Снимка: iStock
„Чувствахме се така, сякаш разполагахме с джунглата само за себе си“, пише репортерът на CNBC Travel Хелън Ятру.
Докато изследва националния парк Корковадо в Коста Рика, забеляза редки птици, паякообразни маймуни – дори самка на ленивец и нейното бебе – сред дърветата на тропическите гори.
„Това беше едно от многото преживявания, които имах на експедиционен круиз с 32 пътници на борда на Greg Mortimer, управляван от базираната в Австралия Aurora Expeditions“, пише тя.
По време на 13-дневното пътуване експедицията пресича Панамския канал, гмуркат с шнорхел сред костенурки ястребови в защитения от ЮНЕСКО национален парк Coiba на Панама. Срещат и членове на местното племе Ембера дълбоко в гъстата джунгла на Панама.
Създаден за полярните региони, това е първият набег на кораба в тропически води, тъй като компании като Aurora отговарят на нарастващото търсене на експедиционни круизи.
Публикациите в Instagram, които често показват пътувания до Антарктида, може да са дали повече публичност на експедициите, но тази форма на круизи не е нова.
Еволюцията на експедиционния круиз
Базираната в САЩ Lindblad Expeditions започва да отвежда пътници до Антарктика и Галапагоските острови в средата на 60-те години на миналия век.
Компанията е специализирана в експедиционни круизи, които се различават от конвенционалните круизи по това, че се фокусират върху изследване на изолирани, по-малко посещавани или недостъпни дестинации. По-малките кораби също позволяват гъвкавост на маршрута, което означава, че капитанът може да намали, за да може гостите да наблюдават полярни мечки или китова акула.
Aurora Expeditions обикаля замръзналите води на Антарктида, откакто круизната линия за първи път нае елементарни руски ледоразбивачи, за да достигне ледения континент в началото на 90-те години.
„Баните бяха споделени и ние нанизахме дрехите си в каютите, за да изсъхнат“, каза Бронуин Стивънсън, ветеран от експедицията на Аврора.
Със своите просторни каюти, плюшена библиотека и лекционен салон, Greg Mortimer е далеч от тези оригинални експедиционни круизни кораби.
Днес има силна конкуренция между експедиционните круизни линии за пускане на по-технологично напреднали кораби и за осигуряване на таланти на борда. Lindblad наскоро нае подводния археолог Менсун Боунд, който е открил древни корабокрушения, и бившия главен учен на НАСА Робърт Биндшадлер, за да обучават пътниците.
Търсене след пандемията
Главният маркетинг директор на Aurora Expeditions Хейли Пийкок-Гауър каза, че след пандемията е настъпила силна промяна към завладяващо, преживяващо пътуване. Тъй като пътниците демонстрират нарастващ интерес към природата, дивата природа и културния туризъм, експедиционните круизни линии отговориха на призива с повече и разнообразни маршрути.
Ноа Бродски, главен търговски директор на Lindblad Expeditions-National Geographic, описа експедиционните круизи като „революционната тенденция за пътуване на десетилетието“.
„Има нещо наистина специално и трансформиращо в това да изживееш отдалечени дестинации заедно с малка група съмишленици“, каза той пред CNBC.
Резервации без край
Lindblad отбеляза най-големия си ден за резервации на 3 януари, натрупвайки около 5,6 милиона долара продажби, според представител на компанията.
Търсените дестинации тази година включват Аляска, островите Галапагос, Арктика и Антарктика, според представителя, докато интересът към Коста Рика е нараснал с 54% спрямо 2019 г.
Компанията стартира и нови маршрути до Гренландия, Френска Полинезия и региона Кимбърли в Западна Австралия.
Джеймс Коул, основател на базираната в Обединеното кралство круизна агенция Panache Cruises, каза, че експедиционните круизи са отбелязали най-голям ръст в сектора на круизите през последното десетилетие – разширявайки се от около 67 000 пътници през 2012 г. до 367 557 през 2022 г.
„Все по-голям брой хора вече не искат обикновени почивки“, каза той. „Хората жадуват за приключения... тук има известна доза романтизъм, която напомня за времето на велики изследователи като Хилари, Кусто и Шакълтън“.
Кой предприема експедиционни круизи?
Повечето от търсенето на експедиционни круизи идва от възрастовата група над 55 години, а именно полупенсионираните и пенсионираните, които имат време и ресурси, каза Коул.
Но той отбеляза: „Виждаме повече семейства да навлизат на пазара“.
Поколението X и милениалите представляват по-малък процент от клиентите. „Именно „преживяването“ и „приключението“ са тези, които водят интереса им. Аспектът на круиза наистина е второстепенно измерение“, отбеляза Коул.
Експедиционният круиз също е добър вариант за нарастващия брой соло пътници.
„Не бях посещавала Централна и Южна Америка преди, най-вече защото вземането на решение кои страни да посетя и планирането на самостоятелно пътуване изглеждаше непосилно и сложно. Като жена, аз също бях загрижена за безопасността. Круизът Aurora беше идеалното въведение с екскурзии по брега, водени от експерти на борда и ангажирани местни водачи“, споделя Ятру.
По-високи цени, по-дълги круизи
По-хубавите кораби, експертите на борда и по-малкото пътници водят до по-високи цени от конвенционалните круизи. Експедиционните круизи често започват от около 1000 долара на човек на ден. Пътуванията обикновено продължават осем до 15 дни – въпреки че някои може да отнемат цял месец.
Докато конвенционалните круизи могат да приемат хиляди хора наведнъж, компании като компанията за полярни микро круизи Secret Atlas могат да приемат само 12 крайцера наведнъж.
Но стремежът към повече комфорт и лукс в индустрията кара някои експедиционни круизи да стават все по-големи, каза съоснователят на компанията Андрю Марш.
„За съжаление, това означава, че новите експедиционни круизни кораби са станали по-големи и самото преживяване на експедицията е пожертвано“, каза той пред CNBC.
Екологично и културно въздействие
Въпреки че са по-малки по мащаб, експедиционните круизи са изправени пред критики за замърсяване на океаните, въвеждане на микроби в чувствителни среди и сблъсъци с големи бозайници като китове.
За да се пребори с някои от тези проблеми, луксозната туристическа агенция Abercrombie & Kent наема луксозния ледоразбивач Le Commandant Charcot за експедиция до Северния полюс през следващата година.
„За да се намалят емисиите до възможно най-ниското ниво, този кораб Ponant използва LNG като гориво“, каза вицепрезидентът по разработване на продукти и операции на компанията Стефани Шмуде. „Корабът също използва хибридна работа, с батерии за справяне с колебанията на натоварването“.
През февруари Aurora и Силвия Ърл ръководиха антарктическа климатична експедиция на кораб, кръстен на известния океанограф. Целта беше да се повиши осведомеността на обществото и правителството за екологичното значение на Антарктика.
Peacock-Gower от Aurora Expeditions каза, че компанията е работила със 117 климатични посланици на възраст от 12 до 88 години, за да формулират осем климатични резолюции, които са предназначени да постигнат нулеви нетни емисии до 2035 г.
„Пътуването винаги е най-добрият възпитател и ние предлагаме шанса да обогатим любопитството на нашите пътници... на и извън кораба“, каза тя.
Още по темата:
Искате ли да се преместите в Южна Америка? Уругвай току-що въведе дигитална номадска виза
Норвежка круизна компания разкрива планове за първия кораб с нулеви емисии
Валута | Цена | Δ% |
---|---|---|
EURUSD | 1.04 | ▼0.45% |
USDJPY | 154.77 | ▲0.43% |
GBPUSD | 1.25 | ▼0.40% |
USDCHF | 0.89 | ▲0.86% |
USDCAD | 1.40 | ▼0.02% |
Референтен индекс | Цена | Δ% |
---|---|---|
Dow 30 | 44 407.80 | ▲1.01% |
S&P 500 | 5 989.70 | ▲0.43% |
Nasdaq 100 | 20 854.60 | ▲0.38% |
DAX 30 | 19 402.50 | ▲0.89% |
Криптовалута | Цена | Δ% |
---|---|---|
Bitcoin | 96 372.00 | ▼1.44% |
Ethereum | 3 321.51 | ▼2.24% |
Ripple | 1.36 | ▼7.60% |
Фючърс | Цена | Δ% |
---|---|---|
Петрол - лек суров | 71.16 | ▲1.50% |
Петрол - брент | 74.56 | ▲0.95% |
Злато | 2 716.15 | ▲1.78% |
Сребро | 25.68 | ▲1.17% |
Пшеница | 544.50 | ▼0.70% |
Срочност | Цена | Δ% |
---|---|---|
US 10 Year | 109.66 | ▲0.11% |
Germany Bund 10 Year | 134.56 | ▲0.59% |
UK Long Gilt Future | 94.52 | ▲0.45% |