Снимка: iStock
След съобщението на председателя на Европейската комисия Урсула фон дер Лайен за разследване на китайските производители на електромобили за субсидии, акциите в европейския автомобилен сектор първоначално се повишиха поради перспективите за защита от бъдещи китайски съперници, но след това намалиха тези печалби поради опасения за обратна реакция.
Заемайки необичайно агресивна позиция, ръководителят на изпълнителната власт на ЕС каза в сряда, че световният пазар е наводнен с евтини китайски коли и че блокът ще отвърне на удара.
„Цената им се поддържа изкуствено ниска с огромни държавни субсидии. Това изкривява нашия пазар“, каза фон дер Лайен в годишната си реч пред Европейския парламент. „И тъй като не приемаме това изкривяване отвътре на нашия пазар, ние не приемаме това отвън.“
Напрежението между Китай и ЕС тлее от месеци. Азиатската суперсила заема все по-антагонистична позиция спрямо САЩ и Европа по отношение на индустриалната политика и геополитиката. Преходът към по-чисти технологии е особена спорна точка, като индустриалното ядро на блока е изложено на риск за по-бързите китайски компании, подкрепяни от държавата.
„Съобщението на Фон дер Лайен е положителен сигнал, че Европейската комисия признава все по-асиметричната ситуация, пред която е изправена нашата индустрия“, каза Сигрид де Врис, генерален директор на Европейската асоциация на производителите на автомобили, в коментар по имейл до Bloomberg. „Очевидното предимство“ на Китай вече оказва влияние върху вътрешния пазарен дял на европейските производители на автомобили.
Разследването бележи първата конкретна стъпка за преодоляване на конкурентната държавна подкрепа за зелени технологии след повече от година на все по-големи субсидии в САЩ, Китай, Обединеното кралство и Европа. В зависимост от резултатите от разследването, това може да насочи страните към по-агресивни и реципрочни протекционистични мерки.
Когато администрацията на президента Джо Байдън прие Закона за намаляване на инфлацията, европейските правителства първоначално се оплакаха, че нарушава правилата за свободна търговия, преди да отстъпят и вместо това да се съсредоточат върху отделяния, които биха позволили на техните компании да се възползват от стимулите.
Разследването на EV срещу Китай е част от по-широка стратегия на фон дер Лайен за „намаляване на риска“ в отношенията с Китай без „отделяне“. Това се отрази в няколко области, включително усилията на ЕС да ограничи продажбите на полупроводници от висок клас в Пекин, както и да въведе контрол върху износа, свързан с квантовите изчисления и изкуствения интелект.
Блокът също така призова Пекин да отвори пазара си, за да възстанови баланса на двустранните търговски отношения и да въведе нови инструменти за справяне с принудителните практики на Китай, насочени към страни, включително Литва.
След като европейски компании инвестираха сериозно в китайски съвместни предприятия в продължение на години, страната се превърна в дом на множество производители на електромобили, подкрепяни от държавни стимули както за индустрията, така и за купувачите.
Тъй като Китай е най-големият пазар за Volkswagen AG и други германски производители на автомобили, преплитането с Пекин може да бъде рисковано. Индексът Stoxx 600 Automobiles & Parts Index се повиши с цели 2,2%, най-много в рамките на деня от 27 юли насам, а след това намали всички тези печалби до спад от 0,3%. VW, най-големият производител на автомобили в Европа, се промени от увеличение от 3,8% до плюс от 0,2%.
Въпреки че много от нововъзникналите китайски компании все още не са генерирали последователни печалби на фона на ожесточена ценова война, агресивната държавна индустриална политика предизвиква ехо от това как Китай пое контрола върху производството на слънчеви клетки преди десетилетие.
„Не сме забравили как нечестните търговски практики на Китай засегнаха нашата слънчева индустрия“, каза фон дер Лайен. „Много млади фирми бяха изтласкани от силно субсидирани китайски конкуренти. Пионерските компании трябваше да подадат молба за банкрут.“
Автомобилното изложение в Мюнхен миналата седмица засили тревогата за заплахата от Китай. Производители, включително китайският лидер в областта на електромобилите BYD, Nio и Xpeng, бяха активни, показвайки модели, целящи да привлекат европейските купувачи далеч от марките на Volkswagen, Renault и Stellantis.
BYD, която тази година детронира VW като най-продаваната автомобилна марка в Китай, се разшири до около 15 страни в Европа. Неговият кросоувър SUV Atto 3 беше най-продаваният електрически автомобил в Швеция през юли. Неговият нов седан Seal ще започне от около 45 000 евро (48 000 долара) в Германия, когато бъде пуснат в продажба по-късно тази година, което го прави пряк конкурент на модела 3 на Tesla и няколко автомобила Volkswagen.
Като част от своя амбициозен план за Зелена сделка за намаляване на емисиите, ЕС въведе ефективна забрана за автомобили с двигатели с вътрешно горене, считано от 2035 г.
Валута | Цена | Δ% |
---|---|---|
EURUSD | 1.04 | ▼0.45% |
USDJPY | 154.77 | ▲0.43% |
GBPUSD | 1.25 | ▼0.40% |
USDCHF | 0.89 | ▲0.86% |
USDCAD | 1.40 | ▼0.02% |
Референтен индекс | Цена | Δ% |
---|---|---|
Dow 30 | 44 407.80 | ▲1.01% |
S&P 500 | 5 989.70 | ▲0.43% |
Nasdaq 100 | 20 854.60 | ▲0.38% |
DAX 30 | 19 402.50 | ▲0.89% |
Криптовалута | Цена | Δ% |
---|---|---|
Bitcoin | 97 544.60 | ▼1.47% |
Ethereum | 3 412.21 | ▲2.43% |
Ripple | 1.48 | ▲0.33% |
Фючърс | Цена | Δ% |
---|---|---|
Петрол - лек суров | 71.16 | ▲1.50% |
Петрол - брент | 74.56 | ▲0.95% |
Злато | 2 716.15 | ▲1.78% |
Сребро | 25.68 | ▲1.17% |
Пшеница | 544.50 | ▼0.70% |
Срочност | Цена | Δ% |
---|---|---|
US 10 Year | 109.66 | ▲0.11% |
Germany Bund 10 Year | 134.56 | ▲0.59% |
UK Long Gilt Future | 94.52 | ▲0.45% |