Снимка: iStock
Илон Мъск каза, че единственото нещо, което спъва продажбите на електрически превозни средства (EV), е тяхната цена. Компании като BYD решават този проблем в Китай – и се готвят да го решат за света.
Най-големият производител на електромобили в Китай представи тази седмица Seagull на автомобилното изложение в Шанхай, шокирайки анализатори и конкуренти със спецификациите на автомобила: пробег на батерията от повече от 300 километра (186 мили) и начална цена от малко над $11 000 – около една четвърт от цената на повечето електромобили сега на пазара в Европа.
„Чайката е още едно проявление на агресивния дефлационен натиск, идващ от (китайските) автомобилни производители“, каза анализаторът на Morgan Stanley Адам Джонас в бележка за инвеститорите, прогнозирайки „по-агресивен натиск“ от страна на китайските компании да продават базови електромобили извън Китай.
Tesla на Мъск намали цените в САЩ за шести път от началото на годината във вторник, опитвайки се да стимулира търсенето в условията на икономическа несигурност и нарастваща конкуренция. Намаляването на цените на Tesla накара други производители на автомобили, включително в Китай, да последват примера.
Но шоуто в Шанхай и Seagull подчертават свързана динамика: китайските производители на автомобили сега са водещи в света в производството на електромобили, които се конкурират по цени и технологии за среден бюджет.
И още много от тези автомобили от BYD и неговите конкуренти ще бъдат насочени към Европа, Югоизточна Азия и други отвъдморски пазари, заплашвайки утвърдени автомобилни производители, казаха ръководители и анализатори.
Патрик Колер, главен изпълнителен директор на френския доставчик на автомобили Faurecia, каза, че пазарът на начално ниво на EV в Европа е отворен за китайските производители на автомобили.
„Мисля, че една привлекателна кола за китайските потребители ще бъде привлекателна кола за европейския потребител“, каза той пред Reuters.
Колер каза, че се е срещнал с главния изпълнителен директор или председател на повече от две дузини китайски автомобилни производители в Шанхай. Мнозина се стремят към износ за Европа, каза той.
Поради тяхното „фантастично конкурентно предимство“, Колер прогнозира, че китайските производители на автомобили могат да се стремят да продават един милион коли годишно в Европа, което се равнява на 8% от пазара миналата година.
Nio, която се конкурира с подобни на BMW-компании със своите първокласни електрически автомобили в Китай, заяви тази седмица, че ще пусне нова, по-достъпна марка EV с първия си целеви пазар Европа и също така оценява пазара в САЩ.
„Ако цялостното потребителско изживяване, което можем да предоставим на европейските потребители, е по-добро по някакъв начин, можем да установим нашата конкурентоспособност“, каза Кин Лихонг, президент на Nio. „Можем да получим нашия справедлив дял.“
Zeekr, първокласна марка за EV, държана от китайската Geely, заяви, че ще бъде на повечето европейски пазари до 2026 г.
Други утвърдени автомобилни производители се възползват от по-конкурентната верига на доставки в Китай, като изнасят от Китай. BMW, например, изнася iX3 от Китай за Югоизточна Азия и Европа.
Dacia на Renault доставя Spring EV, базов хечбек като BYD Seagull, в Европа и се класира като втория по големина износител на EV от Китай миналата година след Tesla.
Tesla достави повече от 271 000 седана Model Y и Model 3 от фабриката си в Шанхай миналата година до Европа и други пазари, приблизително една пета от продажбите си.
Но най-големият ръст на износа идва от китайските производители на автомобили. Износът на автомобили от Китай е нараснал четири пъти между 2020 г. и 2022 г., достигайки два милиона автомобила. Износът на всички типове превозни средства е на път да надхвърли три милиона превозни средства тази година, ако темпът от първото тримесечие се запази.
Износът на BYD се е увеличил четири пъти само миналата година, до близо 56 000 автомобила, водени от Yuan Plus EV, показват данни на Китайската асоциация на производителите на автомобили.
BYD не е обявила планове за износ на Seagull, чиято цена е под това, което сега е най-продаваният EV в Китай, BYD Dolphin, чиято цена е от 116 800 юана ($17 000) в Китай. BYD ще започне да доставя Dolphin в Европа от четвъртото тримесечие.
„Може би ще го видим в Рим, Варшава или Лисабон по-рано, отколкото по-късно“, каза Джонас от Morgan Stanley за хечбека. „Нищо чудно, че Tesla продължава да намалява цените.“
Още по темата:
Акции за зареждане на електромобили, с потенциал за печалби до 2030 г.
Валута | Цена | Δ% |
---|---|---|
EURUSD | 1.04 | ▼0.45% |
USDJPY | 154.77 | ▲0.43% |
GBPUSD | 1.25 | ▼0.40% |
USDCHF | 0.89 | ▲0.86% |
USDCAD | 1.40 | ▼0.02% |
Референтен индекс | Цена | Δ% |
---|---|---|
Dow 30 | 44 407.80 | ▲1.01% |
S&P 500 | 5 989.70 | ▲0.43% |
Nasdaq 100 | 20 854.60 | ▲0.38% |
DAX 30 | 19 402.50 | ▲0.89% |
Криптовалута | Цена | Δ% |
---|---|---|
Bitcoin | 97 864.90 | ▼1.14% |
Ethereum | 3 414.44 | ▲2.50% |
Ripple | 1.48 | ▲0.48% |
Фючърс | Цена | Δ% |
---|---|---|
Петрол - лек суров | 71.16 | ▲1.50% |
Петрол - брент | 74.56 | ▲0.95% |
Злато | 2 716.15 | ▲1.78% |
Сребро | 25.68 | ▲1.17% |
Пшеница | 544.50 | ▼0.70% |
Срочност | Цена | Δ% |
---|---|---|
US 10 Year | 109.66 | ▲0.11% |
Germany Bund 10 Year | 134.56 | ▲0.59% |
UK Long Gilt Future | 94.52 | ▲0.45% |