Снимка: iStock
Шведският производител Scania разработи товарно ремарке, оборудвано със слънчеви панели, което може да декарбонизира съществуващите камиони.
Транспортът в Европа представлява около 25 процента от въглеродните емисии на континента. Значителна част от това идва от тежкотоварни превозни средства.
Транспортирането на стоки не е нещо, без което можем да живеем – освен ако не искаме празни магазини и супермаркети. Но как можем да намалим въздействието на транспорта върху околната среда?
Euronews Green разговаря с шведския производител на превозни средства Scania, за да научи повече за стремежа на компанията да реши този проблем.
Декарбонизиране на подвижния парк
Очаква се камион, произвеждан в момента, да издържи около 15 – 20 години, което означава, че има много доста стари камиони, които се движат из Европа.
Би било практически невъзможно и непрактично поради различни причини да се премахнат всички стари превозни средства от пътя и да се заменят с най-новите и най-ефективни камиони.
„Проучваме всякакви варианти и разглеждането на камиони, захранвани със слънчева енергия, беше една от тези опции“, казва Ерик Фолгрим, технологичен лидер за дизайн на превозни средства в Scania, пред Euronews.
„Лично за мен беше по-скоро мислене за акумулаторните електрически камиони, които имаме в момента. Преди десет до 15 години те бяха твърде скъпи, но с повишена енергийна плътност и по-ниски разходи, изведнъж стана интересно.
И така мисълта беше подобна със слънчевата енергия – че ако ефективността се увеличи и разходите продължат да намаляват, в един момент ще си струва. И това е, което се опитваме да проучим“.
Как работи соларен хибриден камион?
Камионът има две части – предна „влекач“ и задна „ремарке“. Това, което Scania, в партньорство с университета в Упсала, разработи, е ремарке, покрито със слънчеви панели.
Предимството е, че може да бъде свързано към хибриден трактор и може да действа като допълнителна батерия. То може да съхранява около 200 киловатчаса енергия за съхранение, приблизително три пъти повече от трактора.
„В допълнение към това можете да получите и динамично зареждане – добре, ако слънцето е навън – и така вие всъщност зареждате, докато шофирате, което е голяма полза от това да имате панелите на камиона, а не на отстрани на пътя“, обяснява Ерик.
Това, което екипът на Ерик в Scania все още се опитва да усъвършенства – но ще направи ремаркето особено уникално – се опитва да накара ремаркето, покрито със слънчеви панели, да действа по същество като независимо захранвано електрическо превозно средство. Това би означавало, че може да се прикачи както към стар трактор с вътрешно горене, така и към модерен хибриден.
Предварителните данни от тестване на соларно ремарке с двигател с вътрешно горене предполагат, че това може да намали разхода на гориво с около 40 процента.
Кога ще видим слънчеви хибридни камиони по пътищата?
Слънчевите хибридни камиони в момента се тестват по пътищата в Швеция – и ще продължат през 2024 г.
Може да изглежда като странен избор да се тества продукт, захранван със слънчева енергия, в страна, която има много малко слънце през зимата, но Ерик обяснява, че „мисълта беше, че ако работи тук в Швеция, ще работи навсякъде0.“
„И знаете ли, ако отидете в Испания или Австралия или някъде другаде, където е много по-слънчево, тогава очевидно ще получите много повече ползи от самия камион.“
Едно от ключовите предизвикателства в този процес, според Ерик, е намирането на подходящи слънчеви панели.
„Повечето панели са направени за къщи, нали? Така че те са създадени да бъдат поставени върху статични къщи“, обяснява той.
„В автомобилния сектор имаме проблем, че е изложен на мръсотия, мръсотия, дори клони, които се навеждат над пътищата и остъргват страните“.
Вибрацията се създава, докато камионите фучат по пътищата, казва Ерик.
„Така че самите панели, тези, които сме използвали, всъщност са много леки и много здрави, много издръжливи.
Но в допълнение към това трябва да имате и някои функции за безопасност, които в случай на авария няма да съединят на късо панелите, така че службите за спешна помощ да не бъдат изложени на високо напрежение“.
„Мисля, че тези неща трябва да се погрижат за увеличаване на мащаба на този тип технология.“
*Материалът е с аналитичен характер и не е съвет за покупка или продажба на финансови активи на фондовите пазари.
Още по темата:
Как Дания и Финландия планират да станат „отрицателни емитери“
Зеленото пътуване на круизната индустрия: Устойчиво бъдеще в открито море
Валута | Цена | Δ% |
---|---|---|
EURUSD | 1.04 | ▼0.06% |
USDJPY | 157.12 | ▼0.01% |
GBPUSD | 1.25 | ▲0.15% |
USDCHF | 0.90 | ▲0.21% |
USDCAD | 1.44 | ▼0.06% |
Референтен индекс | Цена | Δ% |
---|---|---|
Dow 30 | 43 630.70 | ▲0.80% |
S&P 500 | 6 098.88 | ▲1.05% |
Nasdaq 100 | 22 045.30 | ▲1.43% |
DAX 30 | 20 077.30 | ▲0.14% |
Криптовалута | Цена | Δ% |
---|---|---|
Bitcoin | 98 365.60 | ▼0.28% |
Ethereum | 3 451.92 | ▼1.12% |
Ripple | 2.27 | ▼2.11% |
Фючърс | Цена | Δ% |
---|---|---|
Петрол - лек суров | 70.18 | ▲1.14% |
Петрол - брент | 73.22 | ▲0.84% |
Злато | 2 617.22 | ▲0.09% |
Сребро | 25.68 | ▲1.17% |
Пшеница | 535.25 | ▼1.04% |
Срочност | Цена | Δ% |
---|---|---|
US 10 Year | 108.52 | ▼0.03% |
Germany Bund 10 Year | 133.68 | ▼0.27% |
UK Long Gilt Future | 92.12 | ▼0.40% |