Снимка: iStock
Моделът на икономически растеж на Китай преминава от модел, силно зависим от недвижими имоти и инфраструктура, към модел, в който така наречената цифрова и зелена икономика играе по-голяма роля, казаха анализатори от водещата китайска инвестиционна банка CICC. Докато търсенето от САЩ и Европа спада, износът на Китай за Асоциацията на нациите от Югоизточна Азия се повиши.
Недвижимите имоти се сринаха под репресиите на Пекин. Износът е намалял след скока. Китайският гигант в електронната търговия JD.com тази година замени Huawei, засегнат от ограниченията на САЩ, като най-голямото недържавно предприятие в Китай по приходи.
През последния месец Пекин внезапно прекрати много от мерките за блокиране и изискванията за тестване за Covid, които натежаха на икономическия растеж през последните 18 месеца. Анализаторите предупреждават за неравен път към пълното повторно отваряне, но сега очакват китайската икономика да се възстанови по-рано от предишните прогнози.
Елементите, които са в основата на този растеж, почти сигурно ще изглеждат по-различно от преди три години, според икономисти.
Моделът на растеж на Китай преминава от силно зависим от недвижими имоти и инфраструктура към такъв, в който така наречената цифрова и зелена икономика играят по-голяма роля, казаха анализатори от водещата китайска инвестиционна банка CICC в своята прогноза за 2023 г., публикувана миналия месец. Те цитираха ударението на 20-ия национален конгрес на управляващата Китайска комунистическа партия върху иновациите.
Категорията на цифровата икономика включва комуникационно оборудване, предаване на информация и софтуер. Зелената икономика се отнася до индустрии, които трябва да инвестират, за да намалят своите въглеродни емисии – електроенергия, стомана и химикали, наред с други.
През следващите пет години се очаква кумулативните инвестиции в цифровата икономика да нараснат повече от седем пъти, за да достигнат 77.9 трилиона юана (11.13 трилиона долара), според оценки на CICC.
Това надхвърля очакваните кумулативни инвестиции в недвижими имоти, традиционна инфраструктура или зелена икономика – което прави цифровите технологии най-голямата от четирите категории, се казва в доклада.
През 2021 г. и 2022 г. недвижимите имоти са най-голямата категория по инвестиции, се казва в доклада. Но анализаторите на CICC казаха, че тази година инвестициите в недвижими имоти са намалели с около 22% спрямо миналата година, докато тези в цифровия и зеления сектор са нараснали съответно с около 24% и 14%.
През 2020 г. Пекин взе мерки срещу високата зависимост на строителните предприемачи от дълга, което допринесе за неизпълнение на задължения и спад в продажбите на жилища и инвестициите. Властите тази година облекчиха много от тези финансови ограничения.
Избледняващ износ
Докато голяма част от света се бореше да овладее Covid-19 през 2020 г. и 2021 г., бързият контрол на вируса в Китай помогна на местните фабрики да отговорят на нарастващото глобално търсене на здравни продукти и електроника.
Сега търсенето намалява. Износът на Китай започна да спада на годишна база през октомври - за първи път от май 2020 г., според Wind Information.
Следващата година се очаква намаляването на нетния износ да намали растежа с 0,5 процентни пункта, казаха главният икономист на Goldman Sachs за Китай Хуей Шан и екип в бележка от 16 декември. Нетният износ е подкрепял растежа на БВП на Китай през последните няколко години, като е допринесъл с цели 1.7 процентни пункта през 2021 г., казаха анализаторите.
Но износът на Китай към Асоциацията на нациите от Югоизточна Азия се е увеличил, надминавайки този за САЩ и ЕС на месечна база през ноември, според данни на митниците.
„Износът към страните от АСЕАН може да послужи като лек буфер за натиска на пазарите в ЕС и САЩ“, каза китайският икономист на Citi Ксиаоуен Джин и екипа му в бележка от сряда. Те очакват растежът на БВП на АСЕАН да се възстанови през 2023 г., докато САЩ и ЕС прекарват част от следващата година в рецесия.
Джин посочи, че износът на автомобили от Китай, особено на електрически автомобили и свързаните с тях части, помогна за поддържането на общия износ тази година.
Пекин настоя силно за увеличаване на развитието на националната индустрия за електрически автомобили. Много марки от Nio до BYD започнаха да продават леки автомобили в Европа и други страни.
Завръщане на потребителите?
„Бързото забавяне на износа също означава, че Китай трябва да се възползва от вътрешните пазари за растеж в обозримо бъдеще“, каза Хао Джоу, главен икономист в Guotai Junan Securities, в бележка от 15 декември. „С облекчаването на ограниченията на Covid е вероятно потреблението да се възстанови значително и устойчиво през следващата година.“
Той очаква продажбите на дребно да нараснат с 6.8% през следващата година, а националният БВП да нарасне с 4.8%.
Съобщенията за политиката на централното правителство този месец даваха приоритет на стимулирането на вътрешното потребление. Продажбите на дребно изостават от общия растеж след пандемията, докато рекорден дял от хората са предпочели да спестяват.
Анализаторите на Goldman Sachs повишиха прогнозата си за БВП за 2023 г. от 4.5% на 5.2% при повторно отваряне на икономиката по-рано от очакваното, като потреблението е основен двигател.
Те обаче предупредиха, че доходите и доверието на потребителите ще отнеме време, за да се възстановят, което означава, че всяко освобождаване през следващата година на „задържано търсене“ може да бъде ограничено извън няколко категории като международни пътувания.
Богатите харчат повече, бедните харчат по-малко
Разходите сред по-бедните китайци не са в крак с това колко харчат богатите китайци – контраст с по-голямата еднаквост между групите преди пандемията, според проучване на McKinsey тази година.
Тази тенденция се отрази във финансовите резултати на компаниите.
В тримесечието, приключило на 30 септември, Pinduoduo, фокусиран върху бюджета каза, че приходите от продажби на стоки са се сринали с 31% спрямо предходната година до 56.4 милиона юана.
Приходите от търговия в Китай, които включват продажбите на облекло, са намалели с 1% на годишна база до 135.43 милиарда юана през това време.
Продажбите на по-скъпи стоки, предпочитани от средната класа, включително електроника и домакински уреди, се повишиха в JD.com, който каза, че приходите от такива продукти са се увеличили с около 6% до 197.03 милиарда юана през трите месеца, приключили на 30 септември.
В дългосрочен план McKinsey очаква милиони градски домакинства да станат по-заможни, докато броят им в категорията с по-ниски доходи намалява.
Още по темата:
Валута | Цена | Δ% |
---|---|---|
EURUSD | 1.09 | ▲0.13% |
USDJPY | 152.34 | ▲0.06% |
GBPUSD | 1.30 | ▲0.16% |
USDCHF | 0.86 | ▼0.05% |
USDCAD | 1.39 | ▼0.10% |
Референтен индекс | Цена | Δ% |
---|---|---|
Dow 30 | 41 956.00 | ▼0.01% |
S&P 500 | 5 745.12 | ▲0.04% |
Nasdaq 100 | 20 107.90 | ▲0.10% |
DAX 30 | 19 195.00 | ▼0.09% |
Криптовалута | Цена | Δ% |
---|---|---|
Bitcoin | 68 889.90 | ▲1.58% |
Ethereum | 2 438.24 | ▲1.73% |
Ripple | 0.51 | ▲2.26% |
Фючърс | Цена | Δ% |
---|---|---|
Петрол - лек суров | 71.66 | ▲0.29% |
Петрол - брент | 75.24 | ▲0.04% |
Злато | 2 732.74 | ▼0.13% |
Сребро | 25.68 | ▲1.17% |
Пшеница | 569.38 | ▲0.16% |
Срочност | Цена | Δ% |
---|---|---|
US 10 Year | 110.26 | ▼0.19% |
Germany Bund 10 Year | 131.36 | ▼0.27% |
UK Long Gilt Future | 93.92 | ▼0.04% |