Снимка: iStock
Когато китайските лидери се съберат в Пекин за годишната си среща през следващата седмица, един от най -големите икономически рискове, с които ще трябва да се справят, е нарастващият дълг на провинциите.
По -голямата част от регионалните правителства – най-малко 17 от 31 – са изправени пред сериозно изтичане на финансиране, като неизплатените заеми надвишават 120% от доходите през 2022 г., според изчисленията на Bloomberg въз основа на наличните официални данни. Това е прагът, определен от Министерството на финансите, за да посочи непропорционално високи рискове за дълга.
Тиендзин, град на провинциално ниво, известен със своето пристанище и масивно преразвитие, е изправен пред най-голямата заплаха, като дългът е почти три пъти по-голям от доходите.
Финансовата криза има няколко последици за икономиката. Въпреки че е малко вероятно всяко регионално правителство да изпадне в неизпълнение, високите нива на дълга могат да принудят някои да мащабират разходите и да тласнат централното правителство да харчи повече. Това също може да подтикне народната банка на Китай да поддържа ниските лихви, за да поддържа тежестта за погасяване за провинциите под контрол.
„Повишаването на нивата на дълга предполага по-голямо изплащане на дълга и обслужване на разходите за местните власти и ограничаване на тяхното място за фискален стимул на фона на падаща възвръщаемост на капитала“, каза Лишен Уанг, икономист от Goldman Sachs Group Inc.
Уанг каза, че PBOC вероятно ще поддържа процента на политиката тази година, отчасти поради бързото разширяване на държавния дълг, както и други причини, като несигурност относно перспективите на икономиката и все още мрачния инфлационен натиск.
Законодателите на нацията и висшите лидери се срещат от тази неделя, за да одобрят ключови икономически цели за 2023 г., включително нова квота за местни облигации, бюджета, както и широката позиция на паричната политика.
По-широка мярка за държавния доход се сключи миналата година за първи път от поне 2012 г. поради прекъсвания на Covid, спад на имотите и рекордни данъчни облекчения, докато разходите се повишиха с 3%. Фискалният дефицит скочи до рекорд, принуждавайки правителството да продаде рекорден брой нови облигации, за да помогне за финансирането на недостига.
По-голямата част от официалния дълг, заимстван през последните години, е под формата на специални облигации предимно за плащане на инфраструктурни инвестиции. Това е ключов инструмент, който правителството използва за създаване на работни места и засилване на икономиката, когато други двигатели на растежа като износ и вътрешно потребление отслабват.
Предполага се, че дълговите книжа ще бъдат изплатени с печалба от проекти. В действителност, генерираните приходи, никъде не са близо до изпълнението на лихвеното плащане, дължимо на дълга във всяка провинция, а местните власти все по-трудно намират квалифицирани проекти за използване на парите.
Неизплатеният дълг на местната власт надхвърли 35 трилиона юана (5 трилиона долара) към края на миналата година.
Тази сума не включва заеми извън баланса чрез инвестиционни средства за финансиране на местното самоуправление, които провинциите използват, за да помогнат за финансирането на техните разходи. Този „скрит“ дълг може да бъде повече от два пъти по-голям от официалните местни задължения, според анализатора на Guosheng Securities Co. Янг Уей.
Тъй като дългът се е увеличил, така и тежестта за погасяване за местните власти нараства. Те изплатиха 3.9 трилиона юана в главницата на облигациите и лихвените плащания миналата година само по своя официален дълг и много повече за техните неофициални заеми.
Стимулни ограничения
Лидерите в Китай многократно подчертават важността на фискалната устойчивост и поддържане на рисковете от местния дълг. Това означава, че въпреки че тази година е необходим фискален стимул, за да се помогне на икономиката да се възстанови, може да има по -малка подкрепа от преди.
„Проверката на централното правителство вероятно постепенно ще се засили, когато местната власт се приближи до прага на дълга“, заяви Сюзън Чу, старши директор на S&P Global Ratings. „Финансовата подкрепа от страна на местните власти към свързаните държавни предприятия ще стане все по-избирателна“.
Пекин обмисля да определи специална квота за облигации от 3,8 трилиона юана тази година, съобщи Bloomberg News, по-малко от действителното издаване през 2022 г. Чу каза, че повече задлъжняли региони могат да получат по-малък дял.
Данъчните облекчения също могат да бъдат намалени назад, като министърът на финансите предупреди по-рано този месец, че ръстът на фискалните приходи „няма да бъде твърде висок“, въпреки ниската база на сравнение с миналата година.
Алтернативи на политиката
Една от възможностите за включване на разликата във финансирането е централното правителство да заема повече и да увеличи своите трансфери в регионите, като по този начин намали необходимостта местните власти да поемат допълнителен дълг. Икономистите призоваха Китай да предприема този подход години наред, тъй като Пекин може да заеме по-евтино от местните власти и балансът му е много по-здравословен.
Правителството може също така да призове банките на държавната политика, като Китайската банка за развитие, да изразходва повече
Валута | Цена | Δ% |
---|---|---|
EURUSD | 1.05 | ▲0.56% |
USDJPY | 154.35 | ▼0.25% |
GBPUSD | 1.26 | ▲0.44% |
USDCHF | 0.89 | ▼0.27% |
USDCAD | 1.40 | ▼0.17% |
Референтен индекс | Цена | Δ% |
---|---|---|
Dow 30 | 44 407.80 | ▲1.01% |
S&P 500 | 5 989.70 | ▲0.43% |
Nasdaq 100 | 20 854.60 | ▲0.38% |
DAX 30 | 19 402.50 | ▲0.89% |
Криптовалута | Цена | Δ% |
---|---|---|
Bitcoin | 97 763.90 | ▼0.02% |
Ethereum | 3 350.19 | ▼1.40% |
Ripple | 1.44 | ▼1.50% |
Фючърс | Цена | Δ% |
---|---|---|
Петрол - лек суров | 71.16 | ▲1.50% |
Петрол - брент | 74.56 | ▲0.95% |
Злато | 2 716.15 | ▲1.78% |
Сребро | 25.68 | ▲1.17% |
Пшеница | 544.50 | ▼0.70% |
Срочност | Цена | Δ% |
---|---|---|
US 10 Year | 109.66 | ▲0.11% |
Germany Bund 10 Year | 134.56 | ▲0.59% |
UK Long Gilt Future | 94.52 | ▲0.45% |