Снимка: iStock
Намаляването на въздушния транспорт е единственият начин за декарбонизиране на туризма, потвърждава нов доклад, съобщава Euronews Travel.
Глобалната наличност на полети на дълги разстояния трябва да бъде ограничена, за да се постигнат целите за климата, призовава нов доклад.
Фондацията за пътувания в Обединеното кралство е очертала бъдещи сценарии, сравнявайки обичайния бизнес с промените за намаляване на емисиите в туристическата индустрия.
Изследователският доклад, озаглавен „Представяне на туризма 2030“, има за цел да помогне на политиците и туристическата индустрия по пътя към нетни нулеви емисии на парникови газове.
Това стана ден, след като учените съобщиха, че няма заместител на самолетното гориво в краткосрочен план – хвърляйки студена вода върху амбицията на правителството на Обединеното кралство.
След изчисляване на годишните емисии на СО2 от туризма при различни сценарии, Фондацията за пътувания заключи, че са необходими драстични действия – и то бързо.
Какво е глобалното въздействие на пътуванията и туризма?
Смята се, че туристическият сектор е пряко отговорен за около пет процента от световните емисии на СО2. При това се вземат предвид транспортът, потреблението на енергия в жилищните и туристическите дейности.
Ако се вземат предвид непреките емисии, като тези от производителите на храни и пералните услуги, това се увеличава до между осем и 11%, според доклада.
Тъй като населението на света расте и пътуванията стават все по-достъпни, туристическият сектор е на път да удвои размера си до 2050 г. Това може да доведе до рязко увеличение на емисиите, като индустрията използва 66% от оставащия световен бюджет за климата между 2023 и 2100 г.
Какво е нетна нула и как туристическият сектор може да я постигне?
Съгласно Парижкото споразумение от 2015 г. страните се съгласиха да се опитат да ограничат глобалното затопляне до 1.5°С над прединдустриалните нива. Това изисква намаляване на емисиите на парникови газове.
Нетната нула означава намаляване на емисиите до възможно най-близо до нула. Това може да се постигне чрез намаляване на въглеродните дейности и компенсиране на емисиите, например чрез абсорбирането им от въздуха или намаляването им другаде. Много страни и индустрии са определили 2050 г. като своя цел за постигане на тази цел.
Някои авиокомпании са започнали да изграждат въглеродно компенсиране в тарифите си, докато много други го предлагат като платена добавка.
Тези схеми бяха подложени на сериозна проверка, тъй като не успяха да постигнат обещаните намаления и не се справиха с основната причина за проблема. Те също така вероятно ще станат оскъдни, тъй като все повече индустрии се облягат на тях. Това означава, че те не са дългосрочно решение.
„В крайна сметка компенсирането може да бъде в най-добрия случай краткосрочен частичен временен план за това десетилетие, но това не е надеждно дългосрочно решение“, се казва в доклада.
Електрификацията на транспорта е по-обещаваща, но не напредва достатъчно бързо. Докладът прогнозира, че електрическите самолети могат да влязат в експлоатация при полети на дълги разстояния до 2050 г., но ще отнеме десетилетия, за да заменят глобалния флот.
Устойчивите авиационни горива са друга възможност за ограничаване на емисиите. Тяхната наличност обаче е ограничена, тъй като биогоривата изискват земя, електронните горива изискват възобновяема енергия, а други изискват отпадъци.
Увеличаването на данъците върху туристическия сектор само временно намалява растежа.
Нетната нула може да бъде постигната само чрез комбиниране на всички тези мерки заедно с ограничаване на използването на най-замърсяващите форми на пътуване, заключава докладът. Като част от това, стимулите за чести полети – като схеми за лоялност – трябва да бъдат премахнати.
Възможно ли е в бъдеще да има по-малко полети?
Докато авиационният сектор не бъде напълно в състояние да се декарбонизира, полетите на дълги разстояния трябва да бъдат ограничени до нивата от 2019 г., призовава докладът.
Това включва двупосочни пътувания от над 16 000 км. Въпреки че те представляват само два процента от въздушния транспорт, те са най-замърсяващите – представляват 19% от общите емисии от туризма.
Очаква се те да се увеличат четири пъти до 2050 г., съставлявайки 41% от общите емисии в туризма (спрямо 19% през 2019 г.), според доклада.
Как декарбонизираният туристически сектор ще повлияе на бъдещите ви ваканции?
Ако съветът на доклада бъде приложен в действие, това не означава непременно край на туризма.
Пътниците ще предприемат същия брой пътувания, но ще изминат по-къси разстояния, прогнозира той. По-зелените форми на транспорт, като влакове, електрически автомобили, автобуси и фериботи, ще изпреварят въздушния транспорт.
Тези, които пътуват на дълги разстояния, ще останат по-дълго в дестинацията си.
В подкрепа на това финансирането ще се насочи към железопътната инфраструктура, а хотелите ще стимулират по-дълъг престой със специални сделки.
Какво се прави за ограничаване на емисиите от туризма?
Във Франция някои полети на къси разстояния са забранени, когато има алтернатива на влак или автобус. Ограниченията на капацитета на летище Шипхол в Амстердам намалиха напрежението на летището с недостатъчен персонал, като същевременно намалиха броя на полетите, които обслужва.
Субсидираните схеми за железопътни билети в страни като Германия, Франция и Испания насърчават пътуването с влак, докато ЕС подкрепя подобряването на железопътната свързаност в Европа.
Някои европейски страни, включително Франция и Швеция, са определили нива на устойчиво авиационно гориво, което да се използва в самолетите, докато се обсъжда мандат за целия ЕС.
Електрически фериботи също се въвеждат в някои страни, включително Норвегия, Испания, Швеция и Великобритания.
Още по темата:
Учени: Начини за охлаждане на земята трябва да се проучат, преди изменението на климата да се влоши
Нови 100 млрд. долара федерални субсидии в рамките на дебата за чистия водород
Валута | Цена | Δ% |
---|---|---|
EURUSD | 1.04 | ▼0.06% |
USDJPY | 157.24 | ▲0.05% |
GBPUSD | 1.26 | ▲0.26% |
USDCHF | 0.90 | ▲0.19% |
USDCAD | 1.44 | ▲0.08% |
Референтен индекс | Цена | Δ% |
---|---|---|
Dow 30 | 43 312.80 | ▼0.04% |
S&P 500 | 6 048.12 | ▲0.20% |
Nasdaq 100 | 21 837.50 | ▲0.47% |
DAX 30 | 20 077.30 | ▲0.14% |
Криптовалута | Цена | Δ% |
---|---|---|
Bitcoin | 95 895.70 | ▲1.24% |
Ethereum | 3 439.57 | ▲0.67% |
Ripple | 2.31 | ▲2.33% |
Фючърс | Цена | Δ% |
---|---|---|
Петрол - лек суров | 70.20 | ▲1.07% |
Петрол - брент | 73.16 | ▲0.67% |
Злато | 2 615.16 | ▼0.02% |
Сребро | 25.68 | ▲1.17% |
Пшеница | 538.38 | ▼0.48% |
Срочност | Цена | Δ% |
---|---|---|
US 10 Year | 108.32 | ▼0.23% |
Germany Bund 10 Year | 133.68 | ▼0.27% |
UK Long Gilt Future | 92.12 | ▼0.40% |