Снимка: iStock
Пътуванията през сезона и регионалните дестинации са начело на стратегията за устойчив туризъм на балканската страна, коментират от Euronews Travel.
Николина Бърняц беше избрана за министър на туризма на Хърватия в разгара на пандемията от COVID, когато международните пътувания бяха засегнати по-силно от всякога.
Въпреки предизвикателството, което имаше пред нея, тя се съсредоточи не само върху възстановяването на разрушената туристическа индустрия на балканската страна, но и върху превръщането на Хърватия в пробен камък за устойчиво пътуване.
Преди летния сезон тя говори пред Euronews Travel за плановете си за бъдещето на туризма в Хърватия.
Нов закон помага за поставянето на регионалните хърватски дестинации на радарите на туристите
„По време на COVID туризмът беше една от най-засегнатите индустрии в световен мащаб, но тези кризи също подчертаха необходимостта от дълбока промяна в развитието и управлението на туризма“, казва Брняц.
„Укрепването на устойчивостта на туризма чрез създаване на инструменти, които да гарантират адаптивността му към различни предизвикателства, е част от по-голямата картина на изграждането на устойчив туризъм.“
Визията на нейния екип сега? Те се надяват да развият туризъм, който е екологично и социално устойчив.
Хърватия прие първия си закон за туризма, който влезе в сила тази година.
В страна, в която туризмът е неравномерно регионално развит, той има за цел да децентрализира индустрията и да я адаптира към местните и регионални нужди.
„Преди туризмът се развиваше единствено въз основа на икономически интереси“, обяснява Брняц. „Искахме да намерим начин да засилим устойчивостта, да приложим устойчиви практики и да се отдалечим от възприятието за успех, базирано единствено на броя нощувки и приходите от туризъм – тоест искахме да намерим правилния баланс между икономическия, екологични и социални стълбове на устойчивостта.“
Тя се надява Законът за туризма да помогне на местните общности да развиват дестинации с помощта на правителството. Ще им бъдат дадени инструменти както за подобряване на качеството на живот на местното население, така и за смекчаване на отрицателното въздействие на туризма върху околната среда.
Това е нещо, което законът също е записал в камък, предлагайки рамка за инвестиционни стимули в туризма, основана на критерии за устойчивост.
Хърватия ще приветства първия в Европа център за устойчив туризъм
Хърватия стана член на Европейския съюз през 2013 г. и на Шенгенското пространство през януари 2023 г.
Брняц работи усилено съвместно с ЕС, за да постигне целите си за устойчив туризъм, осигурявайки безвъзмездни средства както частно, така и от Програмата за възстановяване и устойчивост на блока и Многогодишната финансова рамка на ЕС, както и чрез държавния бюджет на Хърватия.
„Осигурихме също грантове за зелен и цифров преход на частна туристическа инфраструктура в размер на над 180 милиона евро“, каза тя пред Euronews Travel.
„Уверена съм, че този инвестиционен цикъл ще допринесе силно за устойчивостта, за зеления и цифров преход на нашия туризъм, което е от съществено значение за бъдещата конкурентоспособност и успех.“
Хърватия е призната за лидер в развитието на устойчив туризъм, не на последно място от Организацията за икономическо сътрудничество и развитие (ОИСР) и Европейската комисия.
Обединените нации също обърнаха внимание и Световната организация по туризъм наскоро обяви инициативата си за създаване на Център за устойчив туризъм в Хърватия - първият в Европа.
В сътрудничество с университета в Загреб експертите ще проучват, разработват и насърчават политики за устойчив туризъм.
Екипите в центъра ще могат да споделят знания и най-добри практики за устойчив туризъм, включително статистическата рамка на Хърватия и нейното приложение за по-широко разработване на политики.
Защо Николина Бърняц взе решението да се съсредоточи върху устойчивостта в туризма?
„Според последните проучвания туристите са променили навиците си за пътуване и интересът към устойчиви дестинации нараства“, обяснява Бърняц. „Пътуващите са все по-наясно с изменението на климата и това също оформя техните перспективи за ваканционните пътувания.“
„Те разпознават потенциалните въздействия, като екстремни температури, променени сезони и по-непредсказуеми метеорологични условия“, добавя тя. „Сигурна съм, че в бъдеще нашата работа по устойчивостта ще има положително въздействие върху цялостния им опит в Хърватия.“
Тя се надява, че не само туристите ще бъдат впечатлени от усилията на страната за устойчивост, но и други нации.
Според Брняц това вече се случва.
„На политическо ниво имахме много двустранни и многостранни контакти с колеги, занимаващи се с туризъм, които изпитват подобни предизвикателства и се интересуват да се поучат от примера на Хърватия“, казва тя.
Хърватия е по-скъпа след приемането на еврото - но това е победа за устойчивостта.
След присъединяването на балканската нация към Шенгенската зона и приемането на еврото като валута през 2023 г. някои казват, че Хърватия е станала твърде скъпа за много посетители.
Брняц обаче казва, че нейните усилия за устойчивост са подкрепени от по-високите цени, които предлагат по-добро цялостно изживяване за туристите.
По-високите разходи помагат за повишаване на устойчивостта и по други начини, включително като насърчават пътниците да посещават Хърватия извън пиковия летен сезон.
„Хърватия имаше най-добрите резултати през предходния сезон миналата година, а когато говорим за цялата година, туристическите резултати бяха наравно с рекордните години преди пандемията, а във финансово отношение бяха най-добрите в историята“.
Всъщност през 2023 г. е имало 20,6 милиона пътници, които са направили 108 милиона нощувки в Хърватия, което е с девет процента повече от предходната година.
За Брняц никаква критика не изглежда да я разсейва от фокуса ѝ върху устойчивостта.
„Това не е просто модна дума за нас“, казва тя. „Това е основата за повишеното качество на нашите продукти и услуги.“
„Туризмът е преди всичко индустрия, която предоставя преживявания, а устойчивото развитие на туризма е равносилно на качествено изживяване за нашите гости – със запазени природни и културни ресурси, традиция, гостоприемство и сигурност, заедно с туристически атракции и инфраструктура, адаптирани към нуждите на нашите туристи.“
Следователно по-високите цени може да продължат, но Брняц е решена да остане по сегашния си път: „Устойчивото развитие на туризма гарантира стойност за изразходваните пари“, казва тя.
Още по темата:
Защо 500-километровият културен маршрут Efeler Yolu в Турция е уникален?
Валута | Цена | Δ% |
---|---|---|
EURUSD | 1.04 | ▼0.50% |
USDJPY | 154.83 | ▲0.44% |
GBPUSD | 1.25 | ▼0.42% |
USDCHF | 0.89 | ▲0.87% |
USDCAD | 1.40 | ▼0.02% |
Референтен индекс | Цена | Δ% |
---|---|---|
Dow 30 | 44 407.80 | ▲1.01% |
S&P 500 | 5 989.70 | ▲0.43% |
Nasdaq 100 | 20 854.60 | ▲0.38% |
DAX 30 | 19 402.50 | ▲0.89% |
Криптовалута | Цена | Δ% |
---|---|---|
Bitcoin | 99 135.00 | ▲0.67% |
Ethereum | 3 305.99 | ▼1.62% |
Ripple | 1.45 | ▲16.91% |
Фючърс | Цена | Δ% |
---|---|---|
Петрол - лек суров | 71.22 | ▲1.58% |
Петрол - брент | 74.58 | ▲0.99% |
Злато | 2 712.81 | ▲1.64% |
Сребро | 25.68 | ▲1.17% |
Пшеница | 544.50 | ▼0.70% |
Срочност | Цена | Δ% |
---|---|---|
US 10 Year | 109.62 | ▲0.06% |
Germany Bund 10 Year | 134.56 | ▲0.59% |
UK Long Gilt Future | 94.52 | ▲0.45% |