Снимка: iStock
Японският 500-километров Autoflow-Road може да намали емисиите, недостига на работници и трафика, съобщават от Euronews Green.
Един път с конвейер може да помогне на Япония да се справи с два проблема едновременно: емисиите на парникови газове и недостига на шофьори на камиони.
Последните планове за 500-километровия маршрут между Токио и Осака бяха разкрити миналия месец от Министерството на земята, инфраструктурата, транспорта и туризма (MLIT).
Те показват стоки, които се транспортират или по ленти, минаващи по средата на магистрали, покрай твърди рамена или през подземни тунели в автоматизирани електрически превозни средства без шофьор.
24-часовият „Autoflow-Road“ може да превозва същото количество товари на ден като 25 000 камиона.
Той може да заработи в рамките на едно десетилетие при приблизителна цена от до 80 милиарда йени (512 милиона евро) на участък от 10 километра, според оценки на вестник Yomiuri.
Недостигът на шофьори в Япония може да има екологична сребърна подплата
Предложените автоматизирани пътища ще „отговорят на логистичната криза и ще намалят парниковите газове“, като същевременно ще използват напълно пътното пространство, казва MLIT.
Основната цел на проекта е да се справи с нарастващия недостиг на шофьори на камиони в Япония, който е стимулиран от бързо застаряващото население на страната и нежеланието на по-младото население да навлезе в индустрия, известна с ниските заплати и дългите работни часове.
Новите правила, намаляващи извънредния труд, който шофьорите могат да работят, допринасят за забавянето на доставките.
Това е особено проблематично за пресни продукти като ягоди и китайско зеле, които трябва да бъдат транспортирани веднага щом бъдат прибрани или рискуват да бъдат похабени или да намалят стойността си.
Повече от 90 процента от товарите в Япония в момента се транспортират по шосе.
Скорошно проучване на Nomura Research Institute предполага, че до 2030 г. в Япония ще има 35 процента недостиг на шофьори на камиони в сравнение с количеството товари, които трябва да бъдат транспортирани. Селските райони ще бъдат най-силно засегнати.
Макар и в много по-голям мащаб, те биха могли да бъдат моделирани по съществуващи системи от транспортни ленти, използвани в мините.
Какво е въглеродното въздействие на товарния транспорт?
Международният транспортен форум (ITF) изчислява, че свързаният с търговията товарен транспорт допринася за повече от 7 процента от общите емисии на CO2 в световен мащаб – и представлява около 30 процента от всички свързани с транспорта емисии.
САЩ, Китай и ЕС са най-големите замърсители в сухопътния товарен транспорт, докато Япония представлява около 3 процента, според данни на Международната агенция по енергетика (IEA).
Япония има за цел да намали своите емисии на парникови газове с 46 процента до 2030 г.
Докато тежките превозни средства, дългите часове и дългите разстояния на товарен транспорт затрудняват индустрията да използва електрически превозни средства (EV), те са въведени от някои компании за по-къси маршрути и по-малки камиони.
Изпробват се и други начини за декарбонизиране на товарния транспорт, като например използването на японските влакови линии, комбиниране на камиони с корабоплаване и подобряване на ефективността.
Още по темата:
Валута | Цена | Δ% |
---|---|---|
EURUSD | 1.09 | ▲0.27% |
USDJPY | 147.54 | ▼0.35% |
GBPUSD | 1.29 | ▲0.16% |
USDCHF | 0.88 | ▼0.33% |
USDCAD | 1.44 | ▲0.01% |
Референтен индекс | Цена | Δ% |
---|---|---|
Dow 30 | 42 967.00 | ▼0.46% |
S&P 500 | 5 789.25 | ▼0.69% |
Nasdaq 100 | 20 257.60 | ▼0.80% |
DAX 30 | 23 493.50 | ▲0.08% |
Криптовалута | Цена | Δ% |
---|---|---|
Bitcoin | 80 819.90 | ▼6.23% |
Ethereum | 2 019.63 | ▼8.30% |
Ripple | 2.13 | ▼8.25% |
Фючърс | Цена | Δ% |
---|---|---|
Петрол - лек суров | 66.62 | ▼0.63% |
Петрол - брент | 70.36 | ▲1.32% |
Злато | 2 915.19 | ▲0.20% |
Сребро | 25.68 | ▲1.17% |
Пшеница | 552.64 | ▼0.37% |
Срочност | Цена | Δ% |
---|---|---|
US 10 Year | 110.92 | ▲0.34% |
Germany Bund 10 Year | 127.24 | ▼0.44% |
UK Long Gilt Future | 92.66 | ▲0.85% |