Снимка: iStock
От всички пречки пред масовото приемане на електрически превозни средства, липсата на обществено достъпни зарядни устройства за автомобили е най-често цитираната. Ако трябва да вярваме на специалисти от индустрията, традиционните шофьори на автомобили се страхуват до смърт от закупуването на EV заради притесненията си да не изтощят батерията и да заседнат отстрани на пътя на някое затънтено селце, или още по-лошо, да не бъдат впримчени в градския трафик. Страхът от празна батерия е довел до състояние, обикновено наричано „безпокойство за разстоянието“. И продължава, въпреки всички усилия на индустрията да го лекува.
През последните няколко години бяха направени големи крачки за удължаване на живота на батерията на EV. Днес е необичайно EV да има обхват на зареждане под 250 мили, като 300 мили или повече стават все по-често срещани. Това е по-далеч, отколкото много коли и пикапи могат да се движат с един резервоар газ. Освен това броят на обществено достъпните станции за зареждане нараства, като съотношението на електромобилите към портовете за зареждане бързо намалява. Дори бързите зарядни устройства вече се издигат като част от инфраструктурата на зарядните устройства. Бързите зарядни устройства са като магистрални бензиностанции за електромобили – те позволяват на водачите да заредят и бързо да възстановят по-голямата част от заряда си.
В Масачузетс, например, електромобилите съставляват около 1% от всички регистрирани леки превозни средства. Щатът има едно бързо зарядно за всеки 75 EV, докато съотношението на регистрираните леки превозни средства към бензиновите помпи е едно към 196 (приемайки 10 помпи на бензиностанция). И още иновации са в процес на работа: членовете на AAA вече могат да получат крайпътни услуги за зареждане на EV в 15 града в САЩ, включително West Springfield, Масачузетс.
И все пак остават реални причини да се притеснявате дали да вземете EV на дълго пътуване. На първо място, броят на бързите зарядни устройства е силно изкривен в полза на градските спрямо селските райони. Повечето станции за зареждане имат само един или два порта за зареждане и тъй като дори бързото зареждане може да отнеме 15-45 минути в зависимост от батерията, опашките могат да се образуват бързо. Това може да стане стресиращо, когато много съоръжения за зареждане не са обслужвани и са на пълно самообслужване. За разлика от това, почти никога няма опашка на местната бензиностанция, където може да работят до 16 помпи наведнъж. Също така е хубаво да знаете, че ако имате проблем с кредитната си карта, има човек на място под формата на касиер или служител, който може да го разреши. Възможността да си купите пакетче фъстъци, чаша кафе или да използвате тоалетната, разбира се, е бонус.
Това е в контраст с много зарядни устройства за EV, които имат трудности при разчитането на кредитна карта. Освен това вие предполагате, че зарядното устройство е в изправност, когато стигнете до него. Твърде много обаче, не са. И да стигнете до такъв също не е лесен подвиг, особено когато се намира далеч от главна магистрала, закътан в задната част на мотел, училище или дори търговски център. Шофьорите на Tesla имат предимство, с достъп до по-надеждна национална мрежа. Но шофьорите на електромобили от един от автомобилните производители също трябва да се тревожат дали електромобилът им ще работи с наличния щепсел на зарядното устройство. Никой никога не трябва да се тревожи дали бензиновата помпа ще се побере в резервоара му.
За щастие, помощта е на път. Умното решение на Tesla да отвори част от своята мрежа за бързо зареждане (и по този начин да поеме разходите за експлоатацията й) за други производители, включително GM, Ford, Volvo, Mercedes-Benz, Nissan, Honda Motor, BMW, Toyota, Rivian Automotive и няколко други, ще помогнат за облекчаване на проблема. Tesla също предостави своя стандарт за зареждане на производителите на зарядни устройства. Това би могло както да увеличи наличността, така и надеждността на зарядните устройства, почти по същия начин, по който решението на Microsoft да отвори своя потребителски интерфейс на Windows за други производители на софтуер улесни писането на софтуер за по-голяма аудитория.
Наистина ще дойде време – може би само след няколко години – когато тревожността от обхвата може не само да бъде лекувана, но и излекувана. Докато настъпи този ден, тези, които все още са на оградата относно закупуването на EV, могат да се съсредоточат върху други неприятности, като все още високата несубсидирана цена на повечето EV, лошото представяне на електрониката в автомобила, страхът от загуба на живот на батерията при студено време , а за някои модели и високата цена на ремонта.
Още по темата:
Китайски компании на път да решат основния проблем на електромобилите
Валута | Цена | Δ% |
---|---|---|
EURUSD | 1.04 | ▼0.45% |
USDJPY | 154.77 | ▲0.43% |
GBPUSD | 1.25 | ▼0.40% |
USDCHF | 0.89 | ▲0.86% |
USDCAD | 1.40 | ▼0.02% |
Референтен индекс | Цена | Δ% |
---|---|---|
Dow 30 | 44 407.80 | ▲1.01% |
S&P 500 | 5 989.70 | ▲0.43% |
Nasdaq 100 | 20 854.60 | ▲0.38% |
DAX 30 | 19 402.50 | ▲0.89% |
Криптовалута | Цена | Δ% |
---|---|---|
Bitcoin | 97 421.30 | ▼1.59% |
Ethereum | 3 393.92 | ▲1.89% |
Ripple | 1.44 | ▼2.17% |
Фючърс | Цена | Δ% |
---|---|---|
Петрол - лек суров | 71.16 | ▲1.50% |
Петрол - брент | 74.56 | ▲0.95% |
Злато | 2 716.15 | ▲1.78% |
Сребро | 25.68 | ▲1.17% |
Пшеница | 544.50 | ▼0.70% |
Срочност | Цена | Δ% |
---|---|---|
US 10 Year | 109.66 | ▲0.11% |
Germany Bund 10 Year | 134.56 | ▲0.59% |
UK Long Gilt Future | 94.52 | ▲0.45% |