Снимка: Istock
Chevy Malibu измина пътя на додото. Дългогодишната табелка с име Malibu имаше две отделни серии с Chevrolet, като първият му престой датира отпреди 50 години. GM продаде 10 милиона Malibu-та по това време, но в последните дни това е рядкост - седан.
GM (GM) каза, че фабричното пространство в Malibu сега ще бъде посветено на производството на повече кросоувъри, SUV и EV.
„Chevy Malibu стана жертва на преминаването на потребителите от традиционни седани към кросоувъри с всякакви форми и размери. GM също се нуждаеше от място в своята фабрика в Канзас Сити, за да създаде следващото поколение Chevy Bolt EV.” каза главният редактор на Autoblog Грег Миглиоре пред Yahoo Finance. SUV Cadillac XT4 също ще се произвежда във фабриката в Канзас Сити. „Така че можете да видите йерархията и средните седани като Malibu са на дъното за Chevy и неговите купувачи.“
„Кросоувърите са предпочитан избор за много потребители. Те вършат много неща добре, съчетавайки функционалност с приятна динамика на шофиране, за да достигнат широка част от пазара“, добавя Миглиоре. „Най-общо казано, сегментът на кросоувърите е частта от уредите в автомобилния бизнес: безопасен избор, за който не е нужно да мислите твърде много.“
Докато основните производители на автомобили като Toyota с Camry, Honda с дългогодишния си Accord и Hyundai с войника Sonata със средни продажби на седан, GM, Ford и Stellantis в по-голямата си част напуснаха пазара поради намаляващи продажби. Японските и корейските производители на автомобили произвеждат седани, защото могат да правят пари от тях чрез ефективност на разходите и мащаб, но този пай става все по-малък.
Данните за продажбите, предоставени на Yahoo Finance от сайта за автомобилни изследвания Edmunds.com, показват, че от 2019 г. до 2023 г. общият пазарен дял на новите „автомобили“ (съставени предимно от седани, но също и купета), продавани в САЩ, е намалял с близо една трета, от 27,1% на 20,5%. По-специално, колите от среден клас са спаднали от пазарен дял от 8,2% на 5,8%, а този на компактните автомобили е спаднал от 8,8% на 6,1%.
Междувременно общите продажби на SUV се увеличиха до 56,3% през 2023 г. от вече стабилните 48,5% през 2019 г., като на практика заеха половината пазар. Печалбите бяха навсякъде, със забележими движения при компактните SUV (18,8% от 17,9%) и средните SUV (16,6% от 15,9%).
„Популярността на седаните непрекъснато намалява, тъй като производителите на автомобили разшириха и подобриха своите SUV портфолиа в множество сегменти и бюджети“, каза Джоузеф Юн, анализатор на потребителите на Edmunds, пред Yahoo Finance. „Клиентите са сигнализирали силно и ясно с портфейлите си, че жадуват за повдигната позиция на седене и възприеманата добавена полезност във всеки сегмент, независимо дали имат нужда или не.“
Въпреки схващането, че SUV като цяло са по-практични и пристрастията на американците към големи, брутални SUV, каросерията на седана все още има какво да предложи на потребителите. Що се отнася до размера, в Camry и Accord могат удобно да се настанят четирима до петима възрастни, с пространство в багажника, което може да поеме няколко куфара в пълен размер, сравнимо със среден SUV.
Със своя по-малък отпечатък, по-аеродинамична каросерия и общо по-малко тегло, седаните са по-икономични от SUV и кросоувъри с подобни размери и отделят по-малко замърсители. Според последния доклад за автомобилните тенденции на EPA, базираните на камиони SUV произвеждат огромни 364 грама/миля CO₂ емисии, докато автомобилите произвеждат 260 грама. Докато общите нива на мили на галон се подобряват за SUV в сравнение с автомобилите, те все още са склонни да замърсяват повече.
В допълнение, по-добра аеродинамика, по-малко тегло на колелата и по-нисък център на тежестта могат да означават по-добро представяне на пътя. Седани като високопроизводителното BMW M5 и Cadillac CT5-V Blackwing могат да обикалят около най-спортния SUV.
В горните ешелони на автомобилния пазар някои седани продължават да процъфтяват поради силното си представяне, размер и външен вид. Гореспоменатото BMW M5 не отива никъде, а CT5-V Blackwing е победител в продажбите за Cadillac.
Седаните също са по-достъпни. Данните на Edmunds установяват, че цената на сделката за автомобили от среден клас като Camry или Accord е средно $32 029, в сравнение с $48 706 за среден SUV като Kia Telluride или Jeep Grand Cherokee.
Дори седанът Dodge Charger на Stellantis все още се продава по-добре от Malibu.
Валута | Цена | Δ% |
---|---|---|
EURUSD | 1.04 | ▼0.45% |
USDJPY | 154.77 | ▲0.43% |
GBPUSD | 1.25 | ▼0.40% |
USDCHF | 0.89 | ▲0.86% |
USDCAD | 1.40 | ▼0.02% |
Референтен индекс | Цена | Δ% |
---|---|---|
Dow 30 | 44 407.80 | ▲1.01% |
S&P 500 | 5 989.70 | ▲0.43% |
Nasdaq 100 | 20 854.60 | ▲0.38% |
DAX 30 | 19 402.50 | ▲0.89% |
Криптовалута | Цена | Δ% |
---|---|---|
Bitcoin | 98 589.00 | ▼0.41% |
Ethereum | 3 329.75 | ▼0.05% |
Ripple | 1.55 | ▲5.42% |
Фючърс | Цена | Δ% |
---|---|---|
Петрол - лек суров | 71.16 | ▲1.50% |
Петрол - брент | 74.56 | ▲0.95% |
Злато | 2 716.15 | ▲1.78% |
Сребро | 25.68 | ▲1.17% |
Пшеница | 544.50 | ▼0.70% |
Срочност | Цена | Δ% |
---|---|---|
US 10 Year | 109.66 | ▲0.11% |
Germany Bund 10 Year | 134.56 | ▲0.59% |
UK Long Gilt Future | 94.52 | ▲0.45% |