Снимка: iStock
Беше наелектризираща година за електромобилите в Америка. Следващата година може да бъде още по-добра, до голяма степен поради множеството по-евтини електромобили, които ще излязат на пазара заедно с някои нови правителствени правила, които ще направят дори скъпите модели достъпни.
Първо, преглед за 2022 г.
Въпреки проблемите с веригата за доставки и инфлацията, пазарният дял на електромобили почти се удвои в САЩ През първите десет месеца на 2022 г., например, електромобилите представляват 5,3% от всички продадени превозни средства, в сравнение с 2,9% миналата година. Според данни от Experian, новите регистрации на електромобили достигат 604 638, повече от 60% повече в сравнение със същия период преди година. (Очевидно тази тенденция няма да се промени. Анализатори като Адам Джонас от Morgan Stanley предвиждат дялът на EV да достигне 11% до 2025 г.)
Целият този растеж се случва въпреки факта, че повечето продажби на нови електромобили са в горния клас, ценови диапазон от $50 000+. „Все още има много място за растеж в горната половина на сегмента за постигане на целите за портфолио без предлагане под $30 000 поне през следващото десетилетие“, каза Бил Нюман, ръководител на автомобилния отдел на SAP Северна Америка за Yahoo Finance.
Но най-лесният начин да увеличим този брой EV, освен разширяването на мрежите за зареждане на EV и увеличаването на стимулите (които и ние ще получим), е предлагането на по-достъпни EV. Не е загадка защо. Проучването на купувачите на Cars.com в края на годината установява, че за потребителите цената е основния недостатък. Според уебсайта за продажби на автомобили първоначалната цена е проблем номер едно за 61% от мъжете и 57% от жените.
Но този шок от стикери може да е към своя край. Ето защо 2023 г. може да бъде годината, в която ще видим по-евтини електромобили.
Нова конкуренция от по-стари марки
Разбира се, сега на пазара има евтини електромобили. Bolt EV на Chevrolet се връща в продажба след пауза поради голямо изтегляне на батерии, Leaf на Nissan не се продава от много години, а Kona Electric на Hyundai се продава от 2021 г. Всички имат начални цени от около $30 000.
Kona Electric и Nissan Leaf обаче имат по-малки батерии и ограничен обхват. Bolt е солидна опция в диапазона от 250 мили под $30 000. И тъй като силният EV Tesla не предлага нищо близо до тази цена, няма много в евтиното EV пространство.
Но... това се променя.
Голямото внедряване на GM (GM) на EV започва през 2023 г., когато марката ще дебютира с Chevrolet Equinox EV, който според производителя ще започне от около $30 000. Заедно с Bolt EV, GM ще има два SUV в стил кросоувър в този ценови диапазон от $30K.
Chevrolet Blazer EV ще излезе по-късно през лятото, като цените ще започват от около $45 000 преди всякакви стимули. След това GM ще пусне своя пикап Silverado EV в производство през пролетта на новата година, въпреки че по-евтината версия на пикапа за работни камиони (от около $39 900) вероятно ще пристигне през втората половина на 2023 г.
Toyota (TM), която закъсня на сцената на EV и все още е затънала в основен ремонт на стратегията си за електрификация, най-накрая пусна своя bZ4X в шоурумите, след като беше отложен тази пролет. Въпреки че количествата са ограничени в момента, колата започва от около $43 000 и ще бъде пусната през тази година.
Говорейки за забавени автомобили, Nissan също така ще има своя добре приет Ariya CUV EV, идващ в шоурумите в САЩ - най-накрая - в началото на 2023 г. Ariya, съвместен дизайнерски проект с екипи на Nissan в Япония и Европа, се отличава с елегантен дизайн и почти лукс ниво на интериора при по-високи тапицерии. Ariya в базово ниво на облицовка Engage започва от разумните $43 190.
И да не забравяме Volkswagen, производител номер две зад Toyota. ID.4 EV на VW се предлага в САЩ от 2021 г., като оттогава са продадени близо 17 000 екземпляра. ID.4 започва от много разумните $37 495 и скоро към него ще се присъедини странният му сродник, микробусът ID.Buzz от 2024 г.
Fisker и Tesla
Докато традиционните автомобилни производители се намесват, новопостъпилият Fisker (FSR), воден от заразително енергичния Хенрик Фискер, се стреми към голяма 2023 г.
Fisker Ocean EV SUV вече се произвежда в завода в Грац, Австрия. Докато първоначалният модел за пускане на пазара “Ocean One” ще бъде скъпата версия от $69 000, ще видим други модели да излязат през следващата година, включително началното ниво “Ocean Sport”, който ще започне от $37 499.
И очакваме да видим дали Tesla най-накрая ще вземе решение за производство на EV на по-ниска цена?
Tesla (TSLA) оперира в първокласно луксозно пространство; най-евтиното му предложение е седанът Model 3 със задно предаване на $46 990. Главният изпълнителен директор Илон Мъск заяви, че най-накрая ще разкрие роботизирано превозно средство на компанията под $30 000 през следващата година. Но вероятно няма да влезе в производство поне една година.
Потребителите също могат да получат по-евтин електромобил благодарение на някои промени от законодателите в САЩ.
Докато потребителският данъчен кредит на Закона за намаляване на инфлацията за електромобили в момента е в сила за автомобили, сглобени в Северна Америка, някои предстоящи промени ще облагодетелстват двама големи автомобилни производители - Tesla и GM.
Понастоящем Tesla и GM са премахнати постепенно от данъчния кредит въз основа на по-стари правила, но от 1 януари на двата автомобилни производителя ще бъде разрешено да участват отново в програмата, като купувачите ще получат пълните $7500 отстъпка от квалифицирани електромобили.
Всичко това са добри новини за Tesla и GM. Tesla Model 3 със задно задвижване, с пълния федерален данъчен кредит от $7500, ще бъде под $40K. А Bolt EV на GM и предстоящият Equinox може да започнат на цени доста под $30K. Както Tesla, така и GM могат да произвеждат тези модели в масови количества (като GM всъщност увеличава производството на Bolt за следващата година).
Други, които ще яхнат вълната на IRA: Ford F-150 Lightning Pro и предстоящият работен камион Silverado EV, най-евтините EV пикапи на пазара през 2023 г.
В допълнение, IRA позволява на търговските превозни средства да отговарят на изискванията за пълен данъчен кредит, независимо от мястото на производство. Lightning, Silverado, електрическият ван E-transit на Ford и дори eSprinter Van на Mercedes и други, използвани за търговски цели за бизнес, биха се класирали за пълния кредит, което ще намали още повече техните цени.
В крайна сметка: ерата на евтините или по-евтините електромобили може да е пред нас.
Валута | Цена | Δ% |
---|---|---|
EURUSD | 1.05 | ▼0.01% |
USDJPY | 154.38 | ▲0.16% |
GBPUSD | 1.26 | ▼0.24% |
USDCHF | 0.89 | ▼0.05% |
USDCAD | 1.40 | ▲0.34% |
Референтен индекс | Цена | Δ% |
---|---|---|
Dow 30 | 44 666.00 | ▲0.15% |
S&P 500 | 6 015.12 | ▲0.11% |
Nasdaq 100 | 20 960.60 | ▲0.12% |
DAX 30 | 19 404.10 | ▲0.02% |
Криптовалута | Цена | Δ% |
---|---|---|
Bitcoin | 98 100.50 | ▲0.05% |
Ethereum | 3 491.37 | ▲3.73% |
Ripple | 1.47 | ▲2.38% |
Фючърс | Цена | Δ% |
---|---|---|
Петрол - лек суров | 71.18 | ▼0.15% |
Петрол - брент | 74.58 | ▲0.05% |
Злато | 2 684.21 | ▼1.32% |
Сребро | 25.68 | ▲1.17% |
Пшеница | 536.72 | ▼1.40% |
Срочност | Цена | Δ% |
---|---|---|
US 10 Year | 109.94 | ▼0.10% |
Germany Bund 10 Year | 134.69 | ▲0.10% |
UK Long Gilt Future | 94.73 | ▲0.23% |