Снимка: iStock
Достъпът до лични автомобили остава важен за американците въпреки нарастващите месечни разходи за притежание.
Средното месечно плащане за автомобил достигна $733, нов рекорд, през второто тримесечие на годината, според доклад на автомобилния сайт Edmunds, цитиран от CNBC.
Седемдесет и осем процента от домакинствата със средни доходи, които печелят между 47 000 и 142 000 долара, разчитат на превозно средство, за да стигнат до работа, установи Santander Bank в ново проучване, а 74% са готови да направят финансови компромиси, за да запазят достъпа до автомобили. Например, 61% биха се отказали да вечерят навън, докато 48% биха прехвърлили ваканциите, а 48% - развлеченията.
Почти половината, или 48%, от 2213 респонденти в проучването казват, че дават приоритет на разходите пред практичността, комфорта и производителността, когато купуват нова кола, в сравнение с 37%, които са казвали така в годините преди пандемията. Фактори като разходи за поддръжка и гориво също се вземат предвид.
Въпреки високите разходи за превозни средства - тласкани нагоре от рекордно високи лихвени проценти и проблеми с инвентара - американците намират начини да се ориентират в разходите за покупка.
Лихвените проценти, проблемите с инвентара добавят към разходите
Общите разходи за закупуване на автомобил се увеличават отчасти поради лихвените проценти, каза Том Макпарланд, автор на автомобилния уебсайт Jalopnik и оператор на услугата за закупуване на превозни средства Automatch Consulting.
Средният лихвен процент по заем за нова кола е 7,2%, според Едмъндс. Това е най-високото ниво от четвъртото тримесечие на 2007 г., точно на прага на Голямата рецесия.
Тогава обаче автомобилната индустрия нямаше същите проблеми с инвентара.
„Имаше отстъпки през 2007 г. и 2008 г., защото колите просто стояха на партида, а сега нямаме коли на паркинга“, каза Джоузеф Юн, анализатор за потребителите на Edmunds. „Това наистина допринася за общите наистина високи разходи за потребителите.“
Въпреки че някои производители на автомобили подобряват своите доставки, бръчките в инвентара все още са далеч от изглаждане, казват експерти.
„Когато започнете да изследвате превозните средства, които се търсят, там [вие] започвате да виждате различна текстура“, каза Макпарланд.
Как някои шофьори намаляват месечните плащания
Тъй като лихвените проценти и складовите наличности стимулират покачването на цените, някои купувачи на автомобили или удължават заемите си, или – ако имат пари и средства за това – правят по-щедра първоначална вноска.
Средната продължителност на заемите за автомобили става все по-дълга – преди пандемията средната продължителност беше 5 години, каза Юн. Потребителите вече са по-склонни да подпишат заеми от 72 до 84 месеца, което се равнява на 6 или 7 години погасяване.
„Ако трябва да имате кола и бюджетът ви е ограничен, това, което хората правят, е просто да избутват условията на заема“, което намалява месечната вноска, каза той.
И все пак по-дълъг заем не винаги е идеален. По-дълъг срок на погасяване означава, че плащате повече за автомобила като цяло. Освен това колите се обезценяват, така че има шанс да дължите повече, отколкото колата струва. Важно е да имате това предвид, особено ако попаднете в инцидент, който унищожава превозното средство или не можете да се справите с плащанията.
„Математиката за лизингите не е добра“
За някои шофьори лизингът някога се е смятал за интелигентен начин да получите ново превозно средство за по-малко, защото ще платите амортизацията на превозното средство само за този период. Въпреки това, за да бъде лизингът идеален, имате нужда от три елемента във ваша полза: остатъчната стойност на превозното средство след изтичане на лизинга трябва да е висока, имате нужда от солидни отстъпки и лихвените проценти трябва да са ниски, каза Юн.
Преди три до четири години клиентът можеше да влезе в парцел и да вземе на лизинг луксозен седан за 300 долара на месец, но в наши дни търговците рядко предлагат отстъпки и лихвените проценти са астрономични, добави той.
Въпреки това, голяма част от клиентите, които биха взели луксозни коли на лизинг, сега ги купуват и се съгласяват да плащат около 1000 долара на месец вместо това, „защото математиката на лизингите не е добра“, каза Макпарланд.
„Ако имате голяма част от потребителите, които обикновено биха взели на лизинг луксозна кола, която се продава на дребно за $60 000 или повече, сега решават да финансират тази кола вместо това, ще имате по-голяма част от хората с четирицифрени плащания по заеми, “, добави Макпарланд.
Делът на купувачите на автомобили, които са финансирали превозно средство с месечна вноска от $1000 или повече, се изкачи до нов рекорд от 17,1% през второто тримесечие, установи Едмъндс.
„Потребителите, които плащат големи суми финансови такси, могат да бъдат изложени на опасност да попаднат в капан на отрицателния капитал“, пише в изявление Иван Друри, директор на отдела за прозрения на Edmunds.
Някои бъдещи купувачи просто го изчакват
Въпреки че търсенето на автомобили продължава, някои клиенти чакат цените да се охладят.
Докато 24% от анкетираните са отложили покупката на превозно средство през последната година, 41% казват, че ще отложат покупката на превозно средство и през следващата година, ако цените останат високи, установи Сантандер.
Между проблемите с цените и инвентара, хората, които имат лукса или търпението да го изчакат, „определено“ го правят, каза Юн.
Освен това има подем в ерата на превозните средства за замяна, знак, че хората държат колите си по-дълго и чакат наличност и по-добри сделки, добави той. Това обаче представлява връщане към нормите отпреди пандемията, стабилизиращи се от спада на средната възраст за търговия, наблюдаван през последните две години.
През 2019 г. средната възраст на превозно средство за замяна беше 6,24 години; миналата година спадна до 4,9 години. Сега средната стойност се връща, в момента е 5,3 години, каза Юн.
„Все още имаме около година почивка от търговската епоха [преди Covid], някак си се връщаме към напълно нормално“, каза той. „Хората все още играят играта на изчакване.“
Пазарът може да започне да се охлажда по-късно тази година, но всичко се свежда до търсене и предлагане, каза Макпарланд.
Въпреки това, ако дилърите започнат да виждат превозни средства от 2023 г. да стоят наоколо, докато моделите от 2024 г. слизат от камиона след няколко месеца, те може да имат повече мотивация да изчистят този стар инвентар, добави той.
Още по темата:
Валута | Цена | Δ% |
---|---|---|
EURUSD | 1.04 | ▼0.45% |
USDJPY | 154.77 | ▲0.43% |
GBPUSD | 1.25 | ▼0.40% |
USDCHF | 0.89 | ▲0.86% |
USDCAD | 1.40 | ▼0.02% |
Референтен индекс | Цена | Δ% |
---|---|---|
Dow 30 | 44 407.80 | ▲1.01% |
S&P 500 | 5 989.70 | ▲0.43% |
Nasdaq 100 | 20 854.60 | ▲0.38% |
DAX 30 | 19 402.50 | ▲0.89% |
Криптовалута | Цена | Δ% |
---|---|---|
Bitcoin | 97 461.70 | ▼0.33% |
Ethereum | 3 351.43 | ▼1.36% |
Ripple | 1.40 | ▼4.85% |
Фючърс | Цена | Δ% |
---|---|---|
Петрол - лек суров | 71.16 | ▲1.50% |
Петрол - брент | 74.56 | ▲0.95% |
Злато | 2 716.15 | ▲1.78% |
Сребро | 25.68 | ▲1.17% |
Пшеница | 544.50 | ▼0.70% |
Срочност | Цена | Δ% |
---|---|---|
US 10 Year | 109.66 | ▲0.11% |
Germany Bund 10 Year | 134.56 | ▲0.59% |
UK Long Gilt Future | 94.52 | ▲0.45% |