Снимка: iStock
Доставките на руски суров петрол паднаха до най-ниското си ниво за 2022 г. през последните четири седмици на годината, тъй като санкциите ограничиха износа на Москва. Товарите, предназначени за Китай, Индия и Турция, които се превърнаха в спасителен пояс за руските доставки, изместени от Европа, отбелязаха трети пореден спад.
Общите морски потоци на страната са намалели със 117 000 барела на ден до 2,615 милиона барела на средна база за четири седмици. Обемите също намаляха седмично, въпреки че се възстановиха от спада в средата на месеца, свързан с времето.
Притоците към военния сандък на Кремъл намаляха на фона на комбинация от санкции на Г-7 и Европейския съюз, предназначени да накажат президента Владимир Путин за последно Нахлуването в Украйна през февруари.
Изглежда, че бурите играят значителна роля в прекъсването на потоците от черноморските и тихоокеанските пристанища миналия месец, като товаренето в Козмино е спряно поради лошо време за повече от 11 дни през декември, според оператора на тръбопровода Transneft PJSC. Но недостигът на кораби за теглене на товари на много по-дълги разстояния, необходими след забраната на ЕС за внос на суров петрол по море от Русия, също може да окаже влияние.
Забраната на ЕС, която влезе в сила на 5 декември, затвори най-близкия петролен пазар на Москва, който пое приблизително половината от руския морски износ в началото на годината. С изключение на малък обем, доставен за България, морските потоци руски суров петрол към блока спряха изцяло, както беше планирано.
Забраната доведе до много по-дълги пътувания за пратки, като сега пътуванията отнемат средно 31 дни от балтийските пристанища до Индия, в сравнение със само седем дни от същите терминали до Ротердам. Това оказва по-голям натиск върху намаляващия флот от кораби, чиито собственици са склонни да теглят руски товари.
Страната все повече разчита на собствените си кораби и на така наречената „сенчеста флотилия“ от обикновено по-стари кораби, собственост на малки, често неизвестни компании, които се появиха през последните месеци. Европейските танкери все още могат да превозват руски суров петрол, стига да се продава на цена под 60 долара за барел, въведена едновременно със забраната за внос. Но сега малцина го правят.
На други места совалковите танкери, които превозват руския суров петрол Sokol, чакат много по-дълго от обикновено, за да прехвърлят товари на други кораби край южнокорейското пристанище Йосу, намалявайки броя на товарите, които могат да вдигат всеки месец.
Междувременно обемът на суровия петрол на корабите, които се насочват към Китай, Индия и Турция, трите страни, които се очертаха като единствените значителни купувачи на изместени руски доставки, плюс количествата на корабите, които все още не показват крайна дестинация, спадна през четирите седмици до 30 декември до средно 2,42 милиона барела на ден.
Танкерите, превозващи руски суров петрол, стават все по-уклончиви относно крайните си дестинации. Корабите, превозващи 19 милиона барела руски суров петрол, което се равнява на 680 000 барела на ден износ, напуснаха пристанището, без да показват ясна крайна дестинация през четирите седмици до 30 декември. Остава вероятно много, напускащи терминалите в Балтийско и Черно море, да започнат да сигнализират Индийските пристанища, след като преминат през Суецкия канал, докато доставките до Обединените арабски емирства стават все по-чести.
Налице е възобновяване на трансферите на руски суров петрол от кораб на кораб, както край испанския северноафрикански град Сеута, така и край гръцкото крайбрежие близо до Каламата. VLCC Lauren II е поел един 100 000-тонен товар в Сеута и вероятно ще поеме още два, преди да се отправи около Африка към Азия, освобождавайки по-малките плавателни съдове, способни да товарят на балтийските терминали на Русия, за да превозват товари на по-къси разстояния.
Потоци суров петрол по дестинация:
На средна основа за четири седмици общият морски износ е намалял със 117 000 барела на ден. С 2,615 милиона барела на ден средните потоци за четири седмици са най-ниските за годината. Доставките за Европа пресъхнаха почти напълно, докато тези за Азия също спаднаха.
Всички цифри изключват товари, идентифицирани като казахстански клас KEBCO. Това са превози, извършвани от KazTransoil JSC, които преминават транзитно през Русия за износ през Уст-Луга и Новоросийск.
Казахските барели се смесват със суров петрол от руски произход, за да се създаде еднакъв експортен клас. След нахлуването в Украйна от Русия Казахстан ребрандира своите товари, за да ги разграничи от тези, изпращани от руски компании. Транзитният суров петрол е специално освободен от санкциите на ЕС.
Износът на руски суров петрол по море за европейските страни е спаднал до 167 000 барела на ден през 28-те дни до 30 декември, като България е единствената европейска дестинация. Тези цифри не включват доставките до Турция.
Още по темата:
Валута | Цена | Δ% |
---|---|---|
EURUSD | 1.05 | ▼0.05% |
USDJPY | 154.52 | ▲0.25% |
GBPUSD | 1.26 | ▼0.29% |
USDCHF | 0.89 | ▲0.01% |
USDCAD | 1.40 | ▲0.34% |
Референтен индекс | Цена | Δ% |
---|---|---|
Dow 30 | 44 672.50 | ▲0.17% |
S&P 500 | 6 016.38 | ▲0.13% |
Nasdaq 100 | 20 968.80 | ▲0.16% |
DAX 30 | 19 402.00 | ▲0.01% |
Криптовалута | Цена | Δ% |
---|---|---|
Bitcoin | 98 070.30 | ▲0.02% |
Ethereum | 3 482.94 | ▲3.48% |
Ripple | 1.46 | ▲2.02% |
Фючърс | Цена | Δ% |
---|---|---|
Петрол - лек суров | 71.13 | ▼0.22% |
Петрол - брент | 74.54 | ▼0.03% |
Злато | 2 680.80 | ▼1.44% |
Сребро | 25.68 | ▲1.17% |
Пшеница | 535.88 | ▼1.57% |
Срочност | Цена | Δ% |
---|---|---|
US 10 Year | 109.85 | ▼0.19% |
Germany Bund 10 Year | 134.60 | ▲0.03% |
UK Long Gilt Future | 94.62 | ▲0.12% |