Снимка: iStock
Нов доклад съдържа зловещо предупреждение за пътуващите със самолет.
„Без значение какво правите в самолета, вероятно дразните друг пътник“, се казва в него.
Докладът, публикуван в четвъртък от компанията за разузнаване на данни Morning Consult, изследва 12 вида поведение по време на полети, като установи, че повечето пътници (>50%) се притесняват от всички с изключение на един, съобщава CNBC Travel.
„Когато се нарушават неписаните правила на етикета на авиокомпаниите, това може да доведе до конфликт“, пише Линдзи Роешке, анализатор на пътуванията и гостоприемството в Morning Consult, който е автор на доклада.
Почти всеки пети респондент каза, че притесненията относно поведението на другите пътници могат да ги възпрат от предприемане на пътуване.
Най-отблъскващото поведение
Според доклада най-утежняващото поведение по време на полет е нахлуването в личното пространство - било то навлизане в подлакътник, пространство за краката или пресичане на невидимата граница, която разделя пътническите седалки. Около 77% от хората в проучването казват, че са „притеснени“ от това, като 51% казват, че са „много притеснени“.
На второ място са нехигиеничните поведения, като подрязване на ноктите или събуване на обувки, според проучването на повече от 2200 американци. Не всички обаче възразяват срещу събуването на обувките по време на полети, като по-малко от половината хора в Азия (49%) и малко над една трета от тези в Обединените арабски емирства (38%) смятат практиката за неприемлива в проучване на YouGov, публикувано през април .
Пътниците, които са видимо болни, са на трето място в списъка, тъй като Covid-19 и други заразни заболявания могат да засегнат пътниците дълго след края на полета.
Челната петица на дразнещите поведения завършва слушането на устройства без слушалки, следвано от видимо опиянение.
Качване и слизане от самолета
Хората, които се опитват да излязат от самолета преди редиците пред тях, дразнят повече от две трети (67%) от американските пътници, докато тези, които блокират пътеката, докато се качват, са почти толкова хулени (66%). Ставането, за да вземете предмети от горния кош, докато пътниците все още се качват, също се брои тук.
Излизането има няколко други негласни правила, включително въздържане от навлизане в пътеката твърде рано и преждевременно прибиране на чантата ви („издърпването на чантата ви от горния кош, докато хората все още чакат на пътеката, е сигурен начин да се превърнете в заплаха “), според CheapAir.com.
Пътниците, носещи раници, могат да ги носят отпред, когато се качват и слизат от самолета, за да предотвратят случайно удряне на седнали хора в лицето - толкова често срещано явление, че някои летци казват, че е достатъчна причина да резервират място до прозореца.
Накланящи се седалки и плачещи бебета
Въпреки че е номер 9 в списъка, 62% от американските пътници казват, че се притесняват от пътници, които накланят седалките си по време на дневни полети с кратка до средна дължина.
Това, което някога беше често срещана практика, се превърна в проблем с горещи бутони, като по-новите правила на етикета смятат наклонената седалка за летяща грешка при почти всички обстоятелства - твърдение с малък консенсус сред летците.
Въпреки че проблемът продължава да се разгаря по време на полети - включително скорошно вирусно видео, в което жена многократно крещи „Позволено ми е да върна мястото си назад!“ — настоящите съвети призовават пътниците да попитат или предупредят човека зад тях, преди да се настанят.
Някога типичният летящ дразнител - ревящо бебе - идва под номер 10 в списъка. Докладът отбелязва, че повечето пътници прощават на плачещите бебета и лошото поведение на децата, когато родителите се опитват да успокоят децата.
Все пак около 57% от анкетираните изразиха интерес да летят в част на самолета без деца, ако има такава.
Раздразнителност и възраст на пътника
Докладът на Morning Consult също така показа, че раздразнителността в самолетите се увеличава с възрастта, като бейби бумърите показват по-високи нива на раздразнение почти навсякъде.
Поколение Z – които в момента са на възраст между 11 и 26 години – бяха най-малко притеснени от всяко измерено поведение освен едно, което накара Рьошке да заключи: „Стискайте палци за колеги от Gen Z, тъй като те са по-малко притеснени от повечето поведения. Но ако искате да смените местата, намерете Gen Xer.
Най-голямата разлика между поколенията бяха възгледите към хората в нетрезво състояние, които дразнеха 83% от бумърите, но само 55% от поколението Z, следвани от видимо болните пътници, което потенциално подчертава рисковете за здравето, които заболявания като Covid-19 представляват за възрастните хора.
Докладът предполага, че разликите в раздразнителността може да се дължат на това, че поколението Z е прекарало много по-малко време на места.
Но също така: „Може би това е [също] защото техният относително ограничен житейски опит все още не ги е накарал да бъдат огорчени и раздразнени“, се казва в него.
Или може би това е така, защото бейби бумърите имат спомени за това, което е било някога - единственото поколение от четиримата в проучването, което е летяло през „Златната ера на пътуването“.
Непокорни пътници
Броят на докладваните инциденти с неконтролируеми пътници в Съединените щати бързо е намалял с повече от 80% от рекордните нива в началото на 2021 г., според данни на Федералната авиационна администрация. През тази година бяха подадени близо 6000 доклада за непокорни пътници — предимно свързани с мандати за маски — много повече от 1736 доклада, подадени към 29 октомври 2023 г.
През изминалата година броят на съобщените инциденти с непокорни пътници е бил около два на всеки 10 000 полета, според FAA.
Въпреки това, това все още е значително по-високо, отколкото преди пандемията – при която бяха регистрирани 1161 доклада през 2019 г. и само 544 през 2017 г. – феномен, който обърква хората от индустрията.
И все пак тези данни не отразяват инцидентите по време на полет, които не достигат нивото на „доклад“.
„Обществото не чува за 99% от потенциалните инциденти, които се разрешават от стюардесите без събитие“, каза президентът на Асоциацията на стюардесите Сара Нелсън по имейл за NBC News. „Ние намаляваме ескалацията на конфликта като първа помощ на авиацията при почти всеки полет.“
Данните от Международната асоциация за въздушен транспорт показват, че произволните инциденти се увеличават, вместо да намаляват. Доклад на IATA, публикуван през юни, изчисли един неконтролиран инцидент на всеки 568 полета през 2022 г. спрямо един на всеки 835 полета през 2021 г.
Инцидентите обикновено включват несъответствие, словесно насилие и интоксикация, като най-честите форми на несъответствие включват пушене или пиене на борда, проблеми с предпазните колани и превишаване на допустимия ръчен багаж, според доклада на IATA.
Физическото насилие, което се случва веднъж на всеки 17 200 полета, също нараства, според IATA.
Още по темата:
Валута | Цена | Δ% |
---|---|---|
EURUSD | 1.04 | ▼0.45% |
USDJPY | 154.77 | ▲0.43% |
GBPUSD | 1.25 | ▼0.40% |
USDCHF | 0.89 | ▲0.86% |
USDCAD | 1.40 | ▼0.02% |
Референтен индекс | Цена | Δ% |
---|---|---|
Dow 30 | 44 407.80 | ▲1.01% |
S&P 500 | 5 989.70 | ▲0.43% |
Nasdaq 100 | 20 854.60 | ▲0.38% |
DAX 30 | 19 402.50 | ▲0.89% |
Криптовалута | Цена | Δ% |
---|---|---|
Bitcoin | 98 589.60 | ▲0.84% |
Ethereum | 3 442.98 | ▲1.34% |
Ripple | 1.50 | ▲2.12% |
Фючърс | Цена | Δ% |
---|---|---|
Петрол - лек суров | 71.16 | ▲1.50% |
Петрол - брент | 74.56 | ▲0.95% |
Злато | 2 716.15 | ▲1.78% |
Сребро | 25.68 | ▲1.17% |
Пшеница | 544.50 | ▼0.70% |
Срочност | Цена | Δ% |
---|---|---|
US 10 Year | 109.66 | ▲0.11% |
Germany Bund 10 Year | 134.56 | ▲0.59% |
UK Long Gilt Future | 94.52 | ▲0.45% |