Снимка: iStock
Заспивайте в една държава и се събуждайте в друга благодарение на Nightjet, European Sleeper, Midnight Trains и други нови и модерни железопътни компании, коментират от Euronews Travel.
Докато пътуването без полет набира скорост, европейските пътувания с влак преживяват ренесанс.
Спалните влакове са особено популярни, като непрекъснато се пускат нови маршрути в централна и западна Европа. А от 25 март 2024 г. стартиращият нощен влак European Sleeper ще разшири своята услуга от Брюксел-Берлин до Прага.
Промяната на начина, по който пътувате, е един от най-добрите начини за намаляване на въглеродния ви отпечатък. Като пример, полетът от Лондон до Париж отделя 14 пъти повече CO2 от пътуването с влак.
За щастие страните в ЕС инвестират в железници, които осигуряват по-добри и по-бързи свръзвания от всякога.
От бюджетни нощни влакове до трасета за крос-кънтри, тук са всички най-нови европейски железопътни маршрути.
Как да резервирате влакове в Европа?
Една от причините самолетите да са по-популярни от влаковете е, че има много добре познати уебсайтове, където можете да проучвате и резервирате полети. Това исторически не е било така с влаковете, особено когато искате да пресечете граници.
Но това бързо се променя. Ето някои от най-добрите уебсайтове за резервация на пътуване с влак:
Разбира се, всички маршрути са достъпни за резервиране чрез уебсайтовете на железопътните оператори - те трябва да предоставят най-евтините билети.
Ако пътувате с няколко влака, струва си да потърсите железопътни карти, като например известната карта Interrail, тъй като те могат да ви спестят пари и време.
Австрия
От Виена до Брюксел с Nightjet
Австрийската национална железопътна фирма ÖBB е провокатор на възраждането на спалните влакове в Европа с Nightjet от 2016 г. насам. В края на 2021 г. тя стартира нов маршрут между Виена и Париж през Залцбург и Мюнхен.
Пътуването отнема 14 часа и се изпълнява три пъти седмично в двете посоки, с цени от около 30 евро за място до 120 евро и нагоре за лично купе.
Току-що стартира нова услуга от Виена до Брюксел в Белгия. Заминаванията са в понеделник, сряда и петък, тръгване от Виена в 19.38 ч. и пристигане в Брюксел в 09.56 ч.
През лятото на 2023 г. Nightjet пусна влакове от ново поколение, включващи безжични станции за зареждане, безплатен Wi-Fi, съхранение на оборудване за велосипеди и снежни спортове и частни купета със собствени душове и тоалетни.
От Виена до Генуа и Ла Специя с Nightjet
Новото разписание на Nightjet за 2023 г. разшири услугата Виена/Мюнхен до Милано до Генуа и Ла Специя в Италия. От тук можете да вземете влакове до Монако, Ница и Чинкуе Тере.
Белгия
От Брюксел до Берлин през Амстердам с European Sleeper и Nightjet
Дълго дразненият European Sleeper, белгийско-холандски социален кооператив, стартира първия си маршрут - от Брюксел до Берлин през Амстердам - на 25 май.
Само с една смяна пътниците на European Sleeper могат да пътуват до Париж, Лондон, Прага и Варшава. От 25 март 2024 г. услугата ще бъде разширена до Дрезден и Прага.
Нова услуга , Nightjet свързва Париж с Берлин в понеделник, сряда и петък. Тръгнете от Berlin Hbf в 20.18 ч. и пристигнете в Paris East в 10.34 ч. Услугата ще стане ежедневна от октомври 2024 г.
От Лиеж до Аахен и Маастрихт с Arriva, SNCB и NS
Нова влакова услуга за три държави ще свързва Аахен в Германия, Лиеж в Белгия и Маастрихт в Холандия.
Проектът е в сътрудничество между Arriva (част от германската Deutsche Bahn Group), SNCB (Националната железопътна компания на Белгия) и NS (Nederlandse Spoorwegen).
Беше съобщено, че тази линия стартира през декември 2023 г.
От Берлин до Брюксел с Nightjet
Nightjet на ÖBB току-що пусна услуга Брюксел-Берлин. Започва с три пътувания седмично, като се спира в Хале, Ерфурт, Кьолн и Аахен в Германия по пътя.
Услугата се изпълнява във вторник, четвъртък и събота, като тръгва от Brussels Midi в 18.48 ч. и пристига в Berlin Hbf в 08.26 ч.
Чехия
От Прага до Цюрих с ČD
През декември 2022 г. националният железопътен оператор на Чешката република České dráhy (ČD) пусна нова спална услуга, свързваща Прага с Цюрих, със спирки във Франкфурт и Базел по пътя.
Нощното пътуване, възраждане на услуга, затворена през 2017 г., ще отнеме малко по-малко от 14 часа. Пътуващите ще имат редица различни опции за тарифи, от кушетки с шест легла до луксозни спални отделения със собствени тоалетни и душове.
Билетите за легло в кушет с шест легла започват от 49,90 евро.
Франция
От Париж до Бур-Saint-Maurice с Ouigo Grande Vitesse (декември 2023 г.)
Избягайте в Алпите тази зима със завръщането на влака Париж- Бур на Ouigo. Услугата ще работи от 14 декември до 24 март.
Тръгнете от Gare du Lyon в 10.42 и пристигнете в Bourg Saint Maurice в 16.27.
Bourg се намира в подножието на ски зоната Les Arcs. Фуникулер ви отвежда от града до ски курорта Arc 1600 само за седем минути.
От Париж до Орийак със SNCF (декември 2023 г.)
Нощният влак Париж-Aurillac, който излезе от експлоатация в началото на 2000-те години, е на път да се завърне по-късно тази година.
SNCF Voyageurs обяви, че нощните влакове Le Pyrénéen и L'Occitan ще свързват френската столица с южната централна община от декември 2023 г.
Ежедневен влак ще обслужва град Кантал през празничните периоди, а в петък и неделя вечер във всяка посока през останалото време.
Това е част от по-широка инициатива за рестартиране на нощните влакове в страната, която досега включваше услугите Париж-Ница и Париж-Лурд.
От Париж до Берлин с Nightjet (2023) и TGV (2024)
Nightjet, подразделението за нощни влакове на австрийския железопътен оператор ÖBB, току-що възобнови своята услуга Париж-Берлин след деветгодишно прекъсване.
Този маршрут се изпълнява в понеделник, сряда и петък. Тръгнете от Berlin Hbf в 20.18 ч. и пристигнете в Paris East в 10.34 ч. Услугата ще стане ежедневна от октомври 2024 г.
Междувременно Франция и Германия обявиха нов влаков маршрут TGV между Париж и Берлин, който трябва да започне да се движи през 2024 г.
Понастоящем пътуването между двете столици изисква пътниците да се прекачват на отделна гара като Кьолн или Франкфурт. Новата високоскоростна връзка ще позволи на пътниците да изминат пътуването за около седем часа.
От Париж до Мадрид с Trenitalia (края на 2024 г.)
През декември 2022 г. FS Italiane Group – собственикът на италианската национална държавна железница Trenitalia – обяви планове за нова високоскоростна влакова връзка Frecciarossa между Париж и Мадрид.
Новият влак ще свързва Париж и Барселона, където съществуващата високоскоростна услуга вече се движи до испанската столица. Предвижда се да стартира в края на 2024 г. с намеци, че допълнителни услуги могат да свържат Мадрид с Италия през Франция.
От Париж до Венеция със среднощни влакове (2025)
Френският стартъп Midnight Trains ще свърже Франция и Италия с нова нощна влакова услуга от Париж до Венеция през Милано от 2025 г., подкрепена от Европейската комисия. Това ще направи по-бързо и по-лесно за пътуващите от Обединеното кралство да вземат влака до Италия.
Германия
От Берлин до Стокхолм със Snälltåget
Шведската железопътна компания Snälltåget пренасочи своята влакова услуга от Берлин до Малмьо през Хамбург и Дания, като същевременно я разшири до Стокхолм. Пълното пътуване отнема малко под 17 часа с цени за директна услуга от около 50 евро.
От Мюнхен до Генуа и Ла Специя с Nightjet
Новото разписание на Nightjet за 2023 г. разшири услугата Виена/Мюнхен до Милано до Генуа и Ла Специя в Италия. Оттук е възможно пътуване до Монако, Ница и Чинкуе Тере.
От Щутгарт до Загреб и Риека с Nightjet и EuroNight
В новото си разписание за 2023 г. Nightjet разшири своята услуга със спален влак от Мюнхен до Венеция, Любляна и Загреб, за да започне в Щутгарт, Германия.
Сезонно маршрутът ще минава и до крайбрежния хърватски град Риека с общо време за пътуване от около 15 часа.
Nightjet до Венеция пътува през Мюнхен, Залцбург и Тревизо, докато услугата до хърватските и словенските столици се управлява от хърватските железници HŽ и словенските железници SŽ под EuroNight на ÖBB.
От Мюнхен до Варшава с ÖBB (2024)
През 2024 г. влак ÖBB Nightjet ще свърже Мюнхен в Германия с Варшава в Полша, преминавайки през Розенхайм в Германия, Залцбург, Линц и Виена в Австрия и Краков в Полша по пътя.
Междувременно услугата Nightjet от Виена до Берлин ще следва нов маршрут през Брецлав и Прага в Чехия и Дрезден в Германия.
Италия
От Генуа - Неапол с NTV Italo
В края на 2021 г. италианската високоскоростна железопътна компания NTV Italo стартира услуга за Генуа, свързваща преди това слабо свързания пристанищен град в северозападната част на Италия с южната част на страната.
Пътуването от Генуа до Неапол отнема малко под седем часа и струва около 80 евро на връщане.
От Милано до Париж с Frecciarossa
Също в края на 2021 г. Frecciarossa – високоскоростното подразделение на италианския национален влаков оператор Trenitalia – пусна луксозен нов влак между Милано и Париж.
По-бърз и по-луксозен от предишните услуги по този маршрут, влакът отнема малко под седем часа. Билетите са толкова евтини, колкото 29 евро - въпреки че се напръскате с тарифа за изпълнителен директор, за да пътувате в удобен фотьойл.
От Рим до Помпей с Frecciarossa
През юли Италия стартира нова, директна високоскоростна влакова услуга от Рим до Помпей и обратно.
Той свързва столицата с популярния археологически обект в южноиталианския регион Кампания за по-малко от два часа, тръгвайки от Рим в 8:53 ч. сутринта и излитайки от Помпей в 18:40 ч.
Първоначално ще се изпълнява само през третата неделя на всеки месец, но това може да се увеличи в бъдеще.
Португалия
От Порто до Лисабон и Виго с иберийската високоскоростна железопътна мрежа (строителството започва през 2024 г.)
Португалия одобри планове за високоскоростна железопътна линия между Лисабон, Порто и Виго. Тя ще бъде част от по-широката иберийска високоскоростна железопътна мрежа, която обединява страната и я свързва с Испания.
В момента пътуването с влак между Порто и Лисабон отнема почти три часа. Новата железопътна връзка ще намали времето за пътуване до само 1 час и 15 минути. В крайна сметка новата линия ще свърже португалските градове с Виго в Испания.
Холандия
От Амстердам до Австрия със Ski Express на TUI
Любителите на снежните спортове се подготвят за нов нощен влак, който тръгва между Амстердам и някои от най-големите ски курорти в Австрия.
„Ski Express“ на TUI ще тръгва от Амстердам всеки петък вечер между 23 декември и 31 март. След като напусне холандската столица в 17:30 ч., услугата ще спре в Утрехт, след което ще продължи директно към Австрия.
От Амстердам до Цюрих с Nightjet
Воденият от Австрия пионер в нощните влакове Nightjet стартира маршрут между Амстердам и Цюрих в края на 2021 г. Тръгва в 20:30 ч. и пристига в 8:05 ч. сутринта.
Опциите за спане варират от кушетки (от около 60 евро) до спални кабини (от около 120 евро).
От Амстердам до Барселона с European Sleeper (пролет 2025 г.)
Скоро стартиращият холандско-белгийски влаков оператор European Sleeper се надява да пусне нова нощна влакова услуга от Амстердам до Барселона през пролетта на 2025 г. Това значително ще подобри железопътните връзки север-юг в Европа.Amsterdam to Berlin with Qbuzz (Януари 2027)
Qbuzz се възползва от железопътния пакет с отворен достъп на ЕС, като кандидатства за три нови влакови връзки: Амстердам до Айндховен, Амстердам до Берлин и Амстердам до Париж.
Ако бъдат одобрени от Нидерландския орган за потребителите и пазарите (ACM), те могат да заработят от януари 2027 г.
Испания
От Мадрид до Аликанте и Валенсия с Уиго, Авло и Ирио
През ноември 2022 г. Ouigo, собственост на SNCF, стартира нов високоскоростен и евтин маршрут между Мадрид, Валенсия и Аликанте. Билетите струват около 30 евро.
Aryo от Renfe пусна своя собствена услуга от Мадрид до Аликанте, започваща от само 7 евро.
През 2024 г. Ouigo планира да разшири услугата си, за да достигне до Кордоба, Севиля, Малага и Коста дел Сол.
От Барселона до Мадрид с Iryo
Пътуването между столицата на Испания и най-добрия туристически град стана по-бързо и по-евтино през ноември 2022 г. с тази нова високоскоростна железопътна услуга от Iryo.
Iryo - консорциум между испанската авиокомпания Air Nostrum и италианската железопътна компания Trenitalia - управлява 16 влака за връщане дневно между Барселона и Мадрид, като отнема само 2,5 часа в посока и струва само 18 евро.
Доставчикът на евтини железопътни превози също ще пусне услуга между Малага, Мадрид и Кордоба с време за пътуване от три часа. Avlo на Renfe също свързва Мадрид с Малага и Севиля.
От Барселона до Лион през Монпелие и Ним с Ренфе
Испанската държавна железопътна мрежа пуска нови високоскоростни AVE услуги до Франция през 2023 г. Нейната услуга Барселона-Лион пусна релсите на 13 юли.
Пътуването отнема около пет часа и тръгва от Барселона сутринта, спирайки в Girona, Figueres Vilafant, Perpignan, Narbonne, Béziers, Montpellier-St-Roch, Nîmes и Valence по пътя. Следобед има влак за връщане.
Билетите за целия маршрут започват от 29 евро.
Мадрид до Марсилия през Барселона с Renfe
Планът на Renfe да разшири своите влакови услуги във Франция включва друг маршрут, стартиран на 28 юли между Мадрид и Марсилия.
Влаковете се движат ежедневно. Излитане от Мадрид в 13.25 ч. и пристигане в Марсилия в 21.23 ч.
Допълнителни маршрути до Париж се очакват през 2024 г. навреме за Олимпийските игри.
Цюрих до Барселона с Nightjet
Операторът на нощни влакове Nightjet планира да свърже Цюрих в Швейцария с Барселона в Испания.
Услугата ще се обажда в Базел, Берлин, Брюксел, Кьолн, Флоренция, Хамбург и Милано по пътя, но датата на стартиране все още не е обявена.
Словения
Любляна до Будапеща с унгарските железници
Влакът на унгарските железници от Любляна, Словения до Будапеща, Унгария минава през Грац в Австрия за живописно пътуване. Пътуването отнема 7,5 часа, а цените започват от 16 евро на посока.
Швеция
Стокхолм до Хамбург със SJ EuroNight
Нощният влак Stockholm Central до Hamburg-Altona се захранва от възобновяема енергия. Тръгва всеки ден в 17:30 ч. и пристига в 6:30 ч. сутринта, като по пътя минава през Копенхаген.
Най-евтиният вариант е място във вагон (от 25 евро). Легло в общо отделение започва от 45 евро, докато самостоятелно отделение за двама души с мивка започва от 165 евро. Самостоятелните отделения за един до трима души се предлагат със собствен душ, тоалетна и закуска, започващи от около 205 евро. Предлагат се и купета за влакове, подходящи за домашни любимци.
В комбинация със съществуващите услуги на Eurostar и Deutsche Bahn, услугата може да се използва и за пътуване от Лондон до Стокхолм за по-малко от 24 часа.
Швейцария
Цюрих до Рим с Nightjet
На пресконференция през 2020 г. Nightjet обяви, че ще пусне нов нощен влак между Цюрих и Рим през зимата на 2022 г. Остава да видим дали плановете ще се осъществят по график. В момента единствените маршрути на оператора в Рим включват Виена, Залцбург, Филах и Мюнхен.
Великобритания
Лондон до Бордо с HS1 (приблизително 2026 г.)
Британската High Speed 1 (HS1), която управлява железопътната линия в тунела под Ламанша, се подготвя да пусне нов маршрут от Лондон до Бордо. В момента пътниците трябва да преминат през Париж, за да стигнат до френския винен регион, като времето за пътуване е почти шест часа. Новата линия ще заобиколи столицата и ще намали времето за пътуване до около пет часа.
Още по темата:
AI прогнозира най-популярните региони за почивка в Европа за 2024 г
Как Брюксел планира да се превърне в подходящ за пешеходци зелен център?
Валута | Цена | Δ% |
---|---|---|
EURUSD | 1.04 | ▼0.06% |
USDJPY | 157.12 | ▼0.01% |
GBPUSD | 1.25 | ▲0.15% |
USDCHF | 0.90 | ▲0.21% |
USDCAD | 1.44 | ▼0.06% |
Референтен индекс | Цена | Δ% |
---|---|---|
Dow 30 | 43 630.70 | ▲0.80% |
S&P 500 | 6 098.88 | ▲1.05% |
Nasdaq 100 | 22 045.30 | ▲1.43% |
DAX 30 | 20 077.30 | ▲0.14% |
Криптовалута | Цена | Δ% |
---|---|---|
Bitcoin | 98 382.50 | ▼0.27% |
Ethereum | 3 464.76 | ▼0.75% |
Ripple | 2.28 | ▼1.91% |
Фючърс | Цена | Δ% |
---|---|---|
Петрол - лек суров | 70.18 | ▲1.14% |
Петрол - брент | 73.22 | ▲0.84% |
Злато | 2 617.22 | ▲0.09% |
Сребро | 25.68 | ▲1.17% |
Пшеница | 535.25 | ▼1.04% |
Срочност | Цена | Δ% |
---|---|---|
US 10 Year | 108.52 | ▼0.03% |
Germany Bund 10 Year | 133.68 | ▼0.27% |
UK Long Gilt Future | 92.12 | ▼0.40% |