Снимка: iStock
Prius модел 2024 г. току що спечели наградата за автомобил на годината и това говори много за състоянието на приемането на EV. Моделът Prius, който е хибриден автомобил, спечели най-престижното отличие, след две десетилетия в многобройни версии.
Наследените производители на автомобили като Ford Motor и General Motors забавиха експанзията си на EV, а родният пазар за EV Tesla е предпазлив. Скорошно проучване установи, че по-малко жители на САЩ са готови да закупят EV тази година, отколкото преди две години.
Хибридите се очертаха като мост между желанието да се избегнат превозни средства, задвижвани с газ, и високите цени на EV. Тяхната продължаваща популярност подчертава трудността да се направи печеливш EV на сравнително достъпна цена. А опасенията относно лихвените проценти и несигурността за икономиката подчертаха това несъответствие.
„Видях няколко от това, което обичам да наричам структурни проблеми с движението на EV, като основният е цената“, а сега добавяте икономическите опасения, каза Карл Брауер, анализатор в iSeeCars.com. „Те не са добър бизнес.“
Tesla печелеше пари първоначално чрез разчитане на кредити и въпреки това на компанията бяха необходими две десетилетия загуба на пари, за да излезе на печалба, каза Брауер. И Tesla, въпреки водещата си EV позиция, прибягна до няколко намаления на цените, за да стимулира търсенето и вижда свиване на маржовете, каза той.
„Имат ли роля електромобилите? Абсолютно. Проблемът е в предположението, че те имат „важната“ роля“, каза Брауер.
Хибридите може да са тук за по-дълго време, тъй като технологични пробиви като твърдотелни батерии може да са след години. По-добрата инфраструктура за поддържане на зареждането, така че шофьорите да знаят, че могат да стигнат до планираните дестинации, преди зарядът да е изчерпан, може да бъде друг проблем въпреки намесата на правителството.
„Въпреки че търсенето на електромобили все още е силно както в САЩ, така и в Западна Европа, съществува усещането, че забавянето е реално, особено в САЩ“, каза Том Нараян от RBC Capital Markets в задълбочена бележка за пазара на електромобили.
Според проучване по-рано този месец от S&P Global, 52% от купувачите на автомобили в САЩ съобщават, че са „отворени за закупуване на EV“ тази година, спад от 81% през 2021 г.
„Високите цени на превозните средства са най-голямата бариера пред закупуването на EV или хибридно превозно средство, въпреки че цените на превозните средства с вътрешно горене също са се повишили поради инфлацията и нарастващите цени на суровините“, каза S&P.
Голяма част от неотдавнашното възприемане на проблемите с електромобилите произтича от коментари на ръководители на автомобилната индустрия при конференциите с анализатори след резултатите от третото тримесечие.
Tesla беше първият голям производител в САЩ, който отчете печалби за третото тримесечие в средата на октомври. Ford и GM последваха малко след това.
При конференцията на Tesla, Илон Мъск, главен изпълнителен директор на компанията, се опита да смекчи очакванията за Cybertruck, като каза, че ще бъде трудно да се стигне до обемно производство - и печалба.
В допълнение към притесненията на инвеститорите, коментарите на Мъск включваха още широкообхватни критики относно лихвените проценти и опасения относно глобалната икономика и цялостното здраве на автомобилната индустрия. „Не искам да съм на максимална скорост в несигурност“, каза Мъск.
Нараян от RBC Capital каза, че вярва, че по-широката теза за електромобилите не се е променила.
„Въпреки че в близко бъдеще може да изпитаме забавяне на електромобилите в САЩ и Западна Европа, средносрочната и дългосрочната теза за електромобилите все още е непокътната“, каза той. „Очакваме цените на електромобилите да намалят и увеличаването на наличността на моделите трябва да помогне за облекчаване на опасенията при търсенето.“
Нещо повече, „ние вярваме, че обществената инфраструктура за зареждане в САЩ и Европа, адаптирана към динамиката на жилищата, всъщност е по-добра от някои страхове“, каза анализаторът. Предлагането на зарядни устройства е водещо в търсенето, а не изостава, каза той.
Що се отнася до Prius, MotorTrend Group, подразделение на Warner Bros. Discovery Inc. се позова на „удивителната трансформация“ на автомобила в най-новата му итерация, за да му присъди титлата кола на годината, присъждана всяка година от 1949 г. насам.
Prius „умело победи редица конкуренти в тежка категория“, включително Tesla Model 3 Highland и Lucid Air на Lucid Group, каза MotorTrend.
Все пак той посочи цените и проблемите с таксуването като причини автомобилът да стане по-популярен: „Като хибриден модел, Prius е добре позициониран на фона на намаляващия ръст на продажбите на EV и безпокойството на потребителите относно данъците.“
Още по темата:
Валута | Цена | Δ% |
---|---|---|
EURUSD | 1.04 | ▲0.04% |
USDJPY | 157.93 | ▲0.52% |
GBPUSD | 1.25 | ▼0.29% |
USDCHF | 0.90 | ▲0.12% |
USDCAD | 1.44 | ▲0.34% |
Референтен индекс | Цена | Δ% |
---|---|---|
Dow 30 | 43 553.00 | ▼0.16% |
S&P 500 | 6 076.58 | ▼0.35% |
Nasdaq 100 | 21 935.80 | ▼0.57% |
DAX 30 | 20 077.30 | ▲0.14% |
Криптовалута | Цена | Δ% |
---|---|---|
Bitcoin | 95 230.70 | ▼4.16% |
Ethereum | 3 333.51 | ▼4.60% |
Ripple | 2.16 | ▼5.79% |
Фючърс | Цена | Δ% |
---|---|---|
Петрол - лек суров | 70.38 | ▲0.26% |
Петрол - брент | 73.44 | ▲0.31% |
Злато | 2 629.50 | ▲0.43% |
Сребро | 25.68 | ▲1.17% |
Пшеница | 538.62 | ▲0.66% |
Срочност | Цена | Δ% |
---|---|---|
US 10 Year | 108.30 | ▼0.18% |
Germany Bund 10 Year | 133.68 | ▼0.27% |
UK Long Gilt Future | 92.12 | ▼0.40% |