Снимка: iStock
„Това не отразява цената за планетата“: Франция иска да сложи край на мега ниските самолетни билети
Министърът на транспорта на Франция казва, че ще предложи на ЕС политика за минимални цени на полетите.
Министърът на транспорта на Франция каза, че ще предложи ЕС да въведе минимална цена за полетите, за да намали въглеродните емисии.
Клеман Бон казва, че иска да се „бори срещу социалния и екологичния дъмпинг“ и че „самолетните билети от 10 евро вече не са възможни“, имайки предвид цените на нискотарифните авиокомпании. Той каза, че мега ниската цена на билета „не отразява цената за планетата“.
Но дали по-скъпите полети са решението за намаляване на въглеродния отпечатък на авиацията?
Редовните пътуващи са непропорционално отговорни за емисиите
„Всичко, което кара авиокомпаниите да плащат справедлив дял от екологичните разходи, които създават, е нещо добро“, казва Джон Уърт, експерт по пътуванията и основател на кампанията „Влакове за Европа“.
„Но ние трябва да се занимаваме с често пътуващи, а това не се занимава с тях. Това може да намали хубавите градски уикенди за някои хора, но няма да спре или намали този редовен летящ елит.“
Във Франция 2% от хората предприемат половината от всички полети, според изследване, публикувано от групата за климатична кампания Possible. 15% от британците поемат 70% от полетите, а 8% от холандците поемат 42%.
Като цяло 37% от европейците никога не са пътували извън собствената си страна, според европейско проучване от 2014 г. Тази статистика не е пряко свързана със самолетния транспорт, но дава представа колко европейци летят.
Европейските билети за влак са два пъти по-скъпи от полетите
Средно европейските билети за влак са два пъти по-скъпи от полетите, според доклад на Грийнпийс от юли.
Установено е, че само 12 влакови линии са бързи, надеждни и по-евтини от полетите по 112-те най-важни маршрута, анализирани от Грийнпийс.
През май тази година Франция въведе забрана за някои вътрешни полети. Засегнати са полетите, които могат да бъдат заменени с пътувания с влак, отнемащи по-малко от 2,5 часа. Но поради предупреждения, като например влаковете да не се движат достатъчно късно през нощта, забраната важи само за 3 маршрута на полетите - Париж Орли до Бордо, Лион и Нант.
Климатичните активисти и организации разкритикуваха френското правителство, като казаха, че забраната не стига достатъчно далеч, за да повлияе на въглеродните емисии от авиацията.
По същия начин с идеята на Beaune, влаковете, които не са на ниво, карат пътниците да избират полети.
„Ако искате да летите от Париж до Барселона или от Париж до Франкфурт, капацитетът на влаковете по тези маршрути е твърде малък“, казва Джон Уърт.
„Този тип мерки са тояги, но ни липсват моркови, стимули да накараме хората да променят поведението си“, съжалява Джон Уърт.
Джон Уърт също посочва, че Beaune е неточен, като казва, че можете да вземете полет от €10. Минималните цени за единичен билет в едната посока, включително всички данъци, обикновено се движат около 40 и 50 евро.
Решения: Създаване на такса за често летящи клиенти, елиминиране на кратките свързващи полети
В Обединеното кралство „налогът за често летене“ се обсъжда от години. Данъчните ставки ще се увеличат въз основа на това колко полета предприемате за една година. „Таксата за първия полет е много ниска и се увеличава с всеки полет“, обяснява Джон Уърт.
Но това все още е мярка "пръчка".
В Германия търсят начини да съкратят вътрешните маршрути. „Ако пътувате от Щутгарт до Сингапур, но единственият директен полет тръгва от Франкфурт, Германия ще качи този пътник на влак, свързващ Щутгарт с Франкфурт“, казва Уърт.
Проблемът е, че някои страни като Франция все още нямат свързана система. Във Франция можете да свързвате само високоскоростни влакове TGV INOUI с полети на Air France. „В Германия можете да вземете влак на Deutsche Bahn до полет на EasyJet“, казва Уърт.
Ще подкрепят ли страните от ЕС предложението на Бон?
„Това е много типичен френски ход, много ход на Макрон. Тактически погледнато, това не е най-добрият начин“, казва Уърт. „Германия няма да е много запалена заради либералния си министър на транспорта, Испания може би ще бъде по-заинтересована, Холандия също, освен тях, трудно е да се каже.“
Главният изпълнителен директор на Ryanair беше много враждебен към подобни мерки, сравнявайки такива ходове като „контрол на цените като в Северна Корея“, когато Австрия обяви през юни 2020 г., че иска да забрани цените на самолетните билети да бъдат по-ниски от действителните данъци и такси, т.е. средно 40 евро на полет в тази страна.
Джон Уърт се опасява, че френският министър на транспорта търси публичност, а не истинска промяна.
„Международната публичност на забраната за кратки полети на Франция беше огромна. Беше безполезна! Но даде на Макрон добра международна публичност, страхувам се, че Бон прави същото. Че действителното прилагане ще има същото въздействие.“
Валута | Цена | Δ% |
---|---|---|
EURUSD | 1.04 | ▼0.45% |
USDJPY | 154.77 | ▲0.43% |
GBPUSD | 1.25 | ▼0.40% |
USDCHF | 0.89 | ▲0.86% |
USDCAD | 1.40 | ▼0.02% |
Референтен индекс | Цена | Δ% |
---|---|---|
Dow 30 | 44 407.80 | ▲1.01% |
S&P 500 | 5 989.70 | ▲0.43% |
Nasdaq 100 | 20 854.60 | ▲0.38% |
DAX 30 | 19 402.50 | ▲0.89% |
Криптовалута | Цена | Δ% |
---|---|---|
Bitcoin | 98 177.90 | ▲0.42% |
Ethereum | 3 401.85 | ▲0.13% |
Ripple | 1.44 | ▼1.80% |
Фючърс | Цена | Δ% |
---|---|---|
Петрол - лек суров | 71.16 | ▲1.50% |
Петрол - брент | 74.56 | ▲0.95% |
Злато | 2 716.15 | ▲1.78% |
Сребро | 25.68 | ▲1.17% |
Пшеница | 544.50 | ▼0.70% |
Срочност | Цена | Δ% |
---|---|---|
US 10 Year | 109.66 | ▲0.11% |
Germany Bund 10 Year | 134.56 | ▲0.59% |
UK Long Gilt Future | 94.52 | ▲0.45% |