Снимка: iStock
От пукането на мелатонин до свиването на юмруци с пръстите на краката, пътниците отдавна прилагат стратегии за борба с отрицателните ефекти от пътуването със самолет.
Но авиокомпаниите също могат да играят роля, според ново изследване на Qantas и Центъра Чарлз Пъркинс към университета в Сидни.
Изследването е част от програмата на Qantas Project Sunrise, която планира да свърже Сидни с Ню Йорк и Лондон чрез директни полети през 2025 г., пише CNBC Travel.
Qantas казва, че въпреки че има способността да изпълнява 20-часови полети, той проучва начини - от графици за осветление до ядене на пикантни храни - да направи пътуването по-малко трудно за пътниците и екипажа.
Проучването
Според предварителните резултати, публикувани в средата на юни, изследователите са използвали доброволни пътници на три тестови полета, за да анализират начини за намаляване на джет лага, включително:
Регулиране на осветлението в кабината и графици за хранене
Предоставяне на специални менюта за храни и напитки, включващи чили, шоколад и съставки, за които е известно, че произвеждат триптофан, предизвикващ сън
Извършване на бордови разтягания и упражнения
Доброволците бяха наблюдавани с помощта на носими технически устройства по време на полета и времето им за реакция беше измерено чрез онлайн тестове, според прессъобщението. Те също така водят ежедневен здравен дневник преди, по време и две седмици след тестови полети, се казва в съобщението.
Докладът заключава, че в сравнение с други пътници, доброволците „преживяват по-малко тежко забавяне на джет лаг (самооценено), по-добро качество на съня по време на полет [и] по-добро когнитивно представяне през двата дни след полета.“
„Излагането на светлина е от решаващо значение за намаляване на джетлагата“, каза Светлана Постнова, която изучава циклите сън-бодърстване и циркадните ритми в центъра на Чарлз Пъркинс към университета в Сидни.
Полетът излетя от Ню Йорк в 21:00 часа и изследователите оставиха светлините включени още шест часа, каза тя пред CNBC.
Светлините бяха изключени около 3 часа сутринта източно стандартно време и кабината остана тъмна в продължение на 11 часа, преди да бъде включена отново за последните два часа от полета, каза тя.
Това беше направено, „за да насочи часовниците на тялото към часовата зона на дестинацията“, каза тя.
Сервиране на обяд през нощта
Храната беше съобразена с осветлението, каза Постнова, отбелязвайки, че те бяха сервирани след излитане, преди светлините да бъдат изключени и преди пристигането.
Но първоначалното хранене не беше вечеря - това беше обяд, каза главният изпълнителен директор на Qantas Group Алън Джойс.
„Нощните полети обикновено започват с вечеря и след това угасват светлините. За този полет започнахме с обяд и оставихме светлините включени през първите шест часа, за да съответства на времето на нашата дестинация. Това означава, че веднага започвате да намалявате джетлагата“, каза той в изявление след провеждането на първия тестов полет.
Проучвания за яркостта и цветовия тон на осветлението в кабината са планирани за по-късно тази година и са необходими повече изследвания за часовете на заминаване и пристигане и сезонните разлики, според Qantas и Университета в Сидни.
Резултатите от тестовите полети не са публикувани, но Питър Кистули, професор по медицина на съня в университета в Сидни, нарече първите резултати „обещаващи“.
Засега, каза Постнова, пътниците не трябва да чакат да кацнат, за да се борят с джет лаг - по-скоро те трябва да започнат процеса веднага щом полетът им излети.
Вградена „зона за благополучие“
Проучването на джет лаг се провежда, докато Qantas очаква 12 самолета Airbus 350, които поръча през май 2022 г. Очаква се доставката да започне в края на 2025 г., като маршрутът Ню Йорк-Сидни ще започне малко след това, според прессъобщението.
Джойс каза, че новите директни полети ще намалят времето за пътуване между Ню Йорк и Лондон до Сидни с около три часа.
Новият флот на Airbus също ще има бордова „Зона за благополучие“, където пътниците могат да се разтягат и да изпълняват прости упражнения.
„Нашите A350 ще имат около 100 места по-малко от повечето ни конкуренти, което ни дава място за повече пространство във всички класове, както и зона за благосъстояние за премиум икономични и икономични пътници, за да се разтегнат“, каза Джойс.
Що се отнася до това какво правят пътниците по време на полетите, които вероятно ще бъдат най-дългите търговски полети в света, Джойс каза: „Хората могат да избират как да прекарват времето си, но ние ще направим препоръки въз основа на науката.“
Още по темата:
Къде по света наемането в стил Airbnb е забранено или ограничено?
Валута | Цена | Δ% |
---|---|---|
EURUSD | 1.04 | ▼0.45% |
USDJPY | 154.77 | ▲0.43% |
GBPUSD | 1.25 | ▼0.40% |
USDCHF | 0.89 | ▲0.86% |
USDCAD | 1.40 | ▼0.02% |
Референтен индекс | Цена | Δ% |
---|---|---|
Dow 30 | 44 407.80 | ▲1.01% |
S&P 500 | 5 989.70 | ▲0.43% |
Nasdaq 100 | 20 854.60 | ▲0.38% |
DAX 30 | 19 402.50 | ▲0.89% |
Криптовалута | Цена | Δ% |
---|---|---|
Bitcoin | 98 561.10 | ▼0.44% |
Ethereum | 3 342.82 | ▲0.35% |
Ripple | 1.55 | ▲5.15% |
Фючърс | Цена | Δ% |
---|---|---|
Петрол - лек суров | 71.16 | ▲1.50% |
Петрол - брент | 74.56 | ▲0.95% |
Злато | 2 716.15 | ▲1.78% |
Сребро | 25.68 | ▲1.17% |
Пшеница | 544.50 | ▼0.70% |
Срочност | Цена | Δ% |
---|---|---|
US 10 Year | 109.66 | ▲0.11% |
Germany Bund 10 Year | 134.56 | ▲0.59% |
UK Long Gilt Future | 94.52 | ▲0.45% |