Снимка: iStock
Европа е готова да посрещне най-дългия в света подводен пътен и железопътен тунел. Ето как се изгражда, пишат от Euronews Travel.
18-километров тунел скоро ще свърже южна Дания със северна Германия под Балтийско море.
Когато отвори врати през 2029 г., амбициозната пътна и железопътна връзка ще бъде най-дългата по рода си в света, намалявайки времето за пътуване за туристи и пътуващи между двете страни.
Докато строителството започва, Euronews Travel разговаря с екипа зад тунела Fehmarnbelt, за да научи повече.
Как тунелът Fehmarnbelt ще бъде от полза за пътуващите?
В момента пътуването между датския остров Лоланд и германския остров Фемарн включва 45-минутно пътуване с ферибот.
Свързвайки Rødbyhavn от датска страна с Puttgarden от германска страна, тунелът Fehmarnbelt обещава да съкрати това пътуване до 10 минути с кола и само седем минути с влак.
„За пътуващите до работното място това означава по-бърза и по-надеждна връзка между Дания и Германия, което значително намалява времето за пътуване и прави ежедневните пътувания много по-удобни“, каза Денис Юхем, говорител на Femern A/S – датската компания, която подготвя проекта – пред Euronews Пътуване. Освен това ще намали задръстванията по съществуващите пътни и железопътни маршрути.
За туристите тунелът ще улесни разглеждането на двете страни, добавят те.
Свързвайки се с по-нататъшно пътуване на север до Копенхаген през датския остров Зеландия, „тунелът Fehmarnbelt ще революционизира пътуването между Скандинавия и Централна Европа, като осигури по-бърза, по-надеждна и директна връзка.“
Пътят на тунела също ще се свърже с магистралната мрежа на Германия за удобен достъп с кола.
Защо е избран подводен тунел, за да свърже Дания и Германия?
Бяха проучени няколко варианта, включително мост и пробит тунел, минаващ през земята, преди да се спрем на подводен тунел, който да свързва двете страни.
„В крайна сметка 18-километровият потопен тунел беше счетен за най-доброто решение поради по-ниското си въздействие върху околната среда, намалената чувствителност към метеорологичните условия и рентабилността“, обяснява Юхем.
Тунелът трябва да се придържа към строги екологични стандарти, осигуряващи минимално въздействие върху местните екосистеми и биоразнообразие. Това се следи от специализирани кораби. Природните пейзажи, неизбежно засегнати от проекта, ще бъдат компенсирани от създаването на нови природни зони на други места - на Lolland те ще бъдат поне двойно по-големи.
Очаква се проектът да струва 55,1 милиарда крони (4,8 милиарда евро). ЕС е отпуснал около 1,1 милиарда евро за изграждането му, докато свързаните железопътни съоръжения са вложили 117 милиона евро.
В крайна сметка той ще бъде финансиран от потребителите с приходи от пътни такси и билети, използвани за изплащане на оставащите заеми. Това е подобен модел на успешната връзка Øresund, мост и потопен тунел, свързващ Дания и Швеция.
Разходите за използване на тунела Fehmarnbelt ще бъдат решени от министъра на транспорта на Дания в навечерието на отварянето му.
Как се изгражда потопяемият тунел?
„Проектирането на тунела Fehmarnbelt беше сложен процес, който изискваше задълбочено планиране“, казва Маркус Джъст, мениджър по качеството на дизайна на тунели във Femern A/S.
Едно от най-големите предизвикателства беше да разберем как да транспортираме огромните, тежки тунелни елементи от фабриката до мястото за потапяне.
„Решихме да изградим басейни пред всяко от трите фабрични халета, така че елементите на тунела да могат да изплуват като в ключалка и да бъдат транспортирани до работното пристанище“, обяснява Джъст.
След това специално проектирано морско оборудване и работни съдове се използват за транспортиране и спускане на елементите на място по водонепроницаем начин.
„Системата прави възможно спускането и свързването на елементите на тунела за най-дългия потопен тунел в света с точност от само няколко милиметра“, казва Джъст.
Една от най-големите технически иновации на проекта обаче се фокусира върху безопасността и поддръжката.
„Тунелът Fehmarnbelt ще бъде първият потопен тунел в света с мазета“, разкрива Just. Разположени на всеки два километра и свързани с тръби, тези по-дълбоки и по-широки сегменти ще осигурят пространство за обслужващи превозни средства, така че персоналът по поддръжката да има достъп до зоните в рамките на тунела безопасно и бързо, подобрявайки наличността на трафика.
Какви мерки за безопасност ще има за хората, които използват тунела?
Освен изграждането на лесен достъп за персонала по поддръжката и операциите, тунелът ще включва различни елементи, които да го направят „също толкова безопасен за използване, колкото еквивалентни маршрути на сушата“, според Juchem.
Въз основа на опита от други големи тунелни проекти, включително връзката Øresund, той ще включва пълни аварийни ленти в двете посоки на магистралата в рамките на тунела, като превозните средства се движат в отделни тръби във всяка посока. Това ще позволи на превозните средства да спират в случай на повреда или извънредна ситуация.
Добре осветеният тунел ще бъде оборудван и с аварийни изходи по цялата си дължина, осигуряващи безопасни маршрути за евакуация в случай на инциденти.
Местен контролен център и център за управление на движението на влаковете в Копенхаген ще наблюдават тунела денонощно, като гарантират бърза реакция при всякакви проблеми.
Как тунелът Fehmarnbelt ще направи пътуването по-устойчиво?
Надяваме се, че тунелът ще насърчи преминаването от автомобилен към влаков транспорт.
„Очаква се тази промяна да намали значително емисиите на CO2, тъй като железопътният транспорт е по-ефективен и по-малко замърсяващ в сравнение с автомобилния транспорт“, казва Юхем.
Екологичните групи приветстваха тази новина.
„Виждаме връзката Fehmarnbelt като много важен проект, що се отнася до климата“, казва Майкъл Льовендал Крузе, представител на неправителствената организация Датско дружество за опазване на природата. „Това ще засили транспорта на товари и пътници с помощта на най-щадящия климата транспорт, който съществува в момента, т.е. електрически влакове.“
Тунелът също така ще създаде по-директен маршрут за международни влакове и камиони, „спестявайки приблизително 160 километра пътуване и по този начин намалявайки разхода на гориво и емисиите“, добавя Juchem.
„Чрез създаването на напълно електрифициран железопътен коридор тунелът подкрепя използването на зелена енергия и устойчиви транспортни решения, като допълнително интегрира транспортната мрежа на Европа и насърчава по-зелено бъдеще.“
Още по темата:
Пътуване през историята: Открийте чудесата на Млейха
Германски учебен павилион печели наградата на ЕС за съвременна архитектура за 2024 г.
Валута | Цена | Δ% |
---|---|---|
EURUSD | 1.04 | ▼0.52% |
USDJPY | 154.87 | ▲0.47% |
GBPUSD | 1.25 | ▼0.44% |
USDCHF | 0.89 | ▲0.85% |
USDCAD | 1.40 | ▼0.05% |
Референтен индекс | Цена | Δ% |
---|---|---|
Dow 30 | 44 210.20 | ▲0.56% |
S&P 500 | 5 977.42 | ▲0.22% |
Nasdaq 100 | 20 778.60 | ▲0.01% |
DAX 30 | 19 375.80 | ▲0.76% |
Криптовалута | Цена | Δ% |
---|---|---|
Bitcoin | 98 226.50 | ▼0.27% |
Ethereum | 3 305.83 | ▼1.63% |
Ripple | 1.45 | ▲16.77% |
Фючърс | Цена | Δ% |
---|---|---|
Петрол - лек суров | 70.60 | ▲0.70% |
Петрол - брент | 74.04 | ▲0.26% |
Злато | 2 696.24 | ▲1.02% |
Сребро | 25.68 | ▲1.17% |
Пшеница | 547.88 | ▼0.11% |
Срочност | Цена | Δ% |
---|---|---|
US 10 Year | 109.56 | ▲0.01% |
Germany Bund 10 Year | 134.40 | ▲0.47% |
UK Long Gilt Future | 94.34 | ▲0.26% |