Снимка: iStock
Като основни играчи в туристическата индустрия, круизните линии имат отговорност не само да работят по екологично съзнателен начин, но и да водят глобални усилия за осигуряване на бъдещето от авангарда на морските иновации.
Последният доклад за устойчивостта на Международната асоциация на круизните линии (CLIA) описва начините, по които круизната индустрия се насочва към по-екологично бъдеще и как планира да постигне нулеви нетни емисии до 2050 г., съобщава Euronews Travel
Широко ратифицирани договори като MARPOL (Международна конвенция за предотвратяване на замърсяването от кораби) задвижиха стремеж към намаляване на парниковите газове в световен мащаб, но членовете на CLIA се ангажираха да надхвърлят изискванията на MARPOL, като въведат нови технологии и практики, които ще им позволят да намаляване на въглеродните емисии с 40 процента до 2030 г.
По-чиста енергия за по-светло бъдеще
Насърчаването на иновациите в морските технологии е в основата на усилията на круизната индустрия да намали отпечатъка си върху околната среда. Тя е направила значителни инвестиции в развитието на зелени технологии и практики, включително, например, осигуряване на брегово електричество за кораби. Ако акостиран кораб може да бъде свързан директно към източник на енергия, двигателите могат да бъдат изключени – намалявайки емисиите с до 98 процента.
В момента само два процента от пристанищата в света имат захранване от брега, но 46 процента от круизните кораби са готови за захранване. Други 30 процента могат да бъдат преоборудвани.
Друга от ключовите области на развитие е тази на устойчивите морски горива. Работейки с производители и други, круизните компании проучват различни алтернативи на традиционните горива, опитвайки се да намалят зависимостта си от изкопаемите горива и да преминат към по-чиста енергия.
Международната морска организация призовава за пет до десет процента увеличение на използването на алтернативни горива в морската индустрия до 2030 г., но все още няма налични устойчиви горива в мащаб. Повишената наличност на нови горива в пристанищата по света изисква спешни действия от правителствата за инвестиране в необходимата инфраструктура.
Други предизвикателства, пред които са изправени, включват свойствата за съхранение на различни горива – някои изискват повече бункерно пространство от други, което оказва влияние върху тяхната жизнеспособност за морска употреба – и редица аспекти на безопасността.
Проучват се различни нови и алтернативни източници на енергия, като биогорива, произведени от растителни материали и животински отпадъци; синтетични „електрогива“ (произведени с уловен въглероден диоксид), като е-метан и е-метанол; електрически и хибридни батерии; био и синтетичен втечнен природен газ (LNG); горивни клетки с метанол и водород; вятърна и слънчева енергия.
Успешните експерименти в тази област досега включват пътуване с нулеви нетни парникови газове, завършено от задвижвания с втечнен природен газ MSC Euribia през юни 2023 г. Това стана възможно чрез използването на био-LNG при подхода на масовия баланс. MSC използва данни от това изпитване, за да оптимизира допълнителни кораби в своя флот, намалявайки общите си емисии и като резултат се придвижва по-нататък към целите си за декарбонизация.
Друга област с огромен потенциал е използването на метанол. Ако се приеме като единствен източник на енергия, зеленият метанол (като био- или е-метанол) е способен да направи всяко дадено пътуване почти въглеродно неутрално.
Като алтернативно гориво метанолът вече е строго тестван и проучен, така че съображенията за бункериране и безопасност вече са документирани. Това ще улесни предоставянето му в мащаб и вече е започнало строителството на готови за метанол кораби. TUI Cruises, Celebrity Cruises, Disney Cruise Line и Norwegian Cruise Line между тях подготвят седем кораба за пътувания с метанол.
Те ще бъдат използвани до 2028 г., като дотогава ще има и 41 кораба, проектирани за изкопаем втечнен природен газ, всички от които могат лесно да бъдат адаптирани за екологично чист втечнен природен газ, когато станат широко достъпни.
Други пилотни програми включват 26 кораба, изпробващи биогорива и синтетични въглеродни горива, както и тестване и разработване на водородни и метанови горивни клетки, фотоволтаична енергия и енергия, използвана от вятъра.
Ролята на дизайна на кораба за енергийната ефективност
В тандем със състезанието за намиране на по-чисто гориво вървят усилията да се направят двигателите и самите кораби по-енергийно ефективни. Подготвените за бъдещето кораби, които в момента се строят, са критична част от постигането на целите за емисии. Средната продължителност на живота на круизните кораби е около 30 години, но морската технология се променя през цялото време. Откриването на потенциални иновации се превърна в ключ към дизайна на кораба, заедно с включването на най-новите постижения в технологиите.
Тези разработки включват интелигентно осветление и ефективни системи за отопление, вентилация и климатизация, заедно с подобрено управление на отпадъците. Круизните компании инвестират сериозно в модерни системи за пречистване на отпадъчни води, които са значително по-ефективни от използването на крайбрежни пречиствателни станции. Отпадъчната енергия – продукт дори на най-ефективните двигатели – също може да бъде уловена. Круизните линии започнаха да инсталират топлообменници, които превръщат парата, генерирана от двигателите, в прясна вода за душове, басейни, кухни и за отопление на кабини.
Вградените системи за въздушно смазване все повече се въвеждат в дизайна на круизните кораби. Това насочва въздуха към дъното на корпуса, създавайки микроскопични въздушни мехурчета, които намаляват съпротивлението, пестят енергия и допринасят за горивната ефективност.
Дизайнът на самия корпус също е ключов за намаляване на съпротивлението от носовата вълна, заедно с боята против замърсяване. Те се подобриха значително през последните години, като лесно се предлагат екологични бои, лакове и покрития на основата на силиций.
Наред с физическата технология, софтуерът също изигра ключова роля в декарбонизацията в рамките на круизната индустрия. Софтуерът, използван за оптимизиране на горивната и енергийната ефективност, направи значителен удар върху въглеродните емисии, както и системите за проследяване, които например помагат при маршрутизирането на кораби, за да се използва енергия от течения. Цифровите технологии събират и анализират данни за скоростта, маршрутите, работата на двигателя и данните за емисиите и ги предават обратно на оперативния екип.
Работа в екип към нетната нула
Круизната индустрия не може да постигне целите си за декарбонизация сама и членовете на CLIA си сътрудничат с правителства, ЕС, доставчици на горива и технологични компании, които са ключови за разработването на решения, които повишават енергийната ефективност на круизните кораби.
Правителствата също играят решаваща роля при определянето на регулаторната рамка за подпомагане на производството, разпространението и използването на възобновяеми горива. Работата на CLIA с правителствата включва застъпничество за политики, които насърчават зелени технологии, намаляване на емисиите и енергийно ефективни дизайни на кораби.
Това включва по-бърз достъп до финансиране за корабостроене, производство на морско оборудване и за разработване и доставка на достъпни устойчиви горива в мащаб, като всички те ще бъдат необходими, за да бъдат постигнати глобалните цели.
Още по темата:
Global Carbon Budget: Светът е на път завинаги да надхвърли разликата от 1,5°C през слеващите 7 г.
Експерти: Изменението на климата може да отвори озоновата дупка за по-дълго
Валута | Цена | Δ% |
---|---|---|
EURUSD | 1.04 | ▲0.04% |
USDJPY | 157.40 | ▲0.19% |
GBPUSD | 1.25 | ▲0.04% |
USDCHF | 0.90 | ▲0.01% |
USDCAD | 1.44 | ▼0.02% |
Референтен индекс | Цена | Δ% |
---|---|---|
Dow 30 | 43 643.00 | ▲0.06% |
S&P 500 | 6 104.62 | ▲0.12% |
Nasdaq 100 | 22 099.30 | ▲0.18% |
DAX 30 | 20 077.30 | ▲0.14% |
Криптовалута | Цена | Δ% |
---|---|---|
Bitcoin | 98 874.10 | ▼0.49% |
Ethereum | 3 460.89 | ▼0.95% |
Ripple | 2.28 | ▼0.89% |
Фючърс | Цена | Δ% |
---|---|---|
Петрол - лек суров | 70.38 | ▲0.26% |
Петрол - брент | 73.42 | ▲0.29% |
Злато | 2 627.88 | ▲0.37% |
Сребро | 25.68 | ▲1.17% |
Пшеница | 535.25 | ▼1.04% |
Срочност | Цена | Δ% |
---|---|---|
US 10 Year | 108.42 | ▼0.07% |
Germany Bund 10 Year | 133.68 | ▼0.27% |
UK Long Gilt Future | 92.12 | ▼0.40% |