Снимка: iStock
Готови ли сте?
Това беше въпросът, който мнозина в туристическата индустрия зададоха след изненадващото съобщение за повторно отваряне на Китай в последните дни на 2022 г.
Мнозина предположиха, че поток от пътешественици ще се наредят на опашка, за да се осмелят да излязат извън Китай след три години на сурова политика на „нулев ковид“, съобщава CNBC Travel.
И все пак много жители останаха у дома – или защото искаха, или защото беше твърде трудно и скъпо да напуснат страната.
Липсата на достъпни полети и продължителното време на чакане за визи за пътуване в чужбина забавиха възстановяването на изходящия туризъм в Китай, казва Волфганг Георг Арлт, основател и главен изпълнителен директор на Китайския изследователски институт за изходящ туризъм.
Капацитетът на вътрешните авиолинии в Китай се е възстановил напълно, но капацитетът на международните полети все още е по-малко от половината от нивата преди пандемията, спад с близо 5 милиона места, според доклада на Skift Research „Състояние на пътуванията 2023“, публикуван миналата седмица.
„Въпреки това, друга причина е, че вътрешният туризъм спечели по престиж, а също и по качество“, каза Арлт пред CNBC Travel.
„За последните празници, като фестивала за състезания с лодки дракон, нивото на вътрешния туризъм вече се върна на нивата от 2019 г. Изходящите пътувания се върнаха само до около една трета от нивата от 2019 г. [по отношение] на броя пътувания“.
Летателен капацитет и геополитика
Предвиждаше се, че Азиатско-тихоокеанският регион ще бъде основният бенефициент от повторното отваряне на границата на Китай.
Въпреки това броят на китайските посетители в Тайланд, Сингапур, Индонезия и Филипините е намалял с поне 60% този май в сравнение със същото време на 2019 г., според Reuters.
Сега китайските пътешественици може би искат да се отправят извън региона.
Според проучване от юни на изследователската разузнавателна компания Morning Consult интересът на Китай към посещение на Европа, Централна Америка и Антарктида нараства - като плановете за посещение на Близкия изток и Северна Африка, а именно Египет, нарастват най-много.
Въпреки това плановете за пътуване другаде, най-вече Съединените щати, са намалели, според проучването, което е обобщено в доклад, публикуван от Morning Consult през юли.
Старши анализатор в компанията, Скот Московиц, приписва това на два основни фактора: летателен капацитет и геополитика.
„Докато полетите до Близкия изток и Северна Африка отбелязаха драматично възстановяване спрямо нивата отпреди пандемията, полетите до Северна Америка, особено Съединените щати и Канада, отбелязаха най-ограничено възстановяване“, каза Московиц. „Влошаването на връзките между Китай и Запада не помогна на ситуацията“.
Войната в Украйна допълнително изостри проблемите, тъй като северноамериканските превозвачи не могат да летят през руското въздушно пространство, което прави полетите между Китай и Северна Америка по-дълги и по-скъпи, каза той.
„Китайските превозвачи не са обвързани от същите ограничения, което накара западните превозвачи да се колебаят да възобновят по-малко конкурентни маршрути“, каза той. „Въпреки че наскоро китайските авиокомпании тихомълком добавиха малък брой маршрути, които избягват руското въздушно пространство“.
Що се отнася до повишения интерес към ваканция в Близкия изток и Северна Африка, Московиц каза: „Напоследък Китай е в офанзива за очарование в региона, задълбочавайки дипломатическите и бизнес връзки“.
„Това създава бизнес нужда от увеличени полети, но също така се наблюдава повишено медийно отразяване в Китай и общ интерес към региона, което ще има косвен ефект за по-общ интерес към пътуванията“.
Разходите са намалели
Разходите за пътуване също са разочароващи тази година, тъй като китайските туристи стягат кесиите си, докато икономическото възстановяване на страната след ковид се бори да намери опора.
„Китайците са по-внимателни с разходите поради икономическото забавяне“, каза Арлт.
В доклада на Skift пътуванията се нареждат на 3-то място в списъка с разходи, при които китайските пътници казват, че ще увеличат разходите тази година - след хранене навън, фитнес и уелнес. Въпреки това само 8% от анкетираните са заявили, че планират да направят това.
Рекордно високата безработица сред китайските младежи вероятно не помага, тъй като милениалите и поколението Z в други страни водят пътя в резервациите за международни пътувания.
Все пак интересът нараства
Въпреки че 2023 г. не се материализира по начина, по който голяма част от туристическата индустрия се надяваше, броят на китайските туристи, които заявяват, че искат да пътуват в чужбина, почти се е удвоил от миналата година – нараствайки от 28% на 52%, според Morning Consult.
По същия начин данните на компанията показват, че интересът към бизнес пътувания се е увеличил почти три пъти, докато плановете за пътуване в чужбина за образование, за посещение на семейството и за медицински туризъм също се увеличават.
Това отразява доклада на Skift, който показва, че 50% от китайските пътници казват, че планират да пътуват в чужбина през следващите 12 месеца.
Страховете от пътуване, като опасенията за заразяване с Covid, също намаляват, според Morning Consult. Това беше най-голямото притеснение за пътуващите през 2022 г., но спадна към най-малкото от притесненията им тази година, според проучването.
„Разпространено“ възстановяване
Въпреки че жителите на Китай традиционно предпочитат да харчат за дискреционни артикули, Mastercard Economics Institute очаква да ги види да се насочат към дискреционни услуги като пътуване, според неговия доклад „Тенденции в туристическата индустрия 2023“.
„Въпреки любовта към пазаруването, очакваме пътешествениците от континентален Китай да харчат повече за преживявания, а не за неща, след среда с нулево разпространение на ковид“, се казва в доклада.
Дейвид Ман, главен икономист на Mastercard за Азиатско-тихоокеанския регион, каза, че не очаква възстановяването на пътуванията да се забави в Азиатско-тихоокеанския регион, въпреки продължаващата икономическа нестабилност по целия свят.
„С увеличаването на капацитета разходите трябва да намалеят, стимулирайки повече пътувания“, каза той.
Вместо „бум“, международните пътувания в Китай бавно, но стабилно се връщат в правилния път, каза Ман.
„Възстановяването на международните пътувания в Китай се разпростира през 2023-24 г. [...] продължаващо положително за индустрията“.
Още по темата:
Валута | Цена | Δ% |
---|---|---|
EURUSD | 1.04 | ▼0.45% |
USDJPY | 154.77 | ▲0.43% |
GBPUSD | 1.25 | ▼0.40% |
USDCHF | 0.89 | ▲0.86% |
USDCAD | 1.40 | ▼0.02% |
Референтен индекс | Цена | Δ% |
---|---|---|
Dow 30 | 44 407.80 | ▲1.01% |
S&P 500 | 5 989.70 | ▲0.43% |
Nasdaq 100 | 20 854.60 | ▲0.38% |
DAX 30 | 19 402.50 | ▲0.89% |
Криптовалута | Цена | Δ% |
---|---|---|
Bitcoin | 97 612.30 | ▼0.17% |
Ethereum | 3 367.91 | ▼0.88% |
Ripple | 1.41 | ▼4.19% |
Фючърс | Цена | Δ% |
---|---|---|
Петрол - лек суров | 71.16 | ▲1.50% |
Петрол - брент | 74.56 | ▲0.95% |
Злато | 2 716.15 | ▲1.78% |
Сребро | 25.68 | ▲1.17% |
Пшеница | 544.50 | ▼0.70% |
Срочност | Цена | Δ% |
---|---|---|
US 10 Year | 109.66 | ▲0.11% |
Germany Bund 10 Year | 134.56 | ▲0.59% |
UK Long Gilt Future | 94.52 | ▲0.45% |