Снимка: iStock
Нискотарифните железопътни компании дават пари на бюджетните авиокомпании, пише Euronews Travel, но много екологични пътници изпитват болка от срам при пъуване с полет, въпреки че все още се борят да устоят на ултра евтините полети.
Според проучване от 2021 г. на британската потребителска група Which?, влаковете отделят шест пъти по-малко емисии от самолетите по популярни маршрути, но са с 49 процента по-скъпи.
Това ценово предимство – поддържано от милиарди евро държавни субсидии – поддържа самолетите в небето.
Но приливът се обръща. В цяла Европа нискотарифните железопътни компании откриват нови маршрути. И сега е точното навреме, тъй като френското правителство забрани полетите на къси разстояния през 2022 г., което прави нискотарифните влакове още по-необходими.
Подобно на бюджетните авиокомпании, те предлагат евтини, без излишни тарифи, предложения. За разлика от нискотарифните авиокомпании, те не затоплят планетата.
Прочетете всичко, което трябва да знаете.
Кои европейски маршрути предлагат евтино пътуване с влак?
Възможно е да получите евтини железопътни тарифи за почти всеки европейски маршрут, като следвате няколко прости съвета. Ако резервирате предварително и резервирате извън сезона, можете да си осигурите изгодна сделка дори при първокласни влакове.
Правителствата също така въвеждат редица схеми за насърчаване на железопътния транспорт. Германия наскоро възобнови евтиния си регионален билет за пътуване, докато Испания въведе безплатни билети по различни маршрути. В схема, обявена по-рано тази седмица, ЕС раздава 35 000 безплатни железопътни карти на младите хора.
Но има и все по-голям брой влакови доставчици, които изрично се предлагат като бюджетни алтернативи.
Брандирането им често прилича на това на нискотарифните авиокомпании като Wizz Air – ярки цветове, удебелени шрифтове и запомнящи се имена от под три срички.
Подобно на тези авиокомпании, те понякога имат ограничения за багаж и такси за екстри като точки за зареждане, така че си струва да проверите, преди да тръгнете.
Ouigo: най-добрата евтина железопътна компания във Франция
Ouigo – създадена като бюджетен клон на националния доставчик на Франция, SNCF – управлява евтини високоскоростни влакове между Париж и големите градове, включително Лион, Авиньон, Екс, Марсилия, Кан, Ница, Ним, Монпелие, Бордо, Тулуза, Рен, Анже, Нант, Страсбург.
Пътуване с влак из Франция: колко струват билетите за влак?
Цените започват от само 10 евро, ако са резервирани предварително, но могат да бъдат много повече от това, ако са закупени в деня на пътуването.
Според търсачката за полети Skyscanner среден полет между Париж и Лион през март ще ви струва 65 евро. Полет между Париж и Марсилия ще ви струва само 39 евро. Ouigo предлага по-евтини тарифи и за двата маршрута, започвайки от 10 евро.
Таксува ли Ouigo допълнително за багаж?
Подобно на бюджетна авиокомпания, Ouigo таксува допълнителни екстри – включително 2 евро допълнително за седалка с електрически контакт. Багажът е строго ограничен до един предмет с максимални размери 36x27x15 см и един предмет с максимални размери 55x35x25 см, включително дръжки и колела. Няма ограничения за теглото.
Евтини влакове в Испания: Avlo, за „основни“, но евтини опции
Avlo е бюджетно дъщерно дружество на испанския влаков доставчик Renfe. Компанията извършват високоскоростни услуги, които пътува с 300 км/ч между Мадрид, Сарагоса и Барселона. Билетите за тези услуги започват от 7 евро или 5 евро за деца под 14 години. Има само един клас – основната тарифа.
Това е значително по-евтино от летенето. Средната цена на полетите е около 30 – 60 евро за същия маршрут между двата най-големи града на Испания.
Таксува ли Avlo допълнително за багаж?
На пътниците от Avlo се разрешава един ръчен багаж с размери не повече от 36х27х25 см, без ограничение на теглото, и един ръчен багаж с максимални размери: 55х35х25 см. Можете да закупите допълнителен багаж за 10 евро на касата или за 15 евро на гарата.
Бюджетни влакове в Италия: Italo господства над евтини, високоскоростни опции
В Италия влаковете на Italo се управляват от частна компания, която се конкурира с националния железопътен доставчик. Тя работи много евтини железопътни опции.
Билетите от Флоренция до Рим и от Милано до Венеция започват от 10.90 евро. Средната цена за полет през март за тези опции ще ви костват около 45 евро.
Билетите от Милано до Рим и от Рим до Венеция ще ви струват 19.90 евро. За сравнение, средната цена на полет през март ще струва около 20 – 30 евро.
Таксува ли Italo допълнително за багаж?
Цената на билета включва багаж и няма ограничение за броя и размера на багажа, който ще вземете със себе си.
До Лондон и Единбург с влак: Lumo е тук, за да отсрамят полетите
Lumo призова пътниците да „излекуват срама си от полет“, като изберат пътуване с влак. „Едно страхотно пътуване не трябва да струва живот на Земята“, заявява уебсайтът им.
Компанията предлага изцяло електрическа линия от източното крайбрежие на Лондон до Единбург. Тарифите започват от 37 паунда (42 евро). За сравнение, средната цена на полет ще ви струва между 35 евро и 70 евро.
„Lumo е 100% електрически железопътен оператор, който се движи между Единбург и Лондон по главната линия на Източното крайбрежие. Нашите най-нови статистически данни показват, че само 0.006 кг CO2е се отделят на пътник на километър, което е 40 пъти по-малко от 0.24587 кг CO2e на пътник на километър за пътуване със самолет“, каза говорител на компанията.
Моделът от град до град също така намалява времето и разходите, необходими за достигане до и от летищата.
„Нашият модел на ценообразуване сега насърчи над един милион клиенти да вземат влак между столиците, като повече хора се възползват от влака, отколкото самолета между Единбург и Лондон за първи път от десетилетия“, каза Lumo.
Таксува ли Lumo допълнително за багаж?
Всички клиенти могат да вземат със себе си максимум една малка чанта и един куфар. Малката чанта трябва да се побере в багажника над главата, докато голямата чанта не може да надвишава 63х41х27 см.
Защо да пътувате с влак?
Отказването от пътуването със самолет е едно от най-големите действия, които човек може да предприеме, за да намали въглеродния си отпечатък, заедно с това да не шофира автомобил с двигател с вътрешно горене, да не консумира енергия в домакинството и да се храни с растителна храна.
Според Flight Emission Map, уважаван въглероден калкулатор, двупосочният полет между Атина и Лондон ще освободи 622 кг въглероден диоксид – или приблизително шест пъти повече от годишните емисии на човек в Бурунди.
Още по темата:
Инфлацията не потиска желанието на хората да пътуват
Нов доклад: По-малко полети е единственият начин да се декарбонизират пътуванията
Валута | Цена | Δ% |
---|---|---|
EURUSD | 1.04 | ▼0.45% |
USDJPY | 154.77 | ▲0.43% |
GBPUSD | 1.25 | ▼0.40% |
USDCHF | 0.89 | ▲0.86% |
USDCAD | 1.40 | ▼0.02% |
Референтен индекс | Цена | Δ% |
---|---|---|
Dow 30 | 44 407.80 | ▲1.01% |
S&P 500 | 5 989.70 | ▲0.43% |
Nasdaq 100 | 20 854.60 | ▲0.38% |
DAX 30 | 19 402.50 | ▲0.89% |
Криптовалута | Цена | Δ% |
---|---|---|
Bitcoin | 98 806.10 | ▼0.19% |
Ethereum | 3 480.14 | ▲4.47% |
Ripple | 1.57 | ▲6.90% |
Фючърс | Цена | Δ% |
---|---|---|
Петрол - лек суров | 71.16 | ▲1.50% |
Петрол - брент | 74.56 | ▲0.95% |
Злато | 2 716.15 | ▲1.78% |
Сребро | 25.68 | ▲1.17% |
Пшеница | 544.50 | ▼0.70% |
Срочност | Цена | Δ% |
---|---|---|
US 10 Year | 109.66 | ▲0.11% |
Germany Bund 10 Year | 134.56 | ▲0.59% |
UK Long Gilt Future | 94.52 | ▲0.45% |