Снимка: Istock
Европейският съюз ще продължи да налага високи мита върху произведените в Китай електрически превозни средства, каза изпълнителният директор на ЕС в петък, дори след като най-голямата икономика в блока Германия ги отхвърли, излагайки на показ разногласия около най-големия си търговски спор с Пекин от десетилетие.
Предложените мита върху електромобилите, произведени в Китай, до 45% ще струват на производителите на автомобили милиарди допълнителни долари, за да внесат автомобили в блока, и се предвижда да бъдат наложени от следващия месец за пет години.
Комисията, която наблюдава търговската политика на блока, заяви, че ще се противопостави на това, което смята за несправедливи китайски субсидии след едногодишно антисубсидийно разследване, но също така каза в петък, че ще продължи преговорите с Пекин.
Възможен компромис може да бъде определянето на минимални продажни цени.
При основно гласуване в петък 10 членки на ЕС подкрепиха митата, а пет гласуваха против, като 12 се въздържаха, казаха източници от ЕС.
Щеше да е необходима опозиция от квалифицирано мнозинство от 15 членове на ЕС, представляващи 65% от населението на ЕС, за да се блокира предложението. Ройтерс съобщи в сряда, че мярката вероятно ще бъде приета с подкрепата на Франция, Италия и Полша.
Най-голямата икономика в региона и основен производител на автомобили, Германия, гласува против предложението, казаха източници в петък.
Изпълнителният орган на ЕС заяви, че е получил "необходимата подкрепа" за приемане на тарифите, въпреки че ще продължи разговорите с Пекин за намиране на алтернативно решение.
Ноа Баркин, старши съветник в Rhodium Group, каза, че това е голяма победа за Комисията след остър натиск от страна на Германия и Китай и е засилила ролята на Брюксел в преговорите, въпреки че шансовете за сделка са малки.
„Рискът е, че Пекин изпитва необходимост да отговори на митата със собствени ответни мерки, които торпилират шансовете за решение чрез преговори“, каза той.
Гласуването в петък отразява разделенията относно търговските отношения на ЕС с Китай. Някои нации искат твърда позиция срещу това, което смятат за прекомерни държавни субсидии, и имат предвид провала на ЕС да наложи мита върху китайските слънчеви панели преди десетилетие. Китай има дял от над 90% от фотоволтаичния пазар на ЕС.
Други страни искат да насърчат китайските инвестиции или се страхуват от търговска война между двете страни.
Акциите на европейските производители на автомобили Renault (RENA.PA) и Volkswagen (VOWG_p.DE), се повишиха с надеждата, че тарифите ще им помогнат да се конкурират с китайските конкуренти на родния им терен, когато глобалното търсене пада.
Загрижеността сред някои местни играчи обаче нарасна, че митата ще стимулират китайските компании да ускорят плановете си за изграждане на производствен капацитет в региона.
В това, което вече беше възприето като ответна мярка, Пекин тази година започна свои собствени проучвания на вноса на бренди, млечни и свински продукти от ЕС. Европейските производители на коняк и свинско са обезпокоени.
"Френските власти ни изоставиха. Не разбираме защо нашият сектор се жертва по този начин", заяви френската асоциация на коняка.
Китайското правителство също така обсъди повишаване на митата за внос на бензинови превозни средства с големи двигатели, което ще удари най-тежко германските производители.
Китайската BYD пуска Dolphin Mini EV в Мексико
Министерството на търговията на Китай изрази силна съпротива срещу планираните мита на ЕС, като ги нарече "несправедливи, несъответстващи и неразумни", нарушаващи правилата на Световната търговска организация, въпреки че не спомена никакви контрамерки. Тя вече отправи предизвикателство към СТО.
Изпълнителният директор на BMW (BMWG.DE) - Оливър Зипс описа гласуването като "фатален сигнал за европейската автомобилна индустрия". Geely Holding (GEELY.UL) изрази "дълбоко разочарование" от решението на Комисията.
Унгарският премиер Виктор Орбан заяви, че ЕС се е насочил към "студена икономическа война" с Китай.
Френската автомобилна асоциация PFA обаче каза, че е добре, че членовете на ЕС са подкрепили митата, добавяйки, че е в полза на свободната търговия, стига да е справедлива.
Stellantis (STLAM.MI) каза, че секторът е под натиск от амбициозни планове за намаляване на въглеродните емисии и „китайската глобална търговска офанзива“.
За потребителите тарифите може да означават по-високи цени на EV, подкопавайки целта на ЕС да бъде въглеродно неутрален до 2050 г.
Групата за кампания „Транспорт и околна среда“ заяви, че ЕС не трябва да отлага целите за намаляване на CO2 за 2025 г., както искат някои производители на автомобили, тъй като това ще доведе до стагнация на производството на електромобили в ЕС.
„ЕС рискува да получи най-лошото от двата свята, ако забави целите за CO2 за 2025 г., като същевременно ограничи достъпните модели, внасяни от Китай“, се казва в него.
Позицията на ЕС спрямо Пекин се втвърди през последните пет години. Той гледа на Китай като на потенциален партньор в някои области, но също и като на конкурент и системен съперник.
*Материалът е с аналитичен характер и не е съвет за покупка или продажба на активи на финансовите пазари.
Валута | Цена | Δ% |
---|---|---|
EURUSD | 1.04 | ▼0.45% |
USDJPY | 154.77 | ▲0.43% |
GBPUSD | 1.25 | ▼0.40% |
USDCHF | 0.89 | ▲0.86% |
USDCAD | 1.40 | ▼0.02% |
Референтен индекс | Цена | Δ% |
---|---|---|
Dow 30 | 44 407.80 | ▲1.01% |
S&P 500 | 5 989.70 | ▲0.43% |
Nasdaq 100 | 20 854.60 | ▲0.38% |
DAX 30 | 19 402.50 | ▲0.89% |
Криптовалута | Цена | Δ% |
---|---|---|
Bitcoin | 98 554.60 | ▼0.45% |
Ethereum | 3 354.96 | ▲0.72% |
Ripple | 1.54 | ▲4.72% |
Фючърс | Цена | Δ% |
---|---|---|
Петрол - лек суров | 71.16 | ▲1.50% |
Петрол - брент | 74.56 | ▲0.95% |
Злато | 2 716.15 | ▲1.78% |
Сребро | 25.68 | ▲1.17% |
Пшеница | 544.50 | ▼0.70% |
Срочност | Цена | Δ% |
---|---|---|
US 10 Year | 109.66 | ▲0.11% |
Germany Bund 10 Year | 134.56 | ▲0.59% |
UK Long Gilt Future | 94.52 | ▲0.45% |