологични стоки.
„Това всъщност не е нещо от бъдещето... то вече е в движение“, каза Стрей. „И това не е задължително, защото трета страна доставчик или оценител го казва, това е задължително, защото нашите гости го изискват, нашето общество го изисква“.
Още по темата:
Ниските температури представляват първото изпитание за енергийните мрежи на Европа
Валута | Цена | Δ% |
---|---|---|
EURUSD | 1.04 | ▲0.69% |
USDJPY | 156.42 | ▼0.76% |
GBPUSD | 1.26 | ▲0.63% |
USDCHF | 0.89 | ▼0.63% |
USDCAD | 1.44 | ▼0.16% |
Референтен индекс | Цена | Δ% |
---|---|---|
Dow 30 | 43 313.00 | ▲1.27% |
S&P 500 | 5 998.12 | ▲1.08% |
Nasdaq 100 | 21 556.90 | ▲0.86% |
DAX 30 | 20 051.90 | ▼0.49% |
Криптовалута | Цена | Δ% |
---|---|---|
Bitcoin | 96 094.00 | ▼1.17% |
Ethereum | 3 324.32 | ▼0.38% |
Ripple | 2.26 | ▲0.89% |
Фючърс | Цена | Δ% |
---|---|---|
Петрол - лек суров | 69.56 | ▲0.53% |
Петрол - брент | 72.62 | ▲0.50% |
Злато | 2 623.56 | ▲1.19% |
Сребро | 25.68 | ▲1.17% |
Пшеница | 533.12 | ▲0.07% |
Срочност | Цена | Δ% |
---|---|---|
US 10 Year | 108.98 | ▲0.26% |
Germany Bund 10 Year | 134.04 | ▲0.09% |
UK Long Gilt Future | 92.95 | ▲0.79% |