Снимка: iStock
Електрическите превозни средства ще играят ключова роля за намаляване на емисиите, свързани с транспорта, през следващите години.
Инерцията зад индустрията се засилва, като редица големи икономики се подготвят за масовото разпространение на електромобили и продажбите на електрически автомобили, достигайки 6.6 милиона през 2021 г., което е рекорд, според Международната агенция по енергетика, цитирана от CNBC.
Не всички страни ще се движат с еднакви темпове в планирания преход към мобилност с ниски и нулеви емисии, а преходът от автомобили, задвижвани от изкопаеми горива, не винаги ще бъде гладък.
Има опасения, например, че по-ниските нива на шум на електромобилите могат да са предизвикателство за хората със зрителни проблеми, докато разговорите за липса на умения предизвикват дискусии относно разходите и безопасността.
Зарядната инфраструктура е друга област, която трябва да се наблюдава, като изграждането на огромни мрежи ще бъде от решаващо значение за успокояване на страховете за тревогата от обхвата. Също толкова важно е да се уверите, че тези зарядни устройства са достъпни за всички.
Според благотворителната организация, Великобритания ще има 2.7 милиона шофьори с ограничени възможности до 2035 г.
1.35 милиона от тази група „ще бъдат поне изцяло или частично зависими от обществената зарядна инфраструктура“.
2035 г. се разглежда като особено важна, защото тогава правителството на Обединеното кралство иска всички нови автомобили и микробуси да имат нулеви емисии от ауспуха.
Човек с ограничени възможности, който иска да използва зарядно устройство за електромобили, днес е изправен пред „недостъпност в много различни точки по време на процеса“, каза Катрин Марис, ръководител на иновациите в Motability, пред CNBC.
Такива предизвикателства започват, когато човек напусне къщата, за да използва обществено зарядно устройство, добави тя.
„Ако искат да използват приложение, например, за да видят къде има зарядни устройства, обикновено няма налична информация за това кои зарядни устройства могат да бъдат по-достъпни“, каза Марис.
„Тогава, когато стигнат до място за зареждане, може да няма ясни знаци и информация за това къде се намират точките за зареждане“.
Изградената среда около зарядната станция също може да създаде трудности. „Може да няма достатъчно място около зарядната станция, за да излезете от автомобила си“, каза Марис.
„Ако използвате помощно средство за придвижване, може да има наистина висок, повдигнат бордюр, който [...] някой ще трябва да приложи повече от необходимото усилия, за да се качи на тротоара“.
„Самата точка за зареждане може да е заобиколена от колчета, които не са адекватно разположени, така че [...] ако използвате помощно средство за мобилност или инвалидна количка, няма да можете да стигнете до самата точка за зареждане“.
Мерис каза, че точката на зареждане може да бъде „твърде висока за седнал потребител, може да е твърде ниска за някой, който може да има трудности да достигне надолу“.
Гарантирането, че зарядните устройства за електромобили са достъпни за всички, е голяма задача и организации като Motability полага усилия да създадат условия за промяна.
В сътрудничество с Службата за превозни средства с нулеви емисии на правителството на Обединеното кралство, тя възложи на Британския институт по стандартизация да разработи „национален стандарт за достъпно зареждане за точки за зареждане на EV“.
PAS 1899:2022, както е известно, е публикуван през октомври 2022 г. и обхваща всичко от височината на бордюра и местоположението на зарядните комплекти, до разстоянието между болтовете и височината на точките за зареждане.
„Имаше едногодишен процес, при който експерти [...] по достъпност в индустрията и хора с ограничени възможности се събраха и разработиха стандарта чрез консенсус като група“, каза Марис.
Тя описва крайния продукт като „наистина мощен документ, който определя какво точно е достъпно зареждане и как може да бъде постигнато“.
Друга благотворителна организация, Designability, беше включена в ръководна група, за да помогне за информирането на PAS 1899:2022. Отделно тя получи финансиране от Motability , за да разработи насоки за проектиране за тези, които участват в зарядната индустрия.
Ръководството обхваща три основни области: означения и информация; застроената среда; и процеса на зареждане на превозното средство.
„Ние се гмурнахме дълбоко в областите, които бяха наистина трудни“, каза Мат Форд, директор Designability, пред CNBC.
„Той е там, той е безплатен, той е за всеки, който участва в предоставянето на презареждане на превозните средства“, каза той.
Наличието на ръководство за проектиране и стандарт като PAS 1899 е едно нещо. Получаването на станции за зареждане, които всъщност включват достъпни функции, е друго.
Необходима е промяна в цялата индустрия
През февруари 2023 г. Тани Грей-Томпсън, ползвателка на инвалидна количка, спечелила множество златни медали на Параолимпийските игри, подчерта проблема, когато туитна снимка на зарядни устройства за електромобили от фирмата InstaVolt с надпис: „Ето защо не мога да сменя обикновената си кола с електрическа“.
Разширявайки своята гледна точка, Грей-Томпсън – която седи в Камарата на лордовете на Обединеното кралство – написа в туитър за липсата на пространство от двете страни и как не може „да се приближи достатъчно, за да достигне“.
В изявление, изпратено до CNBC, главният изпълнителен директор на InstaVolt Адриан Кийн каза, че е „ангажиран да сътрудничи с изискванията, очертани в консултацията PAS 1899, като същевременно взема директна обратна връзка от потребителите на зарядни точки, за да подобри достъпността на сайтовете на InstaVolt“.
„Ние сме в контакт с Тани Грей-Томпсън, за да обсъдим работата, която вършим в пространството, предизвикателствата, пред които са изправени потребителите, и как това може да повлияе на дизайна на нашия сайт в бъдеще“, добави той.
„Ние признаваме, че промяната е необходима в цялата индустрия и предприемаме стъпки, за да гарантираме, че предоставяме достъпни сайтове, където можем“.
„В допълнение, ние напълно преработихме нашите зарядни устройства въз основа на насоките PAS 1899 и те ще бъдат инсталирани на нови обекти от пролетта“, каза Кийн.
Това устройство вече има редица функции, като по-дълги кабели, по-ниски екрани и платежни терминали, както и това, което Кийн нарича „подобрена система за управление на кабелите, за да се даде възможност за подобрена достъпност на зарядното устройство“.
Създаване на стандарт
Плановете на InstaVolt представляват стъпка в правилната посока, но все още има много работа напред.
Форд от Designability обясни, че PAS, или публично достъпна спецификация, „не е официален стандарт — не е приет в законодателството. Не е [...] регулация“.
„Но като създадете стандарт, като го направите чрез стабилен процес с Британския институт по стандартизация, като имате ръководна група от заинтересовани страни от цялата индустрия и общността на хората с ограничени възможности [...] това, което имате, е стандарт, който е наистина добър план за правене на зарядни точки достъпни“.
Подобен стандарт стана „наистина мощен“, когато местните власти започнаха да го включват във формуляри за обществени поръчки за компании, които наддават за инсталиране на зарядни инсталации, каза Форд.
„Приема се, от това, което виждаме, наистина доста бързо, не само от съвети, но от […] хотелски вериги, големи компании [също]“.
Глобално предизвикателство
Базираните в Обединеното кралство организации като Motability и Designability не са сами в стремежа си да разработят идеи и дизайни, фокусирани върху достъпността.
През юли 2022 г. независимата федерална агенция на САЩ издаде препоръки за проектиране на достъпни зарядни станции.
През декември 2022 г. Кралската автомобилна асоциация на Южна Австралия обяви, че започва тест, фокусиран върху създаването на „стандарти за достъп за хора с ограничени възможности, които искат да използват инфраструктура за зареждане на електрически превозни средства“.
МАЕ, разглеждана от мнозина като авторитетен глас по отношение на енергийния преход, описва електромобилите като „ключова технология за декарбонизиране на автомобилния транспорт“.
За да се постигне тази масова декарбонизация, през следващите години ще е необходима огромна мрежа от обществени зарядни устройства.
За благотворителни организации като дизайн, това представлява огромен шанс да се постави достъпността в сърцето на мрежите за зареждане. „Това е възможност веднъж на поколение [...] след като инфраструктурата влезе, е много трудно да се повлияе“, каза Форд.
От своя страна Марис от Motability заяви, че твърдо вярва, че „100% от точките за зареждане трябва да бъдат достъпни“.
„Не само защото искаме хората с ограничени възможности да имат възможност да зареждат на всяка точка на зареждане, на която се натъкнат – не само избрани – но също така достъпността е чудесна за всички“.
„Независимо дали сте човек с ограничени възможности, дали сте по-възрастен човек, дали сте родител, който бута детска количка и имате нужда от повече пространство, достъпността наистина води до по-добро потребителско изживяване“.
*Материалът е с аналитичен характер и не е съвет за покупка или продажба на финансови активи на фондовите пазари.
Още по темата:
Tesla планира да отвори нова мегафабрика в Китай
Повечето страни искат обратно туристите – но Амстердам казва на тези посетители „да стоят настрана“
Валута | Цена | Δ% |
---|---|---|
EURUSD | 1.05 | ▼0.02% |
USDJPY | 154.03 | ▼0.08% |
GBPUSD | 1.26 | ▲0.01% |
USDCHF | 0.89 | ▲0.04% |
USDCAD | 1.39 | ▲0.01% |
Референтен индекс | Цена | Δ% |
---|---|---|
Dow 30 | 44 607.70 | ▲0.02% |
S&P 500 | 6 010.62 | ▲0.03% |
Nasdaq 100 | 20 945.00 | ▲0.04% |
DAX 30 | 19 402.50 | ▲0.89% |
Криптовалута | Цена | Δ% |
---|---|---|
Bitcoin | 97 896.60 | ▼0.17% |
Ethereum | 3 355.33 | ▼0.32% |
Ripple | 1.41 | ▼1.64% |
Фючърс | Цена | Δ% |
---|---|---|
Петрол - лек суров | 71.30 | 0.00% |
Петрол - брент | 74.56 | ▲0.95% |
Злато | 2 719.80 | ▼0.01% |
Сребро | 25.68 | ▲1.17% |
Пшеница | 544.50 | ▼0.70% |
Срочност | Цена | Δ% |
---|---|---|
US 10 Year | 110.02 | ▼0.03% |
Germany Bund 10 Year | 134.56 | ▲0.59% |
UK Long Gilt Future | 94.52 | ▲0.45% |