Снимка: iStock
Дори когато пандемията отшумява и все повече американци пътуват, промените в обществото и нарастващите продажби на електрически и хибридни автомобили означават, че хората зареждат по-рядко. Бензинът със сигурност няма да изчезне, но от края на 2019 г. горивото, което задвижваше Америка в продължение на век, започна дълго пътуване към залеза.
Американците са използвали около 8,8 милиона барела на ден бензин през 2022 г., което е спад от 9,3 милиона през 2019 г., според Администрацията за енергийна информация, изследователското звено на Министерството на енергетиката на САЩ.
Пандемията очевидно усложни картината, но скорошните статистики изясниха тенденцията. Досега през 2023 г. търсенето продължава да спада, намалявайки с 1% спрямо нивата от миналата година през последните четири седмици. Все по-често анализаторите виждат малък шанс той някога да се върне към предишните си върхове.
Има няколко фактора зад смяната и работата от вкъщи очевидно е един от тях. Тази тенденция отслабна от 2020 г. насам, но милиони по-малко хора пътуват до офисите всеки ден, отколкото през 2019 г. Повече от половината американци са имали възможност да работят от вкъщи поне веднъж седмично от миналата година, а 35% са можели да го правят пет дни на седмица, според проучване на McKinsey.
Тази промяна е важен фактор за спада в потреблението на бензин, според Том Клоза, глобален ръководител на енергийния анализ в Oil Price Information Service или OPIS. Също не помогна, че цените на бензина бяха толкова високи миналата година.
„Миналата година имаше онази фалшива прогноза, че всички са толкова уморени от Covid, че искат да тръгнат на път. Но мисля, че те не искаха да тръгнат на път, когато цените на бензина скочиха до 5 долара за галон“, каза Клоза в интервю.
Болката от високите цени на горивата обаче, не може да обясни голяма част от спада. Ако се дължи изцяло на високите цени, тогава скорошният спад в цените - до $3,40 за галон сега - ще доведе до пълно възстановяване на търсенето. Други, по-структурни фактори почти със сигурност имат нещо общо с това.
Наташа Кънева, ръководител на глобалните изследвания на стоките в J.P. Morgan, изчислява, че високите цени представляват 45% от спада в търсенето миналата година, докато работата от вкъщи допринася за 34%, а преминаването към електрически и хибридни автомобили - нови 19%. Кънева посочи в скорошен доклад, че американците са изминали повече мили през 2022 г., отколкото през 2021 г., но въпреки това са използвали по-малко бензин. До септември 2022 г. цените на бензина бяха средно 3,70 долара и американците пътуваха дори повече, отколкото преди пандемията, но търсенето на бензин все още не се доближи до предишните си върхове.
Кънева очаква лек отскок по-късно тази година. Тя вижда търсенето да достигне 8,88 милиона барела на ден спрямо 8,83 милиона през миналата година. През 2024 г. може да достигне 8,95. Но тя вижда малък шанс търсенето някога да се върне към месечния връх от 9,85 милиона барела, който достигна през август 2019 г., или до годишния връх от 9,3 милиона барела през 2018 г.
Ако производителите на автомобили постигнат целите си за производство на електрически превозни средства, търсенето на бензин вероятно ще ускори спада си до 7,4 милиона барела на ден до 2030 г., което би било понижение от 16% спрямо 2022 г., според Кънева.
„Политиките, въведени преди повече от десетилетие, сега стават видими в данните“, пише Кънева. „Американските шофьори изминават повече километри с по-малко гориво от всякога благодарение на едно поколение автомобили с по-ефективни двигатели, както и новите електрически превозни средства.“
Около 6% от пътническите превозни средства, продадени в САЩ миналата година, са били електрически и около 1% от превозните средства по пътищата сега са електрически. Това все още е малък брой, но стандартите за ефективност на превозните средства също са намалили значително търсенето на бензин и се очаква да станат още по-строги през следващите години.
Стандартите за икономия на гориво в САЩ трябва да се повишат до 49 мили на галон до 2026 г. Хората, които купуват нови коли през 2026 г., ще получат средно 33% повече мили на галон, отколкото ако са купили модел от 2021 г. - което означава, че ще трябва само да направят три спирания в бокса за бензин по време на пътуване, където сега трябва да направят четири.
Въпреки че търсенето на бензин в САЩ намалява, глобалното търсене продължава да расте, давайки на рафинериите в САЩ нови пазари за техния продукт. Рафинериите са доставили рекордните 887 000 барела бензин на ден извън САЩ през 2022 г., според последните оценки на Администрацията за енергийна информация. Това е повече от два пъти повече, отколкото преди десетилетие. Отвъдморските пазари обаче може да не купуват толкова много бензин завинаги. Електрическите превозни средства растат още по-бързо извън САЩ, заемайки 14% от пазарния дял на лекотоварните автомобили в световен мащаб през 2022 г., според анализатора на Raymond James Павел Молчанов. В Китай те съставляват 30% от пазарния дял.
Още по темата:
Експерт: Отстъпките в цените на бензина може да върнат акциите на Costco на мода
Валута | Цена | Δ% |
---|---|---|
EURUSD | 1.05 | ▼0.02% |
USDJPY | 154.32 | ▲0.12% |
GBPUSD | 1.26 | ▼0.02% |
USDCHF | 0.89 | ▲0.11% |
USDCAD | 1.39 | ▲0.10% |
Референтен индекс | Цена | Δ% |
---|---|---|
Dow 30 | 44 649.50 | ▲0.11% |
S&P 500 | 6 013.12 | ▲0.07% |
Nasdaq 100 | 20 964.70 | ▲0.14% |
DAX 30 | 19 478.00 | ▲0.40% |
Криптовалута | Цена | Δ% |
---|---|---|
Bitcoin | 98 180.50 | ▲0.13% |
Ethereum | 3 387.70 | ▲0.65% |
Ripple | 1.47 | ▲2.86% |
Фючърс | Цена | Δ% |
---|---|---|
Петрол - лек суров | 70.71 | ▼0.81% |
Петрол - брент | 74.10 | ▼0.62% |
Злато | 2 664.62 | ▼2.04% |
Сребро | 25.68 | ▲1.17% |
Пшеница | 542.88 | ▼0.28% |
Срочност | Цена | Δ% |
---|---|---|
US 10 Year | 109.98 | ▼0.08% |
Germany Bund 10 Year | 134.56 | ▲0.59% |
UK Long Gilt Future | 94.52 | ▲0.45% |