Снимка: iStock
Американците са готови за римейк на автомобилния интериор. Автономният автомобил – без водач – дава възможност за цялостно преосмисляне на начина, по който заемаме превозните си средства, наподобявайки нещо повече като всекидневна или купе на влак, с пътници, седнали на въртящи се столове и прозорци, превръщащи се в екрани за инфоразвлекателна система.
Това беше предпоставката на Mercedes-Benz F 015, показан на света през 2014 г., когато изглеждаше, че самоуправляващите се и електрическите автомобили се развиват в синхрон.
Сега знаем, че електромобилите напредват много по-бързо от пълната автономност, но компактните електрически двигатели и батериите под пода имат свой собствен освобождаващ ефект върху интериора на автомобила.
Колелата могат да отиват до ъглите, а подът може да е равен, с много по-добро пространство за краката. Капакът се отваря не към двигател, а към „багажник“. Купувачите на нови автомобили като Hyundai Ioniq 5 - SUV на годината на списание Motor Trend - откриват наистина просторен, ефирен интериор в компактно пространство.
„Очаква се много скоро изживяването в кабината да отнеме светлината на прожекторите от автомобилните елементи, които традиционно са доминирали в заглавията, включително производителността на двигателя, външния дизайн и задвижването“, прогнозира McKinsey & Company. Консултантите казват, че „автоматизираните асистенти може да имат подобрена способност да реагират на гласовете на всички пътници“.
Точно това преследваше Toyota AI Ventures в партньорството си през 2019 г. с базираната в Израел Intuition Robotics, създателите на домашния асистент Elli-Q, който служи като спътник при затваряне. Целта с Toyota беше „съобразен с контекста“ спътник в автомобила, който ще бъде „проактивен, персонализиран и адаптивен, позволяващ двупосочно взаимодействие, което ще генерира по-дълбока връзка между потребителя и автомобила“.
На снимката е платненото задно отделение в Rolls-Royce Phantom Series II Platino от 2023 г.
Източник: Rolls Royce
Всеки, който е изпитвал разочарование от днешните автомобилни гласови команди, може да се свърже с този напредък.
Очаква се глобалният пазар на автомобилен интериор да достигне 153,8 милиарда долара до 2025 г., се казва в доклада за пазара на автомобилен интериор за 2022 г. „Електрическите превозни средства обикновено имат по-голям брой електроника/усъвършенствани системи“, се казва в доклада. „По този начин нарастващият брой електромобили ще доведе до повишено търсене на усъвършенствани автомобилни интериорни системи.“
Това вече се случва. Porsche Renndienst, показан за първи път през 2018 г., е семеен концептуален ван с ехо на транспортьорите, използвани от фабричния състезателен отбор на Volkswagen. Замислен като електромобил, той има единичен централен шезлонг за водача, който се завърта на 180 градуса, за да е с лице към пътниците.
Ванът разполага и с асиметрични прозорци. „Едната страна е затворена; пътниците могат да се оттеглят там“, казва шефът на интериорния дизайн Маркус Ауербах. „Другата страна се радва на голям прозорец за безпрепятствена гледка навън. Когато затворим вратите, усещаме интериора като защитна капсула.“
Седалките на втория ред получават прибиращи се екрани, а седалката отзад се увива около задната част на минивана.
Въртящите се седалки са характеристика на много интериорни концепции, но реализацията им е закачена на точка за безопасност - въздушните възглавници и предпазните колани работят с тази функционалност.
Източник: Mercedes
Само въпрос на време е преди клъстерът с дигитални инструменти (с 3-D ефекти) и централния екран на информационно-развлекателната система да се слеят и да преминат през автомобила от врата до врата. Извитият 34-инчов дисплей на Lucid Air (с три отделни панела) е предимно там, но 55-инчовият MBUX Hyperscreen на Mercedes (опция за електрическия седан EQS) е истинската сделка. Пътникът получава допълнителен екран на информационно-развлекателната система, наречен дисплей на навигатора. На някои пазари пътникът може да гледа видеоклипове, като звукът идва частно през Bluetooth слушалки.
Tesla поведе движението от физически контроли и бутони към централизирани инфоразвлекателни и HVAC функции на голям екран. Индустрията до голяма степен го последва с актуализации по въздуха за актуализиране на софтуера. Но някои потребители не харесват тенденцията, оплаквайки се, че това, което преди отнемаше натискане на бутон, сега изисква превъртане през няколко екрана. Карим Хабиб, шеф на дизайна на Kia, смята, че големите сензорни екрани ще трябва да бъдат по-органично интегрирани с интериора.
Някои автомобили са пионери в управлението с жестове чрез камера за прости функции, но това все още не е широко разпространено. Концепцията е, че определено движение на ръката ще бъде разпознато и преведено в действие, като например проверка на домашни охранителни камери. Посочването на забележителност може да изведе информация за нея на екрана на автомобила. Завъртане на пръст по посока на часовниковата стрелка може да увеличи звука на стереото.
Производителите на автомобили, които правят връзката между електромобилите и устойчивостта, също преминават към естествени тъкани и рециклирани материали, когато е възможно. Предстоящият електрически SUV Fisker Ocean има изцяло вегански интериор и включва регенерирани риболовни мрежи, износени тениски и преработена гума.
Концепцията Vision EQXX на Mercedes използва биоразградими био-стоманени влакна за дръжките на вратите и изкуствена кожа (направена от кактус и гъби, с половината от въглеродното въздействие) за седалките. Подовите постелки са рециклируем бамбук. И Vision Circular на BMW използва само рециклирана стомана, гума, стъкло и пластмаса в интериора.
И накрая, бъдещите интериорни концепции, като Volvo 360c, са фокусирани върху адаптивен интериор, който може да се трансформира във всекидневна, работно или парти пространство - дори спалня. Това е очарователно, но като много от по-радикалните интериорни идеи, донякъде зависи от реализирането на пълна автономност (без шофьор).
Снимка: Volvo
Междувременно, разбира се, традиционните интериори на луксозни автомобили преживяват известен ренесанс. Стартиращото издание 2023 Rolls-Royce Phantom Series II Platino има предни седалки от италианска кожа, със задни седалки от бамбукови влакна и памучен плат. Това е модел от първите дни на лимузините с шофьор - кожа за шофьора, плат за пътниците. Заедно, казва Ролс, ефектът е повтарящ се модел, който компанията нарича „абстрактна интерпретация“ на легендарния орнамент Spirit of Ecstasy.
Валута | Цена | Δ% |
---|---|---|
EURUSD | 1.05 | ▼0.01% |
USDJPY | 154.24 | ▲0.07% |
GBPUSD | 1.26 | ▲0.03% |
USDCHF | 0.89 | ▲0.06% |
USDCAD | 1.39 | ▲0.11% |
Референтен индекс | Цена | Δ% |
---|---|---|
Dow 30 | 44 648.00 | ▲0.11% |
S&P 500 | 6 013.62 | ▲0.08% |
Nasdaq 100 | 20 965.10 | ▲0.14% |
DAX 30 | 19 470.00 | ▲0.36% |
Криптовалута | Цена | Δ% |
---|---|---|
Bitcoin | 97 979.00 | ▼0.08% |
Ethereum | 3 379.89 | ▲0.42% |
Ripple | 1.46 | ▲1.99% |
Фючърс | Цена | Δ% |
---|---|---|
Петрол - лек суров | 70.82 | ▼0.67% |
Петрол - брент | 74.20 | ▼0.50% |
Злато | 2 673.34 | ▼1.72% |
Сребро | 25.68 | ▲1.17% |
Пшеница | 543.12 | ▼0.23% |
Срочност | Цена | Δ% |
---|---|---|
US 10 Year | 110.00 | ▼0.06% |
Germany Bund 10 Year | 134.56 | ▲0.59% |
UK Long Gilt Future | 94.52 | ▲0.45% |