Снимка: iStock
На старт, внимание, марш! От състезанията на Формула 1 до летните олимпийски игри, пътуванията за посещение на големи спортни събития се увеличават.
Спортният туризъм, както го наричат, е един от най-бързо развиващите се сектори в туристическата индустрия, според Световната организация по туризъм на ООН.
Пазарът е огромен и предстои само да расте, каза Лиза Делпи Нейроти, професор и директор в програмата за управление на спорта на университета Джордж Вашингтон, цитиран от CNBC Travel.
„Пазарът на спортен туризъм ще продължи, докато съществуват нови възможности за игра и състезание“, каза тя. „Числата растат навсякъде, така че е трудно да се получи добра цифра. Най-големият извод е, че е огромен и расте“.
Спортните туристи харчат пари, „като отсядат в хотелски стаи, хранят се в ресторанти, зареждат бензин, пазаруват в местните магазини и посещават други туристически атракции“, отбеляза Делпи Нейроти.
Все повече професионални отбори играят на международни места и техните фенове ги следват, каза Делпи Нейроти. Това може да привлече вниманието към дестинациите чрез социалните медии и от уста на уста, каза тя.
„Padres играха в Мексико Сити и имаха огромна фен база там – същото за NFL в Германия или MLB в Лондон“, каза тя. „Това дава на хората или феновете причината да планират пътуване и да пътуват“.
За някои страни тези събития са възможност да издигнат международния си авторитет.
„Саудитска Арабия – подобно на Китай, Катар и много други – използват спорта, за да представят страната си – не само на присъстващите, но и на всички, които гледат предаването или стиймват“, каза тя пред CNBC Travel.
Саудитска Арабия, по-специално, инвестира сериозно в спорта, най-вече във футбола и голфа, набирайки високопоставени спортисти като Кристиано Роналдо и Дъстин Джонсън в кралството.
Критиците твърдят, че Саудитска Арабия удвоява спорта, за да си спечели глобалното благоразположение и да възстанови глобалния си имидж – практика, наречена „спортно измиване“, която саудитският престолонаследник Мохамед Бин Салман прегърна по време на интервю за Fox News през септември.
Игра за слаб сезон
Основна цел на спортния туризъм е да увеличи пътуванията, особено в бавни или слаби периоди, каза Делпи Нейроти.
Отбелязвайки края на летните пътувания, септември е класическият месец на „мецдусезонието“. Въпреки това в Сингапур цените на хотелите се повишиха до 590 сингапурски долара (440 щат.дол.) по време на годишния състезателен уикенд на Формула 1, като повечето хотели надхвърлиха 90% заетост, според софтуерната компания за хотелиерство и пътуване Adara – A Rate Gain Company.
„Заслужава да се отбележи, че някои хотели са в състояние да изискват дори по-високи цени, достигащи до 800 сингапурски долара“, каза Джей Уордъл, президент на Adara.
Най-популярните събития за 2023 г.
Тази година няколко страни бяха домакини на мащабни спортни състезания, които привлякоха туристи от различни краища на света, стимулирайки икономиките на домакините.
Световната купа по крикет за мъже на ICC, която се проведе от 5 октомври до 19 ноември, се очакваше да добави между 180 до 220 милиарда индийски рупии (около 2,1 до 2,6 милиарда щат.дол.) към икономиката на Индия, според анализ на The Bank of Baroda Economics Research отдел.
19-ите Азиатски игри, проведени в Китай от 23 септември до 8 октомври, продадоха повече от 3 милиона билета, което генерира повече от 610 милиона юана (85 милиона щат.дол.) приходи, според китайски медии. Приходите от продажби на лицензирани стоки донесоха още 107 милиона долара, а приходите от спонсорство от 176 компании донесоха допълнителни 623 милиона долара, се казва в съобщението.
Междувременно президентът на ФИФА Джани Инфантино каза през август, че тазгодишното Световно първенство за жени, организирано съвместно от Австралия и Нова Зеландия, е донесло повече от 570 милиона долара приходи.
Индонезия беше домакин на етап от тазгодишното MotoGP през октомври, докато Франция организира Световната купа по ръгби от август до септември. Тенис турнирите от Големия шлем привлякоха световното внимание, както и глобалните състезания от Формула 1 – включително първото Гран При на Лас Вегас, която приключи на 18 ноември.
Фирми, обслужващи любителите на спорта
Близо половината (49%) от феновете на бейзбола в САЩ планират да пътуват до поне един мач на MLB тази година, като 61% казват, че биха пропътували до 500 мили, за да го направят, според Booking.com.
През март компанията обяви, че е станала официален онлайн туристически партньор на Major League Baseball - сделка, която ще помогне на пътниците да намерят „хотели в близост до стадиона“ за такива пътувания, според съобщение за пресата.
Travel + Leisure Co. и Sports Illustrated Resorts обявиха планове за откриване на мрежа от курорти със спортна тематика в американски колежански градове. Първият е планиран да отвори врати в Тускалуза, Алабама – дом на Университета на Алабама – в края на 2025 г.
Уебсайтът за резервации на туристически изживявания GetYourGuide каза, че резервациите на спортна тематика са се увеличили със 130% от 2019 г. насам, като повечето резервации идват от пътуващи в Обединеното кралство (37%), САЩ (20%), Германия (17%) и Франция (15%) .
Най-популярните спортни изживявания тази година включват обиколки на McLaren Technology Center в Обединеното кралство, Fenway Park в Бостън и Madison Square Garden в Ню Йорк, според компанията.
VIP обслужване
Но някои спортни туристи искат още повече.
Компанията за луксозни пътувания AMPM начислява годишни такси от 8 000 долара за „стандартно членство“ и 30 000 долара за „елитно членство“ с интензивни услуги.
Срещу тази цена компанията може да осигури на членовете достъп до събития като Седмицата на модата в Ню Йорк и Откритото първенство на САЩ, каза представител на компанията пред CNBC Travel.
„Други спортни изживявания, които сме организирали за нашите членове, включват преживявания на пистата F1 – включително ексклузивен достъп до падоки само за членове – билети отстрани на корта на НБА, достъп до съблекалнята,“ каза съоснователят на компанията Лоран Бо.
Компанията може също да организира разходки с хеликоптер и достъп до полето след мача до големи спортни събития, каза той.
Друга компания, GR8, също организира луксозни преживявания веднъж в живота за пътници. Компанията вече изпраща заявки за летните олимпийски игри през 2024 г. във Франция, включително места за церемонията по откриването, достъп до олимпийското село и сесии за срещи със спортисти и треньори, каза представител на компанията пред CNBC Travel.
Компанията организира специален достъп до дербито в Кентъки, тенис турнири от Големия шлем и Супербоул, според нейния уебсайт.
Но наскоро се насочи към друг пазар.
„GR8 получава много искания за провеждане на спортни събития в Азия с някои от най-важните институции и компании там“, каза Барнабас Карега, главен изпълнителен директор и съосновател на GR8, добавяйки, че това включва запитвания за провеждане на NBA All Star игри на континента.
*Материалът е с аналитичен характер и не е съвет за покупка или продажба на финансови активи на фондовите пазари.
Още по темата:
Зеленото пътуване на круизната индустрия: Устойчиво бъдеще в открито море
Защо „аналоговите“ дестинации може да са най-голямата тенденция за пътуване през 2024 г.?
Валута | Цена | Δ% |
---|---|---|
EURUSD | 1.04 | ▲0.04% |
USDJPY | 157.41 | ▲0.19% |
GBPUSD | 1.25 | ▲0.03% |
USDCHF | 0.90 | ▲0.03% |
USDCAD | 1.44 | ▼0.02% |
Референтен индекс | Цена | Δ% |
---|---|---|
Dow 30 | 43 647.30 | ▲0.07% |
S&P 500 | 6 104.88 | ▲0.13% |
Nasdaq 100 | 22 100.00 | ▲0.19% |
DAX 30 | 20 077.30 | ▲0.14% |
Криптовалута | Цена | Δ% |
---|---|---|
Bitcoin | 98 743.30 | ▼0.62% |
Ethereum | 3 457.56 | ▼1.05% |
Ripple | 2.27 | ▼0.98% |
Фючърс | Цена | Δ% |
---|---|---|
Петрол - лек суров | 70.40 | ▲0.28% |
Петрол - брент | 73.42 | ▲0.29% |
Злато | 2 627.08 | ▲0.34% |
Сребро | 25.68 | ▲1.17% |
Пшеница | 535.25 | ▼1.04% |
Срочност | Цена | Δ% |
---|---|---|
US 10 Year | 108.42 | ▼0.07% |
Germany Bund 10 Year | 133.68 | ▼0.27% |
UK Long Gilt Future | 92.12 | ▼0.40% |