Снимка: iStock
Шофирането се променя. Днес хибридите и чисто електрическите превозни средства са обичайна гледка по света, а общият размер и тегло на автомобилите – независимо дали са напълно електрически или използват двигатели с вътрешно горене – се увеличава.
От достъпността на точките за зареждане на EV до нивата на шума, новите дизайни и технологии вече създадоха набор от проблеми, които ще трябва да бъдат решени през следващите години, отбелязва CNBC.
Паркингите (известни като многоетажни паркинги в Обединеното кралство) са една област, в която се очаква разпространението на електромобили и по-големи превозни средства да има голямо въздействие.
По-рано тази година базираният в Лондон Институт на строителните инженери публикува актуализирани насоки за проектиране на паркинги.
Широкообхватният документ обхваща всички структури, където могат да бъдат паркирани автомобили - включително тези на много нива, под земята или в рамките на жилищни и офис сгради - и как са проектирани, построени и поддържани. Ръководството е написано за всички заинтересовани страни, участващи в проектирането на паркинг.
Един потенциален проблем е свързан с натоварването на това, което караме. Според институцията средното тегло на автомобила се е увеличило от 1,5 метрични тона през 1974 г. до близо 2 метрични тона през 2023 г.
В изявление се казва, че причината за увеличаването на теглото е „поради електрическите и хибридните батерии и увеличаването на размера на автомобилите“.
„Това допълнително натоварване и променящите се изисквания за противопожарна безопасност са съображения не само за новите паркинги, но и за съществуващите структури“, добавя той.
Говорейки пред CNBC, Крис Уапълс, сътрудник на институцията и участник в насоките като автор и надзорен консултант, каза, че някои от най-добрите автомобили на пазара и SUV-ове за дълги разстояния сега се продават над три метрични тона.
Когато насоките бяха публикувани през юни, имаше голям акцент върху потенциалното срутване на някои паркинги под тежестта на по-тежките превозни средства.
„Това е нещо, което трябва да обмислим, но не трябва да бъдем твърде тревожни за това“, каза Уапълс пред CNBC.
„Това, което трябва да имате предвид, е, че тези, които причиняват щетите, ако искате, са тежките превозни средства – не превозните средства, които са по-тежки, отколкото са били преди 40 години, но все още са в рамките на капацитета на проекта за паркинги,“ той продължи да обяснява.
Последният тип превозни средства все още са мнозинство, каза той. Въпреки това тенденцията за по-големи превозни средства не показва признаци на отслабване.
„Сега виждаме все по-голям брой SUV-та, големи автомобили на високо ниво – както с изкопаеми горива, така и с батерии – и пикапи, които са изключително тежки“.
Кумулативното натоварване на тези превозни средства в паркингите може да представлява някои предизвикателства при определени обстоятелства.
„Ако един пикап е значително претоварен и този паркинг е слаб, това е потенциална катастрофа, която чака да се случи“, каза Уапълс. Следователно планирането и подготовката са от ключово значение — оттук и актуализираните насоки.
„Казахме, че като индустрия трябва действително да проверим нашите паркинги и да сме сигурни, че това няма да се случи“, каза Уапълс. „Защото това, което искаме, е обществеността да запази доверието в нашите паркинги и строителни инженери“.
Един от начините да направите това е да се уверите, че гаражите са структурно оценени.
„Ако не е достатъчно силен, тогава ще има нужда от укрепване“, добави той. „Може да не се нуждае от укрепване навсякъде, може да са само отделни елементи“.
Ако тази опция се окаже „прекомерно скъпа“, Уапълс каза, че превозните средства потенциално биха могли да бъдат проверявани, преди да влязат в тези гаражи. Друго възможно решение е „тежките” да останат на партера.
Пожарна безопасност
Що се отнася до електрическите превозни средства, друга проблемна област е свързана с пожарната безопасност. Това е така, защото въпреки че пожарите на електромобили не са чести, гасенето им може да бъде предизвикателство.
„Наистина да потушите пожар в EV е много, много трудно – особено ако батерията гори, защото имате толкова много енергия, която е заключена“, каза Уапълс.
Той продължи да подчертава потенциално решаващата роля, която системите за разпръскване могат да играят в бъдеще, особено в подземни съоръжения.
„Въпреки че системите за разпръскване няма да потушат пожара в колата, те ще намалят скоростта на разпространение в паркинга, така че непрекъснато ... „гаси“ колата до тази, която гори, и спира тази да се запали огън“.
Това трябва да даде време на противопожарната служба да стигне до мястото и да се справи с пламъците.
Въпреки че пожарите на електромобили са „притеснение“, Уапълс подчерта, че превозните средства, използващи бензин, също имат потенциала да се запалят и да създадат предизвикателни ситуации.
Не е „анти-EV“
Дискусиите за това как паркингите и гаражите трябва да се променят, за да поемат нови видове и размери превозни средства, се простират отвъд Обединеното кралство.
През февруари 2023 г. Европейската комисия, изпълнителната власт на ЕС, стартира работна група, фокусирана върху разработките, свързани с „пожаробезопасното разполагане на точки за презареждане в покрити гаражи за паркиране“.
AVERE, Европейската асоциация за електромобилност, ръководи работната група заедно с Комисията.
В изявление, изпратено до CNBC, организацията със седалище в Брюксел каза, че работната група „цели да създаде насоки, за да помогне на националните и местните власти да прилагат правила за приемане на електромобили в покрити паркинги, като същевременно поддържат пожарна безопасност“.
В изявлението се казва още, че „възходът на електронната мобилност... ни помага да смекчим изменението на климата и поставя нови въпроси, включително теглото и въздействието върху паркингите“.
Наред с други неща, AVERE подчерта значението на създаването на дискусия, включваща широк кръг от заинтересовани страни - от оператори на паркинги и пожарникари до представители на EV, застрахователи и компании, които произвеждат и управляват точки за зареждане.
„Няма универсално решение за справяне с пожарната безопасност и увеличаването на теглото/размера за всички сгради“, се отбелязва в изявлението. „По-лесно е да промените структурите на бъдещите паркинги, но съществуващите паркинги представляват различно предизвикателство“.
„Като се има предвид това, трябва да гарантираме, че правилата за съществуващите сгради намират точния баланс, за да позволят на операторите на паркинги да ги управляват на разумна цена, като същевременно повишават пожарната безопасност“.
Повече от 10 милиона електрически коли – цифра, която включва плъг-ин хибриди и електрически превозни средства с батерии – са били продадени през 2022 г., според Международната агенция по енергетика.
Гледайки напред, базираната в Париж организация, която се смята от мнозина за авторитет в областта на енергийния преход, изчислява, че почти всеки пет нови автомобила, продадени тази година, ще бъде електрически.
Обратно в Обединеното кралство, Крис Уапълс искаше да погледне по-голямата картина. „Институцията на строителните инженери и аз в частност не сме против EV“, каза той.
„Ние наистина се опитваме да улесним новите паркинги, за да се справят действително с електромобилите и общото увеличаване на размера на превозните средства навсякъде“.
Още по темата:
Ще успее ли VinFast да изпълни целта си за 2023 до края на годината?
Доставките на Tesla са на фокус на фона на глобалните намаления на цените
Валута | Цена | Δ% |
---|---|---|
EURUSD | 1.04 | ▼0.45% |
USDJPY | 154.77 | ▲0.43% |
GBPUSD | 1.25 | ▼0.40% |
USDCHF | 0.89 | ▲0.86% |
USDCAD | 1.40 | ▼0.02% |
Референтен индекс | Цена | Δ% |
---|---|---|
Dow 30 | 44 407.80 | ▲1.01% |
S&P 500 | 5 989.70 | ▲0.43% |
Nasdaq 100 | 20 854.60 | ▲0.38% |
DAX 30 | 19 402.50 | ▲0.89% |
Криптовалута | Цена | Δ% |
---|---|---|
Bitcoin | 98 041.00 | ▲0.28% |
Ethereum | 3 402.82 | ▲0.16% |
Ripple | 1.44 | ▼1.82% |
Фючърс | Цена | Δ% |
---|---|---|
Петрол - лек суров | 71.16 | ▲1.50% |
Петрол - брент | 74.56 | ▲0.95% |
Злато | 2 716.15 | ▲1.78% |
Сребро | 25.68 | ▲1.17% |
Пшеница | 544.50 | ▼0.70% |
Срочност | Цена | Δ% |
---|---|---|
US 10 Year | 109.66 | ▲0.11% |
Germany Bund 10 Year | 134.56 | ▲0.59% |
UK Long Gilt Future | 94.52 | ▲0.45% |